Goed boek (en een definitie)

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor josti » wo dec 21 2022 10:59 pm

Ronald53 schreef:@Jos en @Vincent: Misschien iets om je af te vragen: Zou het verschil maken als het thema "de straat" zou zijn, i.p.v. "straatfotografie"? ….
Zeker maakt dat verschil. Een thema kadert altijd en de een wat strakker dan de ander. Maar dat doet volgens mij niets af aan mijn punt dat een fotograaf het thema interpreteert zoals hij/zij dat ziet en een jury door een foto wel of niet wordt ‘gepakt’. Voorbeelden genoeg bij de maandthema’s 😉.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Karina2 » wo dec 21 2022 11:24 pm

Ook al heet ik niet Jos of Vincent, i.h.k.v. bovenstaande leek het me toch zinvol aan te geven, dat ik bij een thema als " de straat", juist denk aan iets specifieks van een straat. Iets wat juist een bepaalde straat "de straat" maakt en daar zouden voor mij mensen geen onderdeel van hoeven te zijn. Voor mij zou dat een bomenrij kunnen zijn, omdat die een bepaalde sfeer toevoegt, of juist een volstrekt verlaten straat met eventueel bord "doodlopende weg", een kenmerkend tegelpatroon, een rij huizen met bepaalde stijlkenmerken of ren bepaald type straatverlichting. Zo maar wat voorbeelden, waaruit blijkt dat associaties en interpretaties heel verschillend kunnen zijn. Maar dat is misschien juist de charme van keuzevrijheid.

Ik begrijp de behoefte aan afbakening, maar creativiteit en originaliteit zijn vaak gebaat bij vrijheid en dat levert waarschijnlijk een grotere rijkdom (variëteit) aan beelden op.
Daarin zit, denk ik ook de echte winst: nieuwe invalshoeken, ideeën en uitwerkingen, die kunnen leiden tot een nieuwe bron van inspiratie voor je eigen beelden (los van wat een jury daarvan vindt)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1571


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » do dec 22 2022 2:39 pm

Volgens mij heb je niet helemaal goed gelezen. Het criterium van aanwezigheid van een mens is aan het begin van dit draadje genoemd als horend bij "Straatfotografie", en niet bij "de straat". En ik schrijf in mijn reactie aan Jos en Vincent ook dat "straatfotografie" meer afbakent dan "de straat". Dit omdat "straatfotografie" een stroming in de fotografie betreft en daarbij horen kenmerken. En daardoor wordt er strakker gekaderd. Jij en ik zijn het dus met elkaar eens dat er bij een thema "de straat" een grotere mate van vrijheid is. Maar dat is het thema niet het thema is "Straatforografie"

En het is allemaal mooi hoor, die pleidooien voor het willen laten ontluiken van creativiteit door het geven van maximale vrijheid, maar ik kom er geen steek verder mee want als er vragen worden gesteld als "Wat wordt er nou onder verstaan, onder straatfotografie?" dan kan ik moeilijk zeggen: "Doe maar wat jij vindt dat daar bij past, laat je creativiteit maar lekker z'n gang gaan."
Dan krijg je mogelijk straks foto's als deze, een grote straat:
Afbeelding
Of deze, een wolkenstraat:
Afbeelding
Wat dacht je hiervan?
Afbeelding
Bovenstaande foto's zouden, als het thema "de straat" zou zijn, wél kunnen en mogelijk zelfs blijk geven van originaliteit. Maar als een jury tot de conclusie komt dat ze ook passen onder de noemer "straatfotografie" (de stroming binnen de fotografie), dan mag je wat mij betreft voortaan ook zeggen dat een metselaar bezig is een kubistisch werk af te leveren.

En dus hecht ik er toch aan om ergens te kunnen lezen wat nou de overheersende mening is van hetgeen er verstaan wordt onder straatfotografie. Maar wellicht is er geen overheersende mening.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor josti » do dec 22 2022 4:29 pm

Wat jezelf al noemt is dat straatfotografie het genre is en 'de straat' een veel ruimer thema kan zijn. Voor mij zijn twee elementen wezenlijk bij straatfotografe; de publieke ruimte en de mens. Ik lees dat o.a. straatportretten een stroming is binnen de straatfotografie. De publieke ruimte moet dan wel een wezenlijke bijdrage aan het beeld leveren. Anders ben je meer bezig met portretfotografie. In dit licht is er nog veel ruimte voor creativiteit en eigen invalshoeken imho.
Terug naar je OP; wat wikipedia zegt over straatfotografie is meer gekaderd dan bovenstaande waar ook mensen die bewust zijn van het feit dat ze gefotografeerd worden toegestaan zijn.
Een boek kan ik je niet mee helpen maar als definitie (uitgangspunt zo je wil) zou ik de genoemde twee elementen willen zien.
NB Grappig: "De straat" staat ook op mijn reservelijstje als thema voor de maandopdrachten. Die eerste vind ik dan een mooie vondst.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor ben42 » do dec 22 2022 6:05 pm

Ronald53 schreef:........Is de definitie van wikipedia een bruikbare (deze)? .....
Leuk zo'n wikipedia pagina waarin ze wat beschrijven en vervolgens een illustratieve foto plaatsen die binnenhuis is gemaakt. (Cleaner at Casa Batlló, zowel de fotograaf als het tafereel bevind zich binnen in een huis, ik zou zeggen dat Casa geen straat is, maar mijn Spaans is misschien niet goed genoeg).

BEn
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Tony D » do dec 22 2022 6:41 pm

Hij staat volgens mij de buitenkant van het huis schoon te maken, dus in de publieke ruimte. Dan valt het imho onder straatfotografie.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor ben42 » do dec 22 2022 6:57 pm

Tony D schreef:...buitenkant...
Het is letterlijk binnenin het huis. In Casa Batlló is middenin het huis een lichtkoker die volledig omringt wordt door het huis en overdekt. Niet van straat af toegangkelijk en voor publiek (na betaling) wel zichtbaar, maar niet toegangkelijk.
Ben

Zie:
Casa Batlló van bovenaf gezien op Google maps.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Tony D » do dec 22 2022 7:38 pm

Nu op Radio1 bij Kunststof een gesprek met straatfotograaf Bas Losekoot.
Kun je vast later ergens terug luisteren.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » do dec 22 2022 10:11 pm

Tony D schreef:Nu op Radio1 bij Kunststof een gesprek met straatfotograaf Bas Losekoot.
Kun je vast later ergens terug luisteren.

Ton
Bedankt voor de tip. Heb hem meteen gedeeld met de leden.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » do dec 22 2022 10:14 pm

EdvandeZilver schreef:Interessant draadje, er worden veel voorbeelden en criteria genoemd. Zo ben ik fan van TheStreetHunters op Instagram.

https://www.instagram.com/the_streethunters/
daar staan mooie foto's bij, maar ook het e.e.a. dat niets met straatfotografie te maken heeft!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor ben42 » vr dec 23 2022 1:53 pm

Street_photography Levert wel wat aanknopingspunten.

Kernwoorden:
  • Candid
  • Public Places
  • Non posed
Maar mensen zijn niet 'strikt' noodzakelijk.
"Though people usually feature directly, street photography might be absent of people and can be of an object or environment where the image projects a decidedly human character in facsimile or aesthetic."

Verder staat in het artikel ook nog wat "Legal concerns", ingedeeld naar een aantal wereldregio's, niet compleet, maar wel interressant om eens door te lezen, zeker als je een dergelijk gebied gaat bezoeken.

Dus openbare ruimte / candid (of niet geposeerd) / met een menselijk aspect zou in de regels opgenomen kunnen worden. Misschien expliciet vermelden of de aanwezigheid van mensen essentieel is voor de straatfotografie of dat een menselijk aspect voldoende is.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor annoh » wo dec 28 2022 11:25 pm

Als straatfotograaf heb ik gefotografeerd Oost Berlijn, Berlijn, Amsterdam, Bombay, Paramaribo, Havanna, San Diego en heel onlangs Hanoi.

Ik mis in de discussie over straatfotografie het aspect van maatschappij kritische kijk. Zie foto, San Diego in Amerika, als voorbeeld.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Gerrit » do dec 29 2022 10:13 am

Misschien wil je uitleggen wat je hiermee bedoelt. Nu is het slechts een algemene opmerking. Wellicht is het mogelijk om dit aspect zelf inhoudelijk in te brengen.
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor annoh » do dec 29 2022 11:16 am

Op straat is heel veel te zien. En daarmee dus ook veel te fotograferen. Voor mij is een aspect van straatfotografie dat de mens centraal staat en niet bijvoorbeeld een gebouw. Je kan, als fotograaf, op zoek gaan naar bv emotie of bv mooie compositie/lijnenspel/kleurenspel.

De foto die ik geplaatst heb en gemaakt is in San Diego is onderdeel van een serie van 4. Ik heb een dag rondgelopen in San Diego, meer tijd had ik niet. Ik ben vaker in de US geweest, ik heb er een tijdje gewerkt. Ik heb me de vraag gesteld wat mij, als Europeaan, opvalt. In ieder geval, zie boven, dat sommige werkzaamheden door mensen van een specifieke bevolkingsgroep uitgevoerd worden. Tevens laat ik in die serie zien waar Amerikanen trots op zijn. Als Europeaan zou je er wellicht niet trots op zijn.

Ik ben nu bezig met een project in een tuindorp in Amsterdam. Die wijk is met veel idealen ontworpen net voor WO2 en gebouwd na WO2. Ik ben er nu 1 keer geweest en in het voorjaar pak ik het weer op. Mijn vraag daarbij is: 'Kom ik de oorspronkelijke idealen tegen?' Het heeft in ieder geval nu al mooie beelden en bijzondere gesprekken in die wijk opgeleverd.

Dit najaar heb ik een paar dagen gezworven door Hanoi. Het grote verschil in welvaart heb ik proberen weer te geven. Glanzende auto versus gegraai in een kliko bak. Dure Chinese stekker auto, van een handelaar in lijkkisten, versus scooter taxi. Bij de zwart wit foto's was ik 'gewoon' op zoek naar een mooie compositie.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 368


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten