Valpijpschip Nordnes
Onderwerp:
Valpijpschip Nordnes
Een paar dagen geleden postte ik een foto van onze valpijpschepen op locatie in het maandopdrachtdraadje. Natuurlijk heb ik op die reis meerdere foto's gemaakt. Wat heel veel mensen niet echt weten is dat Nederland een van de grootste dienstverleners is in de offshore industrie. Dit begint al op de universiteiten waar men de richting offshore kan volgen. Zelf ben ik waterbouwkundig afgestudeerd en werk momenteel voor Van Oord als kostbegroter. Nu is Van Oord vooral bekend door het aanleggen van één van de Palmeilanden in Dubai maar naast de baggerdivisie is er ook een divisie die zich bezig houdt met de olie en gas klanten en al haar aanvragen. De divisie offshore is op zijn beurt ook weer verdeeld in verschillende specialisaties waar Subsea Rock Installation [SRI] het gene is waar ik me vooral mee bezig houd.
Wat is nou Subsea Rock Installation en waarvoor dient het? SRI is het storten van steen ten behoeve van de infrastructuur op de zeebodem. We storten steen voor pijpleidingen, stroomkabels, manifolds of ter preventie van ontgronding rondom platformen en windmolens. Deze steen kan van te voren aangebracht worden als support voor pijpleidingen; het uitvlakken van de zeebodem of opvullen van grote gaten daarin om er zo voor te zorgen dat pijpleidingen niet te veel gaan doorhangen en overstressed raken of na het leggen van de pijpleidingen, kabels, etc. om ze zo af te dekken zodat voorkomen wordt dat deze leidingen opgepakt worden door vissersnetten en kapot getrokken worden en ter voorkoming van opdrijving (buckling) wat weer overstressed pijpleidingen geeft met de kans op scheuren / breken van deze leiding.
Op het ogenblik hebben we als Van Oord zijnde 2 grote valpijpschepen varen genaamd Nordnes, cargo capaciteit van 23,500 ton steen, en Stornes, cargo capaciteit van 25,500 ton. De vloot wordt in 2017 uitgebreid met een derde schip genaamd Bravenes welke een vervangingsinvestering is voor de reeds uit de vaart genomen Tertnes. Nordnes en Stornes zijn in staat tot werken in grote waterdieptes. Het record is momenteel in handen van Van Oord en staat op 1,300m waterdiepte. De steen die gestort wordt is over het algemeen graniet tot een grote van 12 inch (~30cm). Deze steen kan, afhankelijk van de grote, geplaatst worden met een nauwkeurigheid van 20cm tolerantie. Het plaatsen gebeurd door het storten van steen door emmers, zogenaamde Vlutters, welke je ook veelal ziet bij sloopwerkzaamheden. Onderaan deze string vliegt een zogenaamde ROV, Remote Operated Vehicle, welke de complete valpijp kan aansturen onder het schip zodat er nauwkeurig gestort kan worden. Deze ROV is voorzien van de modernste survey apparatuur zodat er gezien kan worden wat er gemaakt is onderwater.
Met ca. 1 miljoen ton steen per jaar is Van Oord marktleider in dit segment met als grootste concurrenten de combinatie Boskalis/Tideway en het Belgische Jan de Nul die dit kunstje ook kunnen.
1. De Nordnes
Nordnes by Jochem van der Blom, on Flickr
2. Laden van steen In Noorwegen
Loading rock by Jochem van der Blom, on Flickr
3. Bucketrack. Hier liggen de stringen met emmers tijdens transport
Bucket rack by Jochem van der Blom, on Flickr
3. Emmers
Buckets by Jochem van der Blom, on Flickr
4. Bucketrack met uitzicht op de toren waarin de emmers gelanceerd worden.
Bucket rack by Jochem van der Blom, on Flickr
5. Lanceren van de emmers
Top steels by Jochem van der Blom, on Flickr
6. Uitzicht op de toren. Er word 24/7 gewerkt aan boord in 2 ploegendiensten.
Nordnes by night by Jochem van der Blom, on Flickr
7. varen naar locatie geeft tijd voor administratie bezigheden.
Nordnes sunset by Jochem van der Blom, on Flickr
8. Kvitebjorn. Olieplatform van Statoil, grootste Noorse olieproducent. Waterdiepte op locatie ca. 200m
Statoil's Kvitebjorn by Jochem van der Blom, on Flickr
9. Crewchange op Kvitebjorn per helicopter.
Crew Change at Kvitebjorn by Jochem van der Blom, on Flickr
10. Werken in de 500m safety zone van Kvitebjorn.
Kvitebjorn 500m safety zone by Jochem van der Blom, on Flickr
11. Klaar op Kvitebjorn
Kvitebjorn sunset by Jochem van der Blom, on Flickr
12. Zeevasten van de ROV.
Fallpipe ROV by Jochem van der Blom, on Flickr
13. Tower control
Control by Jochem van der Blom, on Flickr
14. Operation control op de brug
Dump desk by Jochem van der Blom, on Flickr
15. Kvitebjorn sunset
Kvitebjorn Platform by Jochem van der Blom, on Flickr
Opmerkingen/commentaar is welkom. Wil je dit alles nou ook eens op video zien. Van Oord heeft een Vimeo kanaal. Dit filmpje geeft een goede uitleg over SRI (Engels).
Bedankt voor het kijken
Wat is nou Subsea Rock Installation en waarvoor dient het? SRI is het storten van steen ten behoeve van de infrastructuur op de zeebodem. We storten steen voor pijpleidingen, stroomkabels, manifolds of ter preventie van ontgronding rondom platformen en windmolens. Deze steen kan van te voren aangebracht worden als support voor pijpleidingen; het uitvlakken van de zeebodem of opvullen van grote gaten daarin om er zo voor te zorgen dat pijpleidingen niet te veel gaan doorhangen en overstressed raken of na het leggen van de pijpleidingen, kabels, etc. om ze zo af te dekken zodat voorkomen wordt dat deze leidingen opgepakt worden door vissersnetten en kapot getrokken worden en ter voorkoming van opdrijving (buckling) wat weer overstressed pijpleidingen geeft met de kans op scheuren / breken van deze leiding.
Op het ogenblik hebben we als Van Oord zijnde 2 grote valpijpschepen varen genaamd Nordnes, cargo capaciteit van 23,500 ton steen, en Stornes, cargo capaciteit van 25,500 ton. De vloot wordt in 2017 uitgebreid met een derde schip genaamd Bravenes welke een vervangingsinvestering is voor de reeds uit de vaart genomen Tertnes. Nordnes en Stornes zijn in staat tot werken in grote waterdieptes. Het record is momenteel in handen van Van Oord en staat op 1,300m waterdiepte. De steen die gestort wordt is over het algemeen graniet tot een grote van 12 inch (~30cm). Deze steen kan, afhankelijk van de grote, geplaatst worden met een nauwkeurigheid van 20cm tolerantie. Het plaatsen gebeurd door het storten van steen door emmers, zogenaamde Vlutters, welke je ook veelal ziet bij sloopwerkzaamheden. Onderaan deze string vliegt een zogenaamde ROV, Remote Operated Vehicle, welke de complete valpijp kan aansturen onder het schip zodat er nauwkeurig gestort kan worden. Deze ROV is voorzien van de modernste survey apparatuur zodat er gezien kan worden wat er gemaakt is onderwater.
Met ca. 1 miljoen ton steen per jaar is Van Oord marktleider in dit segment met als grootste concurrenten de combinatie Boskalis/Tideway en het Belgische Jan de Nul die dit kunstje ook kunnen.
1. De Nordnes
Nordnes by Jochem van der Blom, on Flickr
2. Laden van steen In Noorwegen
Loading rock by Jochem van der Blom, on Flickr
3. Bucketrack. Hier liggen de stringen met emmers tijdens transport
Bucket rack by Jochem van der Blom, on Flickr
3. Emmers
Buckets by Jochem van der Blom, on Flickr
4. Bucketrack met uitzicht op de toren waarin de emmers gelanceerd worden.
Bucket rack by Jochem van der Blom, on Flickr
5. Lanceren van de emmers
Top steels by Jochem van der Blom, on Flickr
6. Uitzicht op de toren. Er word 24/7 gewerkt aan boord in 2 ploegendiensten.
Nordnes by night by Jochem van der Blom, on Flickr
7. varen naar locatie geeft tijd voor administratie bezigheden.
Nordnes sunset by Jochem van der Blom, on Flickr
8. Kvitebjorn. Olieplatform van Statoil, grootste Noorse olieproducent. Waterdiepte op locatie ca. 200m
Statoil's Kvitebjorn by Jochem van der Blom, on Flickr
9. Crewchange op Kvitebjorn per helicopter.
Crew Change at Kvitebjorn by Jochem van der Blom, on Flickr
10. Werken in de 500m safety zone van Kvitebjorn.
Kvitebjorn 500m safety zone by Jochem van der Blom, on Flickr
11. Klaar op Kvitebjorn
Kvitebjorn sunset by Jochem van der Blom, on Flickr
12. Zeevasten van de ROV.
Fallpipe ROV by Jochem van der Blom, on Flickr
13. Tower control
Control by Jochem van der Blom, on Flickr
14. Operation control op de brug
Dump desk by Jochem van der Blom, on Flickr
15. Kvitebjorn sunset
Kvitebjorn Platform by Jochem van der Blom, on Flickr
Opmerkingen/commentaar is welkom. Wil je dit alles nou ook eens op video zien. Van Oord heeft een Vimeo kanaal. Dit filmpje geeft een goede uitleg over SRI (Engels).
Bedankt voor het kijken
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Een uitzonderlijk mooie serie.
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Prachtige foto's.
Ik ben dan wel buitenstaander maar een goede kennis van mij werkte ooit in Hong Kong om de bouw van het nieuwe vliegveld mogelijk te maken. Hier en daar werd de zee tussen eilanden in volgeplempt met steen (onderlossers). Dat was een gigantische klus waarvoor ook een berg werd afgegraven (voor de grondstof steen).
Ik ben dan wel buitenstaander maar een goede kennis van mij werkte ooit in Hong Kong om de bouw van het nieuwe vliegveld mogelijk te maken. Hier en daar werd de zee tussen eilanden in volgeplempt met steen (onderlossers). Dat was een gigantische klus waarvoor ook een berg werd afgegraven (voor de grondstof steen).
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Geweldig mooi en vooral indrukwekkend om te zien ! Hier mag van mij meer geplaatst worden
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Zeer mooie serie Jochem.
Groeten, Johan
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
Foto's: https://jdroog.myportfolio.com
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Hele mooie serie Jochem,
Indrukwekkend schip en werkzaamheden
Indrukwekkend schip en werkzaamheden
Met vriendelijke groet,
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Hartelijk bedankt voor het plaatsen!
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Mijn hemel. Wat kolossaal allemaal! Dit lijkt mij iets voor zo'n documentaire in de trant van " How do the do it" Bijzondere opnames.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
-
OnlineNikkormaat
- Berichten: 2780
- Locatie: Kennemerland
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Discovery is al eens aan boord geweest voor een aflevering van haar serie "Mighty Ships"
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Supervet!!! Altijd geweldig om zulke grootse machines aan het werk te zien en mee te kunnen kijken met een specialisme waar je het bestaan niet van wist. Prachtig vastgelegd
Helemaal met de uitleg erbij Ik had b.v. geen idee dat foto 12 de ROV was, de 3D animatie uit de video doet hem geen recht.
Helemaal met de uitleg erbij Ik had b.v. geen idee dat foto 12 de ROV was, de 3D animatie uit de video doet hem geen recht.
Onderwerp:
Re: Valpijpschip Nordnes
Prachtig, ik heb de groeve van de walkant mogen aanschouwen en was al onder de indruk maar ik wist niet wat daar de Nederlandse schepen deden.
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910
- lotjeman61
- Berichten: 182
- Locatie: Emmen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten