Iconisch

Onderwerp:

Iconisch

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jun 06 2016 8:34 pm

Afgelopen weekend was ik met een stel vrienden en een clubje cabrio's op pad. We reden door de Eifel en de Ardennen, en kwamen al rijdend vlak bij het circuit van Spa Francorchamps een garage tegen die een nogal fraaie collectie Porsches had staan. Onder andere onderstaande iconische 911T. We mochten vrij rondlopen en fotograferen, de monteur opende speciaal voor ons de motor en startte 'm ook nog even. Fantastisch!

Ik had behoorlijk last van het harde licht, en had mijn polarisatiefilter niet op m'n objectief. Maar desondanks wil ik een paar foto's met jullie delen. Feedback is altijd welkom!

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

grt, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jun 08 2016 9:35 pm

In die 155 views zitten meer bots dan Porsche-liefhebbers blijkbaar ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor bcvthul » wo jun 08 2016 9:47 pm

Ok, het zijn strakke platen. Maar ook niet zo bijzonder (vind ik tenminste).

Foto 6 spreekt mij het meest aan.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor DannySan » wo jun 08 2016 9:48 pm

Ho ho, vergis je niet...
Het wagentje wat je daar op de foto hebt is een beest in schaapskleren én kleuren; ik heb in de generatie erna (en met dak) gereden, en dat was angstaanjagend met dat brok hels kabaal en het onvoorstelbaar brute vermogen...
1 van die 'bots' was ik, maar ik wist eigenlijk niet wat ik op deze reeks moest zeggen; en al helemaal niet 'feedback' geven. Ik heb - zegge en schrijven - 1x een auto gefotografeerd (een Tesla) maar dat was niet een groot succes.

Het zijn mooie opnames van deze bolide, maar ik heb bij geen enkele zoiets van 'wauw' eerlijk gezegd.
Foto 2 heeft - voor mij - de meeste potentie maar de achtergrond is zo jammer.
Ik weet niet precies wat het is, ik weet wel dat een auto er 'mooi presentabel' opzetten echt een eigen 'specialiteit' is en die bezit ik zéker niet.

Ik vind het zeker leuke foto's, maar ik heb eigenlijk niet zo veel nuttigs te melden; en dat is waarom ik in 1e instantie ook niet had gereageerd :oops:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor Tony D » wo jun 08 2016 10:09 pm

Het lijnenspel met de achtergrond is in de eerste en de laatste foto mooi. Misschien had je bij de laatste iets meer naar rechts kunnen gaan om dat raam eraf te krijgen.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2777


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor ATOR » wo jun 08 2016 10:39 pm

De auto is perfect, de locatie is perfect, maar voor mij zijn deze foto's te slordig om het snapshot-niveau te ontstijgen. Je had wat meer de tijd moeten nemen. Met meer aandacht voor het perspectief/afstand, de lijnen en de achtergrond had je, met wat photoshop hulp om afleidingen weg te halen, een paar killer foto's kunnen maken.

Los daarvan is het altijd leuk om foto's van zo'n geweldige auto te zien :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor Robert » za jun 11 2016 12:30 am

Hmm ben het niet helemaal eens met Ator (maar wel een beetje).
Foto 1, 2 en 6 vind ik erg goed.
De foto's 3 en 5 kunnen beter, met name door meer op de achtergrond te letten en deze recht te houden.
Foto 4 valt weg door de wiite omranding.

Wat de auto betreft, ik heb altijd een zwak voor Porsche's gehad en dit is een erg fraai exemplaar.
Dank voor het delen Marco.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor Johan v. V. » za jun 11 2016 3:19 pm

Foto 1 en 6 vind ik ook erg goed, juist om het perspectief en de lijnen. Foto 2 en 3 kunnen, denk ik, met 10 seconden LR (of een ander programma) veel aan betekenis winnen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jun 13 2016 11:10 am

Bedankt voor de reacties tot zover!

Een paar gerichte reacties mijnerzijds:

@DannySan: alleen al het benoemen van de gevoelens die de foto's oproepen (of juist niet) is waardevolle feedback voor mij. Dank daarvoor, dus!

@ATOR: kritische feedback is altijd leerzaam. Ik ben benieuwd of je de tips nog wat kunt/ wilt concretiseren (met in je achterhoofd dat dit een parkeerplaats voor een garage is die vol Porsches stond, speelruimte om naar achter of opzij te gaan was er nauwelijks). Qua photoshop ben ik niet veel meer dan een amateur, maar ik zal nog eens proberen of ik er meer uit kan halen. Dat is het enige wat ik achteraf nog kan doen ;)

@Erweepee: de auto was inderdaad fantastisch. Een geweldig exemplaar! Ik zal, zoals ik hiervoor al zei, nog eens kijken of ik met name foto 2, 3 en 5 beter kan maken. Foto 4 (de draaiende motor) is lastig, denk ik, en heb ik eigenlijk met name geplaatst omdat het het meest kenmerkende deel van de 911 is. Fototechnisch is die niet best.

@Johan: foto 1 en 6 zijn ook mijn favorieten. Met name de eerste vind ik zelf heel erg mooi. Juist vanwege de al eerder genoemde beperkte ruimte heb ik deze detailshots gemaakt, enerzijds omdat daar geen storende elementen op terug komen en anderzijds omdat ik het gewoon waanzinnig mooie lijnen vind.

Zodra ik tijd gehad heb om te spelen met PS, zal ik de updates posten.

grt, Marco
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor Skippy » ma jun 13 2016 11:20 am

Mooie Porsche, hoewel ik de oudere modellen prefereer. Foto 2 vind ik het meest geslaagd. Foto 3 minder omdat door de combinatie standpunt en gebruikte brandpuntafstand de verhoudingen niet kloppen. In zo'n situatie beter schuin van voren of van achteren of indien mogelijk met meer ruimte een tele-objectief gebruiken. Bij autofotografie loont het de moeite de specifieke ontwerpdetails van een merk/type op te zoeken, zoals hier de combinatie koplamp met voorklep en rooster met achterklep. Ter afwisseling ook eens een schuin standpunt kiezen evt. in combinatie met meer hoogte geeft meer dynamiek aan het beeld en is prima toe te passen indien er weinig ruimte is rondom de auto.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor ATOR » ma jun 13 2016 12:11 pm

De reden dat ik meestal geen kritiek plaats is omdat ik foto's vergelijk met die van de top van de wereld. Die mensen zijn er dag in dag uit mee bezig dus om dan als amateur langs die lat gelegd te worden kan wat ontmoedigend zijn. Maar hé, je vroeg er om :D


- Dit zijn de standaard shots die je ziet als iemand zijn/haar auto te koop zet. Je had er zo 20 kunnen maken: voor- en achterkant, dashboard vanaf bestuurder. Na die 20 clichés had je kunnen gaan zoeken naar echt mooie shots die karakteristiek voor de 911 zijn.

- Je laat teveel zien op een foto. Als je op foto 5 de targa rolbeugel wilt laten zien dan hoeft daar geen stuur, halve binnenspiegel, deurklink en half garageraam bij, dat maakt het onderwerp zwakker. De 911 heeft flink wat karakteristieke onderdelen die prachtige foto's kunnen opleveren. De koplamp met knipperlicht en luchtinlaat, of het rooster op de motorkap, dat is instant 911. Het zijn die herkenbare delen die prachtige foto's op kunnen leveren.

- Afleidende dingen zou je weg mogen werken: de nummerplaat met duc-tape, de halfopen garagedeur met camera en lamp, de plant die de lijn van de auto snijdt, storende reflecties, etc.

- Er lijkt nogal wat vervorming in je foto's te zitten, omdat je nogal dichtbij staat en misschien ook van de lens.

- Het zijn verder de kleine dingen, bij de foto 3 van de zijkant sta je er b.v. scheef voor.


Je gaat meteen met excuses strooien en dat is begrijpelijk maar je kunt altijd prachtige foto's maken binnen beperkingen, alleen niet altijd de foto's die je wilt. Je moet er wel meer tijd in steken om voorbij de clichés te gaan en de auto echt goed te bekijken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jun 13 2016 12:30 pm

Thanks Ator!! Daar kan ik wat mee! Zal eens kijken of mijn photoshopskills goed genoeg zijn om jouw tips "voor achteraf" uit te voeren.
ATOR schreef:Je gaat meteen met excuses strooien en dat is begrijpelijk maar je kunt altijd prachtige foto's maken binnen beperkingen, alleen niet altijd de foto's die je wilt. Je moet er wel meer tijd in steken om voorbij de clichés te gaan en de auto echt goed te bekijken.

Die steek ik in m'n zak. Goed uitgangspunt om in m'n achterhoofd te houden!!

En Skippy, jij ook bedankt voor je input!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Iconisch

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 17 2016 9:32 am

Marco ik heb met plezier naar jouw foto's gekeken, maar meer vanuit wat je toont dan hoe je het toont. Ik vind dit een van de mooiste Porsches ooit. Nog steeds!
Maar fotograferen zodat het voertuig er optimaal uit komt, That's another challenge.....
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Transport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten