2 dagen geleden we eigen gewaagd om vliegtuigen op foto te krijgen.
Ben niet echt zo tevreden over het resultaat.
Zijn er dingen die ik beter anders had kunnen doen qwa instellingen?
Of zit ik tegen het limiet aan van mijn lens/camara?
Tips en opmerkingen zijn meer dan welkom.
Mvg Bart
Eindhoven Aiport
Onderwerp:
Eindhoven Aiport
Onderwerp:
Re: Eindhoven Aiport
Waarom ben je niet tevreden?
Ja er valt nog meer uit te halen, met bijvoorbeeld Lightroom:
Eindhoven Airport bewerkt on Flickr
Ja er valt nog meer uit te halen, met bijvoorbeeld Lightroom:
Eindhoven Airport bewerkt on Flickr
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
Onderwerp:
Re: Eindhoven Aiport
Als ik mijn foto's vergelijk met andere foto's op het forum zie ik meer scherpte en diepte. De foto's komen meer tot leven naar mijn mening.
Ik kan momenteel alleen foto's bewerken in het standaard Windows programma. Lightroom trekt mijn pc nog niet.
Mvg
Bart
Ik kan momenteel alleen foto's bewerken in het standaard Windows programma. Lightroom trekt mijn pc nog niet.
Mvg
Bart
Onderwerp:
Re: Eindhoven Aiport
En de bewerking programma van nikon zelf ,heb je die als eens geprobeerd.
Wat heb je nu voor pc , software .
Wat heb je nu voor pc , software .
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Onderwerp:
Re: Eindhoven Aiport
Nee heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb nu een lenovo G-50 alweer 4 jaar oud volgens mij.
Maar ik ga in juni eindelijk een Mac kopen.
Dus nog even wachten, maar ik ga wel vast proberen om de software van Nikkon te installeren.
Hebben jullie nog tips wat ik dan het beste zou kunnen veranderen aan de foto's.
Bewerking is geheel nieuw voor mij.
Mvg
Bart
Ik heb nu een lenovo G-50 alweer 4 jaar oud volgens mij.
Maar ik ga in juni eindelijk een Mac kopen.
Dus nog even wachten, maar ik ga wel vast proberen om de software van Nikkon te installeren.
Hebben jullie nog tips wat ik dan het beste zou kunnen veranderen aan de foto's.
Bewerking is geheel nieuw voor mij.
Mvg
Bart
Onderwerp:
Re: Eindhoven Aiport
Ha Eindhoven Airport, daar woon ik bijna tegenaan. En voor een eerste poging zijn het prima platen.
Je foto's zijn zoals eerder gezegd goed genoeg om met nabewerking nog een stuk te verbeteren. Maar het is natuurlijk beter (en leuker) als je minder hoeft na te bewerken. Een paar algemene tips (ik kan nl. niet alle informative uit de EXIF halen):
1. De vliegtuigen zijn een tikje aan de donkere kant. Niet vreemd met zo'n klein onderwerp tegen een overheersende achtergrond. Als de lucht blauw is overbelicht ik meestal +0.3 tot +0.7. De lucht blijft blauw, het vliegtuig licht wat op. Bij witte luchten (bewolking etc) vaak +1.0 tot soms zelfs +2.0 bij felle zon op de wolken.
2. Ik weet niet wat voor AF mode je hebt gebruikt, maar gebruik AF-C bij bewegende onderwerpen. Er is nog genoeg aan toe te voegen, maar dat is het belangrijkste om mee te beginnen. Kies verder zelf je scherpstelpunt. Als je camera AF Lock-on ondersteunt, zet die dan op 0.
3. Bij propellor vliegtuigen & helicopters wil je rond de 1/160e zitten. Dan zie je beter de beweging in de rotor/propellor. Bij jets wil je gewoon een snelle sluitertijd.
Mijn werkwijze (niet alle settings zitten op alle camera's):
- AF: AF-C, AF Lock-on op 0/uit, Group-AF (die heeft close-focus priority) of als je dat niet hebt 9-punts AF.
- Ch/Cl: Veelal niet de max (Continuous High) maar Continuous Low, 1 of 2 FPS onder de max. van de camera. Dan is de sluiter minder vaak dicht en de processor wordt minder belast, dan kan de AF beter zijn werk doen.
- Diafragma: Hangt van de lens af. Bij de meeste lenzen bij voorkeur 1 stop gediafragmeerd voor optimale scherpte. Scherptediepte is op die afstanden zelden een issue.
- Sluitertijd: 1/160e of daaromtrent bij rotors/propellors. Bij Jets een snelle sluitertijd (zeker bij kruisende formaties op luchtshows).
- ISO: Ik gebruik vaak auto-ISO, zeker bij wisselende lichtomstandigheden. Ik laat hem zo hoog oplopen als ik acceptable vind.
Verder gebruik ik nog maar zelden manueel, maar juist S en A. S stel ik in rond die 1/160e, A stel ik in op het gewenste diafragma. Dat S bij veel licht mijn diafragma verkleint vind ik geen probleem. De auto-ISO zorgt er op A voor dat mijn sluitertijd niet te traag wordt. Handig bij sterk wisselende lichtomstandigheden. Bij jets schakel ik de A-stand in, bij props de S stand. Zeker bij luchtshows met verschillende types vliegtuigen is dat handig.
Tenslotte dus overbelichting, veelal +0.3-0.7 bij blauwe luchten, zeker met de zon tegen. +1.0-2.0 bij witte luchten.
Wat werk als voorbeeld: http://www.renevanglabbeek.nl/albums/luchtvaart/
Je foto's zijn zoals eerder gezegd goed genoeg om met nabewerking nog een stuk te verbeteren. Maar het is natuurlijk beter (en leuker) als je minder hoeft na te bewerken. Een paar algemene tips (ik kan nl. niet alle informative uit de EXIF halen):
1. De vliegtuigen zijn een tikje aan de donkere kant. Niet vreemd met zo'n klein onderwerp tegen een overheersende achtergrond. Als de lucht blauw is overbelicht ik meestal +0.3 tot +0.7. De lucht blijft blauw, het vliegtuig licht wat op. Bij witte luchten (bewolking etc) vaak +1.0 tot soms zelfs +2.0 bij felle zon op de wolken.
2. Ik weet niet wat voor AF mode je hebt gebruikt, maar gebruik AF-C bij bewegende onderwerpen. Er is nog genoeg aan toe te voegen, maar dat is het belangrijkste om mee te beginnen. Kies verder zelf je scherpstelpunt. Als je camera AF Lock-on ondersteunt, zet die dan op 0.
3. Bij propellor vliegtuigen & helicopters wil je rond de 1/160e zitten. Dan zie je beter de beweging in de rotor/propellor. Bij jets wil je gewoon een snelle sluitertijd.
Mijn werkwijze (niet alle settings zitten op alle camera's):
- AF: AF-C, AF Lock-on op 0/uit, Group-AF (die heeft close-focus priority) of als je dat niet hebt 9-punts AF.
- Ch/Cl: Veelal niet de max (Continuous High) maar Continuous Low, 1 of 2 FPS onder de max. van de camera. Dan is de sluiter minder vaak dicht en de processor wordt minder belast, dan kan de AF beter zijn werk doen.
- Diafragma: Hangt van de lens af. Bij de meeste lenzen bij voorkeur 1 stop gediafragmeerd voor optimale scherpte. Scherptediepte is op die afstanden zelden een issue.
- Sluitertijd: 1/160e of daaromtrent bij rotors/propellors. Bij Jets een snelle sluitertijd (zeker bij kruisende formaties op luchtshows).
- ISO: Ik gebruik vaak auto-ISO, zeker bij wisselende lichtomstandigheden. Ik laat hem zo hoog oplopen als ik acceptable vind.
Verder gebruik ik nog maar zelden manueel, maar juist S en A. S stel ik in rond die 1/160e, A stel ik in op het gewenste diafragma. Dat S bij veel licht mijn diafragma verkleint vind ik geen probleem. De auto-ISO zorgt er op A voor dat mijn sluitertijd niet te traag wordt. Handig bij sterk wisselende lichtomstandigheden. Bij jets schakel ik de A-stand in, bij props de S stand. Zeker bij luchtshows met verschillende types vliegtuigen is dat handig.
Tenslotte dus overbelichting, veelal +0.3-0.7 bij blauwe luchten, zeker met de zon tegen. +1.0-2.0 bij witte luchten.
Wat werk als voorbeeld: http://www.renevanglabbeek.nl/albums/luchtvaart/
Spul waarmee je foto's maakt...
Onderwerp:
Re: Eindhoven Aiport
Dankje wel voor je reactie.
Ben de laatste dagen enorm druk geweest met mijn werk.
Vandaar mijn late reactie.
Heb mijn laptop helemaal schoon gemaakt.
En ben nu ook begonnen om met lightroom te werken..
Maar dat is nog veel oefenen en veel informatie er over lezen
Even terugkomen op het topic.
Waarde volle tips gekregen.
As zondag ga ik weer een poging wagen.
Ben de laatste dagen enorm druk geweest met mijn werk.
Vandaar mijn late reactie.
Heb mijn laptop helemaal schoon gemaakt.
En ben nu ook begonnen om met lightroom te werken..
Maar dat is nog veel oefenen en veel informatie er over lezen
Even terugkomen op het topic.
Waarde volle tips gekregen.
As zondag ga ik weer een poging wagen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten