How to: Rijdende Auto shoot
Onderwerp:
How to: Rijdende Auto shoot
Afgelopen lente een leuk 'projectje' gedaan met het vastleggen van een auto rijdend achter mijn eigen auto aan. Hier een korte uitleg, ter lering ende vermaak.
Het idee is dat de camera op een laag standpunt achter je eigen auto hangt en dat je deze op afstand bedient. Alles moet uiteraard veilig gebeuren en mag geen gevaar voor anderen opleveren; daarvoor laat ik iemand anders de 'camera' auto rijden, terwijl ik zelf vanaf de bijrijdersstoel vanaf mijn laptop (of gewoon via een afstandbediening) de camera bedien. Ikzelf gebruik een combinatie van èn via de laptop (beeld, compositie) èn via een remote trigger (backup/burst). Voor de laptop gebruik ik ControlMyNikon; Via het programma controleer je alles op afstand, je heb een liveview beeld, en je kan met muis of touchscreen het scherpstelpunt aanwijzen (de auto achter je) en meteen af laten drukken. Deze zijn met een 50mm f/1.4 @ 1/60s f/8.0 tussen ISO 64-180.
Het 'model' (de auto achter je) rijdt op normale afstand achter de auto aan; een snelheid van 50 à 60km/u is meer dan voldoende. Het mooiste is als je tijdens de rit kan communiceren met de auto achter je via telefoon (carkit) of simpele walkie-talkies, zodat je ze een beetje kan dirigeren.
Voor de setup van de camera gebruik ik een Gitso statief wat ik met Manfrotto zuignappen en klemmen aan de auto vastmaak. Dit zorgt voor een zeer stabiele en sterke setup waar geen beweging in te krijgen is. Camera hangt aan (of staat op) het statief (zie foto's) afhankelijk van het gezichtspunt wat je wilt hebben, via een lange USB kabel verbonden aan de laptop op de bijrijdersstoel. De hele setup hangt of staat binnen de wettelijke toegestane afmetingen van lading op je auto (je kan misschien nog discussiëren over scherpe en uitstekende onderdelen......). De camera heb ik extra 'gezekerd' via de draagband aan het statief zodat ie in ieder geval aan je eigen auto blijft hangen en we geen schade aan andere berokkenen.
Qua weg gebruik ik het liefst een stuk weg in een mooie groene omgeving van ongeveer 5 km tussen twee rotondes in, zonder (of haast geen) kruisend verkeer, niet te druk maar wel een parkeerplaats voor de voorbereiding/wisselen van auto's/etc. In mijn omgeving heb ik een meerdere wegen die zich hiervoor perfect lenen. Daarnaast moet het droog zijn en de weg 'schoon' (geen kiezels of 'dirt-road', tenzij je je camera kapot wil hebben).
Blijkt (achteraf) dat ik niet de enige ben op deze wegen; zie ik afgelopen zomer een reclame van Skoda op dezelfde plek opgenomen (vanaf 0:25) https://youtu.be/wQQ1Y8DDKF8..... Het kan verkeren ...
Lijstje benodigdheden:
- Camera: Nikon 810 + 50mm
- 3 stuks Manfrotto 241 Suction cups en/of Manfrotto 035 Super Clamps
- Sirui K40 balhead Arca Swiss base plate
- Gitzo GT2541 Carbon Tripod
- Diverse studiomateriaal voor bevestiging van statief op Manfrotta cups/clamps
- Tether Tools TetherPro USB 3.0 Male to Female Active Extension 5 meter + USB 3.0 Male to Micro-B right angel 30cm
- Laptop (Windows) met ControlMyNikon software
- 2x PocketWizard remote controls plus trigger cable
- Velcro straps
- Een auto als camera auto, met chauffeur
- Een of meerdere auto's als model(len)
- Communicatie tussen de auto's
- Een leuk stukkie weg
- Mooi weer
Roel
PS. Typo in de software die ik gebruik: het is ControlMyNikon (niet MyControlNikon)
1. De modellen
2. Setup
3. Setup
4. Resultaat
5.
6
Het idee is dat de camera op een laag standpunt achter je eigen auto hangt en dat je deze op afstand bedient. Alles moet uiteraard veilig gebeuren en mag geen gevaar voor anderen opleveren; daarvoor laat ik iemand anders de 'camera' auto rijden, terwijl ik zelf vanaf de bijrijdersstoel vanaf mijn laptop (of gewoon via een afstandbediening) de camera bedien. Ikzelf gebruik een combinatie van èn via de laptop (beeld, compositie) èn via een remote trigger (backup/burst). Voor de laptop gebruik ik ControlMyNikon; Via het programma controleer je alles op afstand, je heb een liveview beeld, en je kan met muis of touchscreen het scherpstelpunt aanwijzen (de auto achter je) en meteen af laten drukken. Deze zijn met een 50mm f/1.4 @ 1/60s f/8.0 tussen ISO 64-180.
Het 'model' (de auto achter je) rijdt op normale afstand achter de auto aan; een snelheid van 50 à 60km/u is meer dan voldoende. Het mooiste is als je tijdens de rit kan communiceren met de auto achter je via telefoon (carkit) of simpele walkie-talkies, zodat je ze een beetje kan dirigeren.
Voor de setup van de camera gebruik ik een Gitso statief wat ik met Manfrotto zuignappen en klemmen aan de auto vastmaak. Dit zorgt voor een zeer stabiele en sterke setup waar geen beweging in te krijgen is. Camera hangt aan (of staat op) het statief (zie foto's) afhankelijk van het gezichtspunt wat je wilt hebben, via een lange USB kabel verbonden aan de laptop op de bijrijdersstoel. De hele setup hangt of staat binnen de wettelijke toegestane afmetingen van lading op je auto (je kan misschien nog discussiëren over scherpe en uitstekende onderdelen......). De camera heb ik extra 'gezekerd' via de draagband aan het statief zodat ie in ieder geval aan je eigen auto blijft hangen en we geen schade aan andere berokkenen.
Qua weg gebruik ik het liefst een stuk weg in een mooie groene omgeving van ongeveer 5 km tussen twee rotondes in, zonder (of haast geen) kruisend verkeer, niet te druk maar wel een parkeerplaats voor de voorbereiding/wisselen van auto's/etc. In mijn omgeving heb ik een meerdere wegen die zich hiervoor perfect lenen. Daarnaast moet het droog zijn en de weg 'schoon' (geen kiezels of 'dirt-road', tenzij je je camera kapot wil hebben).
Blijkt (achteraf) dat ik niet de enige ben op deze wegen; zie ik afgelopen zomer een reclame van Skoda op dezelfde plek opgenomen (vanaf 0:25) https://youtu.be/wQQ1Y8DDKF8..... Het kan verkeren ...
Lijstje benodigdheden:
- Camera: Nikon 810 + 50mm
- 3 stuks Manfrotto 241 Suction cups en/of Manfrotto 035 Super Clamps
- Sirui K40 balhead Arca Swiss base plate
- Gitzo GT2541 Carbon Tripod
- Diverse studiomateriaal voor bevestiging van statief op Manfrotta cups/clamps
- Tether Tools TetherPro USB 3.0 Male to Female Active Extension 5 meter + USB 3.0 Male to Micro-B right angel 30cm
- Laptop (Windows) met ControlMyNikon software
- 2x PocketWizard remote controls plus trigger cable
- Velcro straps
- Een auto als camera auto, met chauffeur
- Een of meerdere auto's als model(len)
- Communicatie tussen de auto's
- Een leuk stukkie weg
- Mooi weer
Roel
PS. Typo in de software die ik gebruik: het is ControlMyNikon (niet MyControlNikon)
1. De modellen
2. Setup
3. Setup
4. Resultaat
5.
6
Laatst gewijzigd door rovinge op za okt 21 2017 8:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Wat een gaaf project zeg!
Software etc ga ik eens bekijken.
Dank voor de uitleg.
Groet,
Patrick
Software etc ga ik eens bekijken.
Dank voor de uitleg.
Groet,
Patrick
- imaginary_nl
- Berichten: 898
- Locatie: Bronckhorst
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Leuk gedaan ! Bij topgear gingen ze gewoon in een stationcar op de vloer liggen , en volgens mij vorig seizoen ook bij Het perfecte plaatje wat komende week weer begint.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Coole setup zeg. Leuk om backstage te kunnen kijken.
Hoe heb je de poten van het statief nou vastgemaakt aan de suction cups en magic clamp? Het lijkt wel alsof je er ipv spikes spigot koppelingen onder hebt zitten of zit de onderste buis zelf ergens in geklemd.
Hoe heb je de poten van het statief nou vastgemaakt aan de suction cups en magic clamp? Het lijkt wel alsof je er ipv spikes spigot koppelingen onder hebt zitten of zit de onderste buis zelf ergens in geklemd.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
@Ator - Inderdaad 3/8 staaldraad (van ~8cm) zoveel mogelijk in female spigots en statiefvoeten gedraaid, spigots in de cups en clamps geklemd. Ik heb ook male spigots, maar ik vind de draadeinde te kort om dit in de statiefvoeten te draaien.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Foto 4 en 6 top. Tonen gelijk het nut van zo'n opstelling. Foto 5 had ik eruit gelaten. Dat had je ook vanaf de kant kunnen doen met een telelens
En ik zie geen extra borging van de opstelling? Meestal gaat er ook nog wel een spanbandje omheen, voor de zekerheid.
Dank voor het delen! Leuk!
En ik zie geen extra borging van de opstelling? Meestal gaat er ook nog wel een spanbandje omheen, voor de zekerheid.
Dank voor het delen! Leuk!
The End… or is it?
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Stoere setup. Kost je wel wat tijd en ervaring om je uiteindelijke composities te bepalen lijkt me. Niet iedere bocht leent zich voor je gekozen setup. Wat interactie mis je dan wel lijkt me.
Ik mis daarnaast wel de dynamiek, mag wel wat meer ‘snelheid’ in zitten. Dus of langzamere sluitertijd of toch harder rijden.
Dit zijn wel leuke projecten.
Afgelopen jaar ook wel eens in een ruime kofferbak gezeten. achteraf had ik daar ook een te snelle sluitertijd gekozen.
Leuke tips in ieder geval!
Ik mis daarnaast wel de dynamiek, mag wel wat meer ‘snelheid’ in zitten. Dus of langzamere sluitertijd of toch harder rijden.
Dit zijn wel leuke projecten.
Afgelopen jaar ook wel eens in een ruime kofferbak gezeten. achteraf had ik daar ook een te snelle sluitertijd gekozen.
Leuke tips in ieder geval!
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Dank voor de reacties!
@wiebeterpstra spanbandjes wel overwogen maar niet gedaan; ivm eventueel flapperen of trillen van de spanbandjes door de luchtstroom; zat allemaal zo vast als een huis (kon zelfs op de statiefkop zitten zonder dat de cups verschoven.....). Dynamiek - harder rijden; niet zo'n voorstander van tenzij de opstelling in een laadbak staat. Volgende keer gaat de 85mm erop ipv. de 50mm; is wel moeilijker qua compositie maar weer meer dynamiek. Lagere sluitertijd krijg ik toch te vaak trilling van de eigen auto en bewegingsonscherpte van de volgauto.
@wiebeterpstra spanbandjes wel overwogen maar niet gedaan; ivm eventueel flapperen of trillen van de spanbandjes door de luchtstroom; zat allemaal zo vast als een huis (kon zelfs op de statiefkop zitten zonder dat de cups verschoven.....). Dynamiek - harder rijden; niet zo'n voorstander van tenzij de opstelling in een laadbak staat. Volgende keer gaat de 85mm erop ipv. de 50mm; is wel moeilijker qua compositie maar weer meer dynamiek. Lagere sluitertijd krijg ik toch te vaak trilling van de eigen auto en bewegingsonscherpte van de volgauto.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
marcel.b schreef:Leuk gedaan ! Bij topgear gingen ze gewoon in een stationcar op de vloer liggen , en volgens mij vorig seizoen ook bij Het perfecte plaatje wat komende week weer begint.
Zo doen de meesten het, inclusief menig autoblad. Heb dit zelf ook wel eens gedaan.
Dit project heeft daarentegen ook zo zijn charme en biedt weer meer mogelijkheden. O.a. voor mezelf als iemand zonder stationcar. Wel heb ik het idee dat je vanuit de kofferbak wat makkelijker langere sluitertijden kunt gebruiken. Ik zat na 5 min oefenen al op 1/10 en dan heb je ook bij slechts 40 km/h genoeg dynamiek in de foto.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
- Autofan1985
- Berichten: 212
- Locatie: Ridderkerk
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Mijn ervaring met vanuit de kofferbak is dat we dan regelmatig staande worden gehouden door oom agent en ermee moesten stoppen. Op een verlaten bedrijventerrein deden ze niet zo heel moeilijk, op doorgaande wegen werd het niet gewaardeerd. Nu ben ik ook met deze opstelling wel s staande gehouden, maar dat was meer vanwege de interesse in wat we aan het doen waren.
Beide (kofferbak tov. vaste opstelling) hebben zo zijn voor- en nadelen. Ik ben het met je eens dat je vanuit de kofferbak beter en flexibeler bent met het bepalen van de compositie, daarintegen vind ik het remote vanuit de auto veiliger, rustiger en meer controleerbaar, plus ik zie meteen het resultaat op de laptop is ik dat wil.
Beide (kofferbak tov. vaste opstelling) hebben zo zijn voor- en nadelen. Ik ben het met je eens dat je vanuit de kofferbak beter en flexibeler bent met het bepalen van de compositie, daarintegen vind ik het remote vanuit de auto veiliger, rustiger en meer controleerbaar, plus ik zie meteen het resultaat op de laptop is ik dat wil.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Wat ik ook wel eens gezien heb is dat ze een hele lange pole gebruikten en die dwars op de moterkap bevestigden met zuignappen. Camera op het einde van die pole bevestigen.
Vervolgens langzaam de auto rollen ( evt in bocht sturen ) en lange sluitertijd gebruiken om een soort van panning shot te creëren. Kan gewoon op een parkeerplaats of plek met genoeg ruimte.
ik moet zeggen dat dit soort specialisaties ( autofotografie ) wel erg gaaf zijn, maar dat er wel veel clichés zijn, en daardoor lastig om uniek te blijven.
Vervolgens langzaam de auto rollen ( evt in bocht sturen ) en lange sluitertijd gebruiken om een soort van panning shot te creëren. Kan gewoon op een parkeerplaats of plek met genoeg ruimte.
ik moet zeggen dat dit soort specialisaties ( autofotografie ) wel erg gaaf zijn, maar dat er wel veel clichés zijn, en daardoor lastig om uniek te blijven.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Wat super gaaf dat je dit zo met ons deelt, de resultaten vind ik ook super goed gelukt.
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
rovinge schreef:Mijn ervaring met vanuit de kofferbak is dat we dan regelmatig staande worden gehouden door oom agent en ermee moesten stoppen. Op een verlaten bedrijventerrein deden ze niet zo heel moeilijk, op doorgaande wegen werd het niet gewaardeerd. Nu ben ik ook met deze opstelling wel s staande gehouden, maar dat was meer vanwege de interesse in wat we aan het doen waren.
Beide (kofferbak tov. vaste opstelling) hebben zo zijn voor- en nadelen. Ik ben het met je eens dat je vanuit de kofferbak beter en flexibeler bent met het bepalen van de compositie, daarintegen vind ik het remote vanuit de auto veiliger, rustiger en meer controleerbaar, plus ik zie meteen het resultaat op de laptop is ik dat wil.
Beide methodes hebben idd hun voor- en nadelen. En kan me voorstellen dat ze dit op doorgaande wegen idd wat minder kunnen waarderen dan ergens achteraf.
wiebeterpstra schreef:Wat ik ook wel eens gezien heb is dat ze een hele lange pole gebruikten en die dwars op de moterkap bevestigden met zuignappen. Camera op het einde van die pole bevestigen.
Vervolgens langzaam de auto rollen ( evt in bocht sturen ) en lange sluitertijd gebruiken om een soort van panning shot te creëren. Kan gewoon op een parkeerplaats of plek met genoeg ruimte.
ik moet zeggen dat dit soort specialisaties ( autofotografie ) wel erg gaaf zijn, maar dat er wel veel clichés zijn, en daardoor lastig om uniek te blijven.
Er zijn veel clichés in idd, maar daarentegen vraagt iedere auto ook weer zijn/haar eigen benadering voor een goed gelukte foto. Als simpel voorbeeld komt het al heel anders over als je een actiefoto op Zandvoort maakt van een Ferrari F12 TDF of diezelfde foto van een Kia Picanto.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
- Autofan1985
- Berichten: 212
- Locatie: Ridderkerk
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Onderwerp:
Re: How to: Rijdende Auto shoot
Bij risico van een ontmoeting met de hermandad kun je natuurlijk ook gewoon uit het raam werken. Bij voorkeur vanaf de achterbank en dan aan twee zijden raam open en knippen maar. Dan kun je zelfs op de snelweg aan de gang, al geeft dat wel vliegen op je tanden... Opengeklapte kofferbakken / stationwagons met vijfde deur de lucht in trekken veel sneller de aandacht dan iemand die een paar minuten uit het raam hangt, is mijn ervaring. Bovendien zakt zo'n klep boven de 50 snel naar beneden door de luchtdruk en daar heb je met een open raam geen last van. Je moet alleen je arm wat verder naar beneden laten hangen...
Doorgaande weg bij Druten:
Hubertustunnel Den Haag:
Doorgaande weg bij Druten:
Hubertustunnel Den Haag:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten