Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Onderwerp:

Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor annoh » di apr 11 2023 8:58 pm

Hanoi telt 8 miljoen inwoners. Je verwacht dan wel een treinstation van formaat. Het station is opvallend rustig. Hoe laat je dat in 4 beelden zien? Hoe fotografeer je de stilte?

Foto 1. Spoorlijn aan de ene kant van dit station. Behalve dat er plotseling een gemotoriseerd persoon aan kwam zetten was het oorverdovend stil.

Foto 2. Voetgangers brug tussen de sporen. Daar liep alleen een monteur.

Foto 3. Uitzicht op een stilstaande en lege trein. iemand liep heen en weer op het dak. (?)

Foto 4. Uitzicht de andere kant op t.o.v. foto 1. En plotseling kwam iemand op een fiets aangereden..........
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding

.........en nog steeds was het stil...........
Laatst gewijzigd door annoh op di apr 11 2023 10:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je veracht.

Berichtdoor Willem Focus » di apr 11 2023 9:14 pm

Heel fraaie beelden.

Ik neem gemakshalve aan dat het niet het Centraal Station was van Hanoi. 😄

Groet…….Willem. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je veracht.

Berichtdoor annoh » di apr 11 2023 9:34 pm

Dit station ligt midden in Hanoi. Het stamt uit de tijd van voor 1900 en de metalen constructie is niet geklonken maar gebout. Het station is een keer verplaatst naar de huidige plek, in het centrum. Het middendeel van het station is door de Amerikanen bij een bombardement plat gelegd, de 2 vleugels hebben dat bombardement overleeft.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je veracht.

Berichtdoor Tony D » di apr 11 2023 10:19 pm

Fraaie sfeerbeelden.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2777


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor Karina2 » di apr 11 2023 10:50 pm

Goed geslaagd om het onderwerp zo in beeld te brengen met zichtlijnen die de stilte passeren en in het niets eindigen.
Verrassend voor zo'n grote stad. Enig idee van de achterliggende reden?
De tweewieler lijkt in ieder geval populairder dan de trein.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1578


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor Patrick » di apr 11 2023 11:06 pm

De laatste vind ik veruit het beste/meest interessante beeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor annoh » di apr 11 2023 11:22 pm

@Karina2,

Met heel weinig aan voorbereiding ben ik 2 1/2 week in noordelijk Vietnam geweest. Verplaatsing voor een deel per (nacht) bus en deel met motorfiets. Wij waren met zijn tweeën, dochter en ik. Aardig op de bonnefooi. Ter plekke alles geregeld. Dat heeft voordelen, veel leuke ontmoetingen met 'locals' en m.b.v. spraak programma's is het mogelijk gesprekken te voeren. We zaten ver in de binnenlanden, in het noorden, tegen Chinese grens. We hebben volgens mij niet alle dagen 3 x gegeten want soms was er gewoon niks. Graag ga ik er nog een keer heen. Fantastisch land! Hoe het zuidelijk deel is weet ik niet.

Ook het vliegveld van Hanoi, net zoals het station, vond ik heel klein en voor mijn gevoel weinig vluchten per etmaal. Terwijl in Hanoi 8 miljoen mensen wonen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor MarcoEos70D » wo apr 12 2023 7:53 am

Inderdaad, met name de laatste is heel erg sterk. Die zou het begrip "stilte" nóg meer kunnen weergeven als je de berg zakken zou wegshoppen, waardoor een rustiger beeld overblijft. Maar ik kan me voorstellen dat je die juist bewust in beeld hebt en wilt houden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor Karina2 » wo apr 12 2023 9:23 pm

@annoh: dank voor je toelichting. Lijkt me geweldige ervaring om met je dochter te delen.
Ik vroeg me af, of je ook weet wat de achterliggende reden is van het vrijwel verlaten station. De reden(en) kunnen immers divers zijn, zoals te duur voor de meeste inwoners/ nauwelijks vraag naar, omdat de meeste inwoners ter plaatse werken en leven/ er rijden nauwelijks treinen (alleen lange afstandsverbindingen, voornamelijk goederenvervoer). Of iets heel anders.
Het is een vraag die jouw foto's bij me opriepen en ik was benieuwd of je daar misschien ook het antwoord op weet.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1578


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor annoh » wo apr 12 2023 11:17 pm

@Karina2,
Het station voldeed niet mijn beeld van een station behorende bij een stad van 8.000.000 inwoners. Ook het vliegveld vond ik (relatief) klein. Door allerlei gedoe met visa en dat soort zaken had ik wat vertraging, zowel heen als terug reis. Ik heb het vliegveld van Hanoi dus wat vaker, en langer, mogen bekijken dan ik van plan was. Kortom, in mijn beleven wat weinig lange afstand trein verkeer en weinig vlieg verkeer.
Een paar keer hebben we de bus gepakt. Ritjes van een uur of 7, prima ligstoelen, ideaal in de nacht. Maar, terugkijkend, ook daar zijn er niet zo heel veel van.

Ik denk dat er gewoon veel minder gereisd wordt dan wij gewend zijn. Bedenk wel dat tot 1996 Vietnam straatarm was. Pas daarna kwam er economische ontwikkeling. Nu is een deel van de maakindustrie verhuisd van China naar Vietnam.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor Highlander » do apr 13 2023 6:42 am

De eerste en de laatste spreken mij het meest aan.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor ben42 » za apr 15 2023 3:24 am

De eerste en vooral de laatste vind ik het mooist.

Bij de eerste zie je echt de rust (maar lijkt heel erg rural).
De laatste vind ik mooi, mooi rustig beeld, maar straalt niet uit dat het daar altijd rustig is de eerste wel.

De derde zag ik een raar perspectief, ik zag niet dat de persoon op het dak van de trein liep. Dat ervaarde ik als storend. Maar in een groter formaat had ik het misschien wel gezien.

Leuke foto's,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Stationnetje Hanoi, totaal anders dan je verwacht.

Berichtdoor annoh » zo apr 16 2023 9:01 pm

Toen we daar stonden op de loopbrug zagen we in het begin ook niet dat iemand op die trein liep.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten