Goed boek (en een definitie)

Onderwerp:

Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » di dec 20 2022 10:16 pm

Onze fotoclub heeft het wedstrijdthema voor 2023 bekend gemaakt: straatfotografie.
Ik had vroeger wat boeken, o.a. van Ed van der Elsken, maar die zijn bij een scheiding allemaal bij mijn (niet fotograferende) ex achtergebleven :( . Dus ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een goed boek, en ik zou graag wat input willen hebben. Een boek met mooie voorbeelden is welkom voor inspiratie, maar een boek met tips wellicht nog meer. Op de site van de Fotobond zag ik bijvoorbeeld dit boek: Straatfotografie - H. Keulers en M. van der Looij. Daarin zou ook ingegaan worden op "Om te weten waar je wel en niet mag fotograferen en wat de wet hierover zegt?". Hier is een korte intro te vinden.

Daarnaast zou ik ook wel willen weten of er een algemeen geaccepteerde definitie van straatfotografie is. Niet omdat definities zo belangrijk zijn, maar ik vind wel dat aan het begin van een wedstrijd duidelijk moet zijn wat het speelveld is, voor de fotograaf en straks voor de jury. Onder sommige leden van de club ontstond bijvoorbeeld meteen een discussie over de vraag of een foto van een lege straat nou wel of niet tot straatfotografie gerekend moet worden. Is de definitie van wikipedia een bruikbare (deze)? Daarin staat dat er niet geposeerd zou mogen worden, maar ik herinner me vele foto's van Ed van de Elsken waar de mensen op de foto's zich heel erg bewust waren van het feit dat er een foto werd gemaakt.

Tips zijn welkom!
Groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald53 op di dec 20 2022 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Skippy » wo dec 21 2022 11:32 am

Lastig ... vandaar blijkbaar ook gelijk die discussie. Ik vind een lege straat geen straatfotografie. Voor mij moet er minimaal één persoon van uitmaken. Dat zou ook een duidelijk startpunt voor het wedstrijdthema kunnen zijn, anders regeert de verwarring bij de deelnemers en jury zoals je al aangeeft. Als er geposeerd wordt is er m.i. sprake van een portret gemaakt op straat. Leuk maar valt meer onder portretfotografie. Ik zou dus pleiten voor een definitie die gaat voor uitsluitend niet geënsceneerde foto's gemaakt in de openbare ruimte. Inspiratie? Bijvoorbeeld hier https://streetphotographyinternational.com/
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor MarcoEos70D » wo dec 21 2022 12:02 pm

Skippy schreef:Ik zou dus pleiten voor een definitie die gaat voor uitsluitend niet geënsceneerde foto's gemaakt in de openbare ruimte.

Eens, met de kanttekening dat die definitie dan steeds bepaald moet worden door de organisator van de wedstrijd (en dus iedere keer net anders kan zijn).
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 21 2022 12:14 pm

MarcoEos70D schreef:
Skippy schreef:Ik zou dus pleiten voor een definitie die gaat voor uitsluitend niet geënsceneerde foto's gemaakt in de openbare ruimte.

Eens, met de kanttekening dat die definitie dan steeds bepaald moet worden door de organisator van de wedstrijd (en dus iedere keer net anders kan zijn).

Dat ben ik met je eens. Ik confronteerde de organisatie met de vraag of ze hadden nagedacht over een afbakening. Dat hadden ze niet, en ik kreeg meteen de taak in mijn maag gesplitst om met een voorstel te komen....
Maar ik voel wel mee met het voorstel om minstens één niet-poserende persoon in je beeld te hebben, en dan dan nog zó dat die wel mede bepalend is voor het beeld. Dus niet heel klein onopvallend ergens achterin.
Nou toch nog maar eens nadenken over de aanschaf van dat boek, al was het alleen maar om nou eens duidelijk te krijgen wat wel en niet mag als het gaat om het tonen van foto's met personen (de 15 best gewaardeerde foto's gaan altijd in een reizende tentoonstelling). Daarbij is dan voor het bestuur van belang wie er aansprakelijk is ingeval van een procedure die wordt gestart omdat het bestuur ergens een foto heeft opgehangen met daarop een persoon die aan de fotograaf geen toestemming heeft verleend... Fijne keuze voor een thema hoor.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor MarcoEos70D » wo dec 21 2022 12:24 pm

Ronald53 schreef:
MarcoEos70D schreef:Daarbij is dan voor het bestuur van belang wie er aansprakelijk is ingeval van een procedure die wordt gestart omdat het bestuur ergens een foto heeft opgehangen met daarop een persoon die aan de fotograaf geen toestemming heeft verleend...

Dat is toch geen probleem? Voordat het bestuur ergens voor aansprakelijk zou zijn, moet er wel iets heel uitzonderlijks aan de hand zijn. Er is veel onterechte koudwatervrees op dit gebied.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor jan » wo dec 21 2022 12:30 pm

Ronald,

Er is een boekje dat heet "Straat fotografie" over gedrag en wat er mag.
Het is uitgegeven door "Fotografen federatie" in 2013.
Ik weet niet of dat wat er allemaal instaat nog overeenkomt met de huidige wetgeving.
Wanneer ik nu op hun website kijk (http://www.fotografenfederatie.nl) dan lees ik niets meer over dit boekje. Maar misschien kun je het nog ergens op de kop tikken.
Ik zie in het boekje geen ISBN nummer staan. Maar het is een rood pocketboekje.
Laatst gewijzigd door jan op wo dec 21 2022 4:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Vincent » wo dec 21 2022 1:24 pm

Waarom zou je het aan de voorkant willen beperken? Ik denk dat bij een ‘kunstvorm’ het te strak willen inkaderen van een thema juist averechts kan werken. Verrassende en goede beelden bevinden zich soms (maar zeker niet uitsluitend) JUIST op de grenzen van wat men ervoor tot de betreffende categorie/thema zou rekenen… zo instaan stijlen, nieuwe vormen, en nieuwe ideeën.

Interpretatie is wat mij betreft gewoon aan de jury. Zo is bij een deel van mijn sportfotografie de vraag of het wel een sportfoto is, soms is het juist op die grenzen waar het interessant wordt…
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Vincent » wo dec 21 2022 1:30 pm

Daarnaast vind ik, in veel gevallen, boeken puur voor tips en inspiratie een beetje achterhaald worden. Vooral ook heel rigide en beperkend.

Er zijn legio online kanalen, websites, YouTube filmpjes en sociale media van straatfotografen waarbij je een eindeloze stroom aan inspiratie kunt vinden die niet gebonden/begrenst is door de keuze van de auteur keuze boek.

Ook daar geldt dat het ontbreken van een ‘filter’ juist meer de randjes, grenzen en vooral ook diepte kan opzoeken. En filters zitten er genoeg op; een boek moet immers verkopen, kan niet oneindig dik zijn, kan niet ge-update worden als het in jouw kast staat, etc)

Ps. Ik heb wel hoop fotoboeken thuis maar niet vanwege tips of enkel inspiratie.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 21 2022 3:55 pm

MarcoEos70D schreef:
Ronald53 schreef:
MarcoEos70D schreef:Daarbij is dan voor het bestuur van belang wie er aansprakelijk is ingeval van een procedure die wordt gestart omdat het bestuur ergens een foto heeft opgehangen met daarop een persoon die aan de fotograaf geen toestemming heeft verleend...

Dat is toch geen probleem? Voordat het bestuur ergens voor aansprakelijk zou zijn, moet er wel iets heel uitzonderlijks aan de hand zijn. Er is veel onterechte koudwatervrees op dit gebied.
Dat van die onterechte koudwatervrees zou best kunnen, maar dat is dan tevens een signaal dat er kennelijk veel onduidelijkheid ontstaan is. En dan is het voor een bestuur denk ik goed om eens even te kijken wat wel en niet mag, als de foto's tentoongesteld worden en op de website getoond worden. Tegenwoordig staat bij veel fotowedstrijden als eis dat de maker van een foto de toestemming heeft van de personen die herkenbaar in beeld zijn. Terechte eis of niet, zoiets draagt ook weer bij aan de koudwatervrees.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 21 2022 4:32 pm

Vincent schreef:Waarom zou je het aan de voorkant willen beperken? Ik denk dat bij een ‘kunstvorm’ het te strak willen inkaderen van een thema juist averechts kan werken. Verrassende en goede beelden bevinden zich soms (maar zeker niet uitsluitend) JUIST op de grenzen van wat men ervoor tot de betreffende categorie/thema zou rekenen… zo instaan stijlen, nieuwe vormen, en nieuwe ideeën.

Interpretatie is wat mij betreft gewoon aan de jury. Zo is bij een deel van mijn sportfotografie de vraag of het wel een sportfoto is, soms is het juist op die grenzen waar het interessant wordt…
We hebben nu een paar wedstrijden gehad waar nogal wat vragen zijn gerezen, gesteld door de fotografen en de jury. En je kunt maar beter anticiperen op vragen die aan het eind (de jurering) kunnen komen, en daar aan het begin al over communiceren. Met betrekking tot "straatfotografie": We hebben ook een aantal onervaren fotografen, niet iedereen is op de hoogte van hetgeen de verschillende genres inhouden. Ik weet het ook niet altijd, en dat is hier op de site overigens niet anders, ben ik van mening. Dus kwamen er vragen, wat is dat nou precies. Er werd al geopperd dat de foto's zoals die je hier ziet, van mooi verlichte historische straatjes in de avondschemer, met geen mens op straat, er ook onder vallen.
Of zo'n foto:
Afbeelding
Dan is het toch niet gek om eens te kijken wat het genre vandaag de dag omvat? Dat kun je iedereen zelf laten uitzoeken, maar ik heb al gezien (op internet, jawel) dat er aanzienlijke verschillen in opvatting zijn. Dan lijkt het me handig om één zo'n definitie aan te houden voor de wedstrijd. En vervolgens blijft er nog genoeg ruimte om je creativiteit de loop te laten.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Vincent » wo dec 21 2022 5:13 pm

Ik snap je punt… maar toch…

Ronald53 schreef:Of zo'n foto:
Afbeelding


Wat als er net een mooie karakteristieke schaduw opvalt van een persoon met een grote jurk ofzo, of een reflectie in een plas van een persoon… lijkt me gewoon straatfotografie. Zou iemand dat insturen als in de handleiding staat dat het door jou gedeelde beeld ‘fout’ is?

Misschien hetzelfde beeld met alleen een paar benen? En 1 been dan? Of 1 been maar met een hoge laars waarvan je de bovenkant niet ziet, wat dan als er geen been in dezelfde laats zit maar je dat niet kunt zien?

Soms is het overduidelijk, wel of niet, zwart of wit, soms is er ook grijs gebied. Die wil je gewoon laten meedoen, want daar zit de verrassing vaak. Anders dan het standaard silhouette in het donker, of die slapende zwerver, of een nietszeggend knap kijkende dame op een bankje. Als de jury het buiten de categorie vindt vallen dan kunnen zij die keuze maken.

Want iedereen roept dan wel dat er minimaal 1 persoon in beeld moet zijn… Ik heb een hele serie straatfotos gezien van honden, met soms benen van een baasje, soms helemaal niet, en zelfs straatfotografie van duiven. Waanzinnige fotografie, absoluut straatfotografie, in mijn ogen dan…

de verrassing moet je koesteren in mijn optiek. Want uiteindelijk is het doel natuurlijk niet alleen de prijs, maar het inspireren en verwonderen. Zelfs als dat ‘ten koste’ gaat van een aantal ingestuurde beelden die ECHT niet voldoen aan de criteria…
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 21 2022 5:56 pm

Dan is het dus wellicht beter om aan te geven wat ECHT niet voldoet, en de intentie aan te geven van wat wel bedoeld wordt.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor EdvandeZilver » wo dec 21 2022 6:32 pm

Interessant draadje, er worden veel voorbeelden en criteria genoemd. Zo ben ik fan van TheStreetHunters op Instagram.

https://www.instagram.com/the_streethunters/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor josti » wo dec 21 2022 7:18 pm

Interessant dit draadje. Ik kan me wel vinden in wat Vincent zegt. Wat mij betreft is het aan de fotograaf om een thema naar eigen inzicht te interpreteren en aan een jury om dat al of niet te waarderen. Als de kaders (te..) strak zijn, belemmert dat misschien wel de creativiteit en de verrassende beelden die fotografen inzenden. Kijk wat dat betreft ook maar eens naar onze maandopdrachten; vaak heel verschillende invalshoeken en polls waarbij je soms denkt waarom een foto wel/geen stemmen krijgt.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed boek (en een definitie)

Berichtdoor Ronald53 » wo dec 21 2022 10:04 pm

@Jos en @Vincent: Misschien iets om je af te vragen: Zou het verschil maken als het thema "de straat" zou zijn, i.p.v. "straatfotografie"? Dat laatste betreft het genre en kadert naar mijn mening meer dan "de straat" omdat het genre (weer naar mijn smaak) vraagt om de aanwezigheid van de mens, of op z'n minst de suggestie daarvan.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten