Zeker maakt dat verschil. Een thema kadert altijd en de een wat strakker dan de ander. Maar dat doet volgens mij niets af aan mijn punt dat een fotograaf het thema interpreteert zoals hij/zij dat ziet en een jury door een foto wel of niet wordt ‘gepakt’. Voorbeelden genoeg bij de maandthema’s 😉.Ronald53 schreef:@Jos en @Vincent: Misschien iets om je af te vragen: Zou het verschil maken als het thema "de straat" zou zijn, i.p.v. "straatfotografie"? ….
Goed boek (en een definitie)
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Ook al heet ik niet Jos of Vincent, i.h.k.v. bovenstaande leek het me toch zinvol aan te geven, dat ik bij een thema als " de straat", juist denk aan iets specifieks van een straat. Iets wat juist een bepaalde straat "de straat" maakt en daar zouden voor mij mensen geen onderdeel van hoeven te zijn. Voor mij zou dat een bomenrij kunnen zijn, omdat die een bepaalde sfeer toevoegt, of juist een volstrekt verlaten straat met eventueel bord "doodlopende weg", een kenmerkend tegelpatroon, een rij huizen met bepaalde stijlkenmerken of ren bepaald type straatverlichting. Zo maar wat voorbeelden, waaruit blijkt dat associaties en interpretaties heel verschillend kunnen zijn. Maar dat is misschien juist de charme van keuzevrijheid.
Ik begrijp de behoefte aan afbakening, maar creativiteit en originaliteit zijn vaak gebaat bij vrijheid en dat levert waarschijnlijk een grotere rijkdom (variëteit) aan beelden op.
Daarin zit, denk ik ook de echte winst: nieuwe invalshoeken, ideeën en uitwerkingen, die kunnen leiden tot een nieuwe bron van inspiratie voor je eigen beelden (los van wat een jury daarvan vindt)
Ik begrijp de behoefte aan afbakening, maar creativiteit en originaliteit zijn vaak gebaat bij vrijheid en dat levert waarschijnlijk een grotere rijkdom (variëteit) aan beelden op.
Daarin zit, denk ik ook de echte winst: nieuwe invalshoeken, ideeën en uitwerkingen, die kunnen leiden tot een nieuwe bron van inspiratie voor je eigen beelden (los van wat een jury daarvan vindt)
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Volgens mij heb je niet helemaal goed gelezen. Het criterium van aanwezigheid van een mens is aan het begin van dit draadje genoemd als horend bij "Straatfotografie", en niet bij "de straat". En ik schrijf in mijn reactie aan Jos en Vincent ook dat "straatfotografie" meer afbakent dan "de straat". Dit omdat "straatfotografie" een stroming in de fotografie betreft en daarbij horen kenmerken. En daardoor wordt er strakker gekaderd. Jij en ik zijn het dus met elkaar eens dat er bij een thema "de straat" een grotere mate van vrijheid is. Maar dat is het thema niet het thema is "Straatforografie"
En het is allemaal mooi hoor, die pleidooien voor het willen laten ontluiken van creativiteit door het geven van maximale vrijheid, maar ik kom er geen steek verder mee want als er vragen worden gesteld als "Wat wordt er nou onder verstaan, onder straatfotografie?" dan kan ik moeilijk zeggen: "Doe maar wat jij vindt dat daar bij past, laat je creativiteit maar lekker z'n gang gaan."
Dan krijg je mogelijk straks foto's als deze, een grote straat:
Of deze, een wolkenstraat:
Wat dacht je hiervan?
Bovenstaande foto's zouden, als het thema "de straat" zou zijn, wél kunnen en mogelijk zelfs blijk geven van originaliteit. Maar als een jury tot de conclusie komt dat ze ook passen onder de noemer "straatfotografie" (de stroming binnen de fotografie), dan mag je wat mij betreft voortaan ook zeggen dat een metselaar bezig is een kubistisch werk af te leveren.
En dus hecht ik er toch aan om ergens te kunnen lezen wat nou de overheersende mening is van hetgeen er verstaan wordt onder straatfotografie. Maar wellicht is er geen overheersende mening.
En het is allemaal mooi hoor, die pleidooien voor het willen laten ontluiken van creativiteit door het geven van maximale vrijheid, maar ik kom er geen steek verder mee want als er vragen worden gesteld als "Wat wordt er nou onder verstaan, onder straatfotografie?" dan kan ik moeilijk zeggen: "Doe maar wat jij vindt dat daar bij past, laat je creativiteit maar lekker z'n gang gaan."
Dan krijg je mogelijk straks foto's als deze, een grote straat:
Of deze, een wolkenstraat:
Wat dacht je hiervan?
Bovenstaande foto's zouden, als het thema "de straat" zou zijn, wél kunnen en mogelijk zelfs blijk geven van originaliteit. Maar als een jury tot de conclusie komt dat ze ook passen onder de noemer "straatfotografie" (de stroming binnen de fotografie), dan mag je wat mij betreft voortaan ook zeggen dat een metselaar bezig is een kubistisch werk af te leveren.
En dus hecht ik er toch aan om ergens te kunnen lezen wat nou de overheersende mening is van hetgeen er verstaan wordt onder straatfotografie. Maar wellicht is er geen overheersende mening.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Wat jezelf al noemt is dat straatfotografie het genre is en 'de straat' een veel ruimer thema kan zijn. Voor mij zijn twee elementen wezenlijk bij straatfotografe; de publieke ruimte en de mens. Ik lees dat o.a. straatportretten een stroming is binnen de straatfotografie. De publieke ruimte moet dan wel een wezenlijke bijdrage aan het beeld leveren. Anders ben je meer bezig met portretfotografie. In dit licht is er nog veel ruimte voor creativiteit en eigen invalshoeken imho.
Terug naar je OP; wat wikipedia zegt over straatfotografie is meer gekaderd dan bovenstaande waar ook mensen die bewust zijn van het feit dat ze gefotografeerd worden toegestaan zijn.
Een boek kan ik je niet mee helpen maar als definitie (uitgangspunt zo je wil) zou ik de genoemde twee elementen willen zien.
NB Grappig: "De straat" staat ook op mijn reservelijstje als thema voor de maandopdrachten. Die eerste vind ik dan een mooie vondst.
Terug naar je OP; wat wikipedia zegt over straatfotografie is meer gekaderd dan bovenstaande waar ook mensen die bewust zijn van het feit dat ze gefotografeerd worden toegestaan zijn.
Een boek kan ik je niet mee helpen maar als definitie (uitgangspunt zo je wil) zou ik de genoemde twee elementen willen zien.
NB Grappig: "De straat" staat ook op mijn reservelijstje als thema voor de maandopdrachten. Die eerste vind ik dan een mooie vondst.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Leuk zo'n wikipedia pagina waarin ze wat beschrijven en vervolgens een illustratieve foto plaatsen die binnenhuis is gemaakt. (Cleaner at Casa Batlló, zowel de fotograaf als het tafereel bevind zich binnen in een huis, ik zou zeggen dat Casa geen straat is, maar mijn Spaans is misschien niet goed genoeg).Ronald53 schreef:........Is de definitie van wikipedia een bruikbare (deze)? .....
BEn
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Hij staat volgens mij de buitenkant van het huis schoon te maken, dus in de publieke ruimte. Dan valt het imho onder straatfotografie.
Ton
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Het is letterlijk binnenin het huis. In Casa Batlló is middenin het huis een lichtkoker die volledig omringt wordt door het huis en overdekt. Niet van straat af toegangkelijk en voor publiek (na betaling) wel zichtbaar, maar niet toegangkelijk.Tony D schreef:...buitenkant...
Ben
Zie:
Casa Batlló van bovenaf gezien op Google maps.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Nu op Radio1 bij Kunststof een gesprek met straatfotograaf Bas Losekoot.
Kun je vast later ergens terug luisteren.
Ton
Kun je vast later ergens terug luisteren.
Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Bedankt voor de tip. Heb hem meteen gedeeld met de leden.Tony D schreef:Nu op Radio1 bij Kunststof een gesprek met straatfotograaf Bas Losekoot.
Kun je vast later ergens terug luisteren.
Ton
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
daar staan mooie foto's bij, maar ook het e.e.a. dat niets met straatfotografie te maken heeft!EdvandeZilver schreef:Interessant draadje, er worden veel voorbeelden en criteria genoemd. Zo ben ik fan van TheStreetHunters op Instagram.
https://www.instagram.com/the_streethunters/
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Street_photography Levert wel wat aanknopingspunten.
Kernwoorden:
"Though people usually feature directly, street photography might be absent of people and can be of an object or environment where the image projects a decidedly human character in facsimile or aesthetic."
Verder staat in het artikel ook nog wat "Legal concerns", ingedeeld naar een aantal wereldregio's, niet compleet, maar wel interressant om eens door te lezen, zeker als je een dergelijk gebied gaat bezoeken.
Dus openbare ruimte / candid (of niet geposeerd) / met een menselijk aspect zou in de regels opgenomen kunnen worden. Misschien expliciet vermelden of de aanwezigheid van mensen essentieel is voor de straatfotografie of dat een menselijk aspect voldoende is.
Ben
Kernwoorden:
- Candid
- Public Places
- Non posed
"Though people usually feature directly, street photography might be absent of people and can be of an object or environment where the image projects a decidedly human character in facsimile or aesthetic."
Verder staat in het artikel ook nog wat "Legal concerns", ingedeeld naar een aantal wereldregio's, niet compleet, maar wel interressant om eens door te lezen, zeker als je een dergelijk gebied gaat bezoeken.
Dus openbare ruimte / candid (of niet geposeerd) / met een menselijk aspect zou in de regels opgenomen kunnen worden. Misschien expliciet vermelden of de aanwezigheid van mensen essentieel is voor de straatfotografie of dat een menselijk aspect voldoende is.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Als straatfotograaf heb ik gefotografeerd Oost Berlijn, Berlijn, Amsterdam, Bombay, Paramaribo, Havanna, San Diego en heel onlangs Hanoi.
Ik mis in de discussie over straatfotografie het aspect van maatschappij kritische kijk. Zie foto, San Diego in Amerika, als voorbeeld.
Ik mis in de discussie over straatfotografie het aspect van maatschappij kritische kijk. Zie foto, San Diego in Amerika, als voorbeeld.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
https://www.annohuidekoper.nl/
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Misschien wil je uitleggen wat je hiermee bedoelt. Nu is het slechts een algemene opmerking. Wellicht is het mogelijk om dit aspect zelf inhoudelijk in te brengen.
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Onderwerp:
Re: Goed boek (en een definitie)
Op straat is heel veel te zien. En daarmee dus ook veel te fotograferen. Voor mij is een aspect van straatfotografie dat de mens centraal staat en niet bijvoorbeeld een gebouw. Je kan, als fotograaf, op zoek gaan naar bv emotie of bv mooie compositie/lijnenspel/kleurenspel.
De foto die ik geplaatst heb en gemaakt is in San Diego is onderdeel van een serie van 4. Ik heb een dag rondgelopen in San Diego, meer tijd had ik niet. Ik ben vaker in de US geweest, ik heb er een tijdje gewerkt. Ik heb me de vraag gesteld wat mij, als Europeaan, opvalt. In ieder geval, zie boven, dat sommige werkzaamheden door mensen van een specifieke bevolkingsgroep uitgevoerd worden. Tevens laat ik in die serie zien waar Amerikanen trots op zijn. Als Europeaan zou je er wellicht niet trots op zijn.
Ik ben nu bezig met een project in een tuindorp in Amsterdam. Die wijk is met veel idealen ontworpen net voor WO2 en gebouwd na WO2. Ik ben er nu 1 keer geweest en in het voorjaar pak ik het weer op. Mijn vraag daarbij is: 'Kom ik de oorspronkelijke idealen tegen?' Het heeft in ieder geval nu al mooie beelden en bijzondere gesprekken in die wijk opgeleverd.
Dit najaar heb ik een paar dagen gezworven door Hanoi. Het grote verschil in welvaart heb ik proberen weer te geven. Glanzende auto versus gegraai in een kliko bak. Dure Chinese stekker auto, van een handelaar in lijkkisten, versus scooter taxi. Bij de zwart wit foto's was ik 'gewoon' op zoek naar een mooie compositie.
1
2
3
4
De foto die ik geplaatst heb en gemaakt is in San Diego is onderdeel van een serie van 4. Ik heb een dag rondgelopen in San Diego, meer tijd had ik niet. Ik ben vaker in de US geweest, ik heb er een tijdje gewerkt. Ik heb me de vraag gesteld wat mij, als Europeaan, opvalt. In ieder geval, zie boven, dat sommige werkzaamheden door mensen van een specifieke bevolkingsgroep uitgevoerd worden. Tevens laat ik in die serie zien waar Amerikanen trots op zijn. Als Europeaan zou je er wellicht niet trots op zijn.
Ik ben nu bezig met een project in een tuindorp in Amsterdam. Die wijk is met veel idealen ontworpen net voor WO2 en gebouwd na WO2. Ik ben er nu 1 keer geweest en in het voorjaar pak ik het weer op. Mijn vraag daarbij is: 'Kom ik de oorspronkelijke idealen tegen?' Het heeft in ieder geval nu al mooie beelden en bijzondere gesprekken in die wijk opgeleverd.
Dit najaar heb ik een paar dagen gezworven door Hanoi. Het grote verschil in welvaart heb ik proberen weer te geven. Glanzende auto versus gegraai in een kliko bak. Dure Chinese stekker auto, van een handelaar in lijkkisten, versus scooter taxi. Bij de zwart wit foto's was ik 'gewoon' op zoek naar een mooie compositie.
1
2
3
4
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
https://www.annohuidekoper.nl/
Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten