Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Onderwerp:

Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Patrick » di jul 28 2020 3:08 pm

Voor het eerst in een hele lange tijd weer eens ALLEEN een rondje door Amsterdam gelopen. De afgelopen weken wel een paar keer met een groep of met mijn vrouw, maar dat werkt voor straatfotografie toch een stuk minder. De vangst was enorm; ik was het blijkbaar niet verleerd. 8-)

Ik heb vaker dan wat ik normaal doe veel uit de losse pols gefotografeerd. Ik heb een hele ruime selectie neergezet op mijn Flickr account. Een selectie hier. Klikken voor de 4k versies!

1.
AfbeeldingPP_20200726_142543-bewerkt-2 by Patrick Put, on Flickr

2.
AfbeeldingPP_20200726_143334 by Patrick Put, on Flickr

3.
AfbeeldingPP_20200726_143809 by Patrick Put, on Flickr

4.
AfbeeldingPP_20200726_143623 by Patrick Put, on Flickr

5.
AfbeeldingPP_20200726_143929 by Patrick Put, on Flickr

6.
AfbeeldingPP_20200726_162730 by Patrick Put, on Flickr

7.
AfbeeldingPP_20200726_135534-bewerkt by Patrick Put, on Flickr

Linkje naar meer van mijn straatwerk: https://www.flickr.com/photos/pput/albu ... 160538946/
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor bcvthul » di jul 28 2020 4:07 pm

Mooie serie. Mbt de 4k opmerking: je moet dan wel het juiste scherm hebben...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Peter » wo jul 29 2020 12:13 pm

leuke serie , vraag me altijd af waarom straatfotografie veelal zwart wit moet zijn ?
Meer in zijn algemeenheid bedoeld trouwens

foto 3 is het toonbeeld van 'letterlijk op straat' :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Patrick » wo jul 29 2020 1:54 pm

Moeten is een groot woord. Het past vaak goed, temeer daar kleur vaak afleidt van je onderwerp. En op straat heb je daar niet altijd invloed op; voor je het weet rijdt er bijvoorbeeld een rode of oranje auto in de achtergrond voorbij die totaal niet ter zake doet maar wel de aandacht trekt. Of loopt er iemand met een fel shirtje. Of de rode banners op de Dam met World Press Photo 2020. Of de shirts in de achtergrond bij dat stel met dat sjaaltje; die trokken de aandacht weg van het stel in de voorgrond.

Dat was hier veelal niet het geval. Ik had gewoon zin in zwart-wit en de foto's leenden zich er ook goed voor. Een paar beelden heb ik in kleur gehouden omdat ze in zwart-wit juist niet uitkwamen wat mij betreft. Het meisje met de duiven had ik daar trouwens ook bij zitten, maar omdat ik al zoveel zwart-wit had heb ik die toch maar omgezet, wat ook prima kon.

Ik heb trouwens ook dagen dat zwart-wit wat betreft omgeving en foto's juist niets toevoegt of gewoon niet gunstiger uitvalt en dan doe ik de omzetting ook niet...

Twee voorbeelden van zondag in kleur:

8. Uitleg lijkt me niet nodig... :-)
AfbeeldingPP_20200726_141024 by Patrick Put, on Flickr

9. Deze dame viel bijna weg in zwart-wit. Dus maar in kleur gehouden.
AfbeeldingPP_20200726_135952 by Patrick Put, on Flickr
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Ronald53 » wo jul 29 2020 10:12 pm

Mooie foto's Patrick, vooral de zwart/wit serie :wink: . Dat vind ik dan wel weer passen bij het merendeel van dit soort foto's. Is iedereen zich nou niet bewust van het feit dat je ze fotografeert? (Van een enkeling zie je dat die jou in de gaten heeft.) En moet je nou achteraf nog toestemming vragen om ze te plaatsen op (bijvoorbeeld) ons forum?
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Patrick » wo jul 29 2020 10:38 pm

Bijna niemand heeft het door, al fotografeer ik niet echt stiekem. Soms maak ik wel even contact, maar bij deze foto's dus niet. Als je naar de hele serie op Flickr kijkt dan zie je er wel een paar bij waar contact is. Van het stel met de sjaal heb ik nog een foto waar ik wel contact heb, maar hier wisten ze nog van niets. Het was dat ik een opmerking maakte hun kant op.

Ik heb geen toestemming nodig om ze te plaatsen. Niemand heeft een dusdanig groot belang bij het niet plaatsen dat ze dat kunnen eisen van foto's die ik gewoon op straat maken kan. Het ligt anders bij bekende mensen en als ik mensen in compromitterende situaties zou fotograferen, maar er mag best veel. Maar als iemand bezwaar maakt, dan gooi ik de foto's gewoon weg. Maar zoals gezegd; de meesten weten het niet eens. En het is in de openbare ruimte geschoten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Ronald53 » do jul 30 2020 9:28 pm

OK, helder. En heb ik gelijk dat je veel vanaf heup of buikhoogte schiet? Met een naar boven opgeklapt schermpje? Minder opvallend voor je onderwerp?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Patrick » do jul 30 2020 9:37 pm

Dat doe ik normaal zelden, maar ik wilde dat deze keer bewust eens uitproberen. En met mijn nieuwe camera met behoorlijk snellere autofocus ging dat prima. Met name ook doordat ik een touchscreen heb tegenwoordig. Dat is best handig in sommige situaties! Maar mijn normale stijl is er echt voor gaan staan. Maar ik kan beiden.

Helemaal uit de heup schieten kan ik (nog?) niet; dan zit ik veel te vaak mis, met name wat betreft uitsnede. Ik kan natuurlijk met een wijder objectief van iets grotere afstand gaan schieten, maar met mijn grote diafragma's zou ik dan nog steeds te vaak mis zitten wat betreft scherpte op het onderwerp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Peter » vr jul 31 2020 5:19 pm

gek he, vind kleur net zo mooi..

bedankt voor de toelichting Patrick !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor stronk » za aug 01 2020 12:25 pm

Deed mij weer terug denken aan de straatfotografie dag in Utrecht 2018. Ik hoor je alles nog zeggen hoe je straatfotografie kan "aanpakken".
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amsterdam straatfotografie zondag 26 juli 2020

Berichtdoor Patrick » za aug 01 2020 12:28 pm

Leuke reactie Stronk! Dank je.

En voor Peter. Gisteren in Hoorn geweest. En het is niet voor jou, maar het was echt zo'n dag dat zwart-wit niet toevoegt. Dus kleur gehouden! :thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten