Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver"

Onderwerp:

Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver"

Berichtdoor Jur » ma okt 31 2016 2:56 pm

In mijn verzameling van luchtpoststukken kwam ik onlangs deze envelop tegen die in 1934 is vervoerd met de originele Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver" tijdens de MacRobertson Air Race London - Melbourne. De Uiver, met als bemanning Koene Dirk Parmentier, Jan J. Moll, Bouwe Prins en Cornelis "Kees" van Brugge, won tijdens deze race de handicap klasse. De algehele winnaar van de race was echter een De Havilland DH.88 Comet G-ACSS "Grovesnor House". Dit vliegtuigtype was speciaal voor de race ontwikkeld.

Afbeelding

De originele Uiver is een maand na terugkeer uit Melbourne in December 1934 vertrokken voor een kerstpostvlucht naar Batavia, maar is op 20 December in slecht weer in Noord Irak verongelukt. De huidige Douglas Douglas DC-2 "Uiver" die bij het Aviodrome in Lelystad is ondergebracht, was oorspronkelijk in 1934 gebouwd voor de US Navy.

Eind 1983 werd ten behoeve van een documentaire één van de twee nog luchtwaardige DC-2 toestellen gehuurd van een eigenaar in de Verenigde Staten. Met dit vliegtuig werd in de winter van 1983/84 de route van de Melbourne Race uit 1934 nog eens opnieuw afgelegd met als gezagvoerder Jan Plesman, een kleinzoon van de oprichter van de KLM Albert Plesman. Op 31 maart 1984 keerde het vliegtuig weer op Schiphol terug. Ook van deze vlucht is een poststuk in mijn bezit.
Na een inzamelingsactie kon deze tweede Uiver uiteindelijk in 1999 worden aangekocht.

De huidige Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver" in de landing op vliegveld Texel in 2007
Afbeelding

Op de luchthaven Lelystad vond in 2009 ter gelegenheid van de 75e verjaardag van de Londen-Melbourne Race een speciale manifestatie plaats.
Bemanning en "passagiers" poseren voor de Uiver
Afbeelding

De originele Comet Racer "Grosvenor House" bestaat nog altijd en maakt reeds geruime tijd deel uit van de Shuttleworth Collection op vliegveld Old Warden in Engeland. Dit vliegtuig is weer luchtwaardig en wordt nog zo nu en dan voorgevlogen.
Afbeelding

Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver"

Berichtdoor rovinge » ma okt 31 2016 5:46 pm

Jur, mooie platen van een mooi onderwerp.

Toevallig blader ik door een verzameling orginele Telegraaf-kranten uit 1934 van mijn oom met berichtgeving over de Uiver en de race.

Mijn oom was destijd in opleiding als vlieger kwam daarna in dienst van de KLM van 1937 t/m 1943. Hij heeft diverse Batavia vluchten gemaakt met zowel DC2 als DC3s. Mijn oom Dirk de Koning is samen met Cornelis ("Kees") van Brugge, Tepas en Rozevink in 1943 neergeschoten met de KLM DC3 "Ibis" boven de Golf van Biskaje.

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver"

Berichtdoor Jur » ma okt 31 2016 7:32 pm

Wat een verhaal Roel!
Ik kende de historie van de DC3 PH-ALI "Ibis" die in charter voor BOAC boven de Golf van Biskaje is neergeschoten. De Ibis was de eerste DC3 van de KLM.
Op bijgaande foto wordt de zoon (of kleinzoon?) van C. van Brugge geïnterviewd tijdens de Melbourne Race manifestatie in het Aviodrome in 2009.

Afbeelding

Behalve mijn eigen luchtvaartloopbaan, heb ik altijd wel wat gehad met de historie van de luchtvaart. Ik heb onder meer jaren gewoond naast P.A. van den Broeke, die in 1924 als boordwerktuigkundige de eerste KLM vlucht naar Batavia heeft gemaakt in de Fokker F-VII H-NACC.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Douglas DC-2 PH-AJU "Uiver"

Berichtdoor Frankie » ma okt 31 2016 8:44 pm

Mooi historisch materiaal weer, stijlvolle foto's Jur!
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Transport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten