Bruut 'transport'...

Onderwerp:

Bruut 'transport'...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 21 2019 11:54 am

Eigenlijk is het geen transport meer, het gaat gewoon helemaal nergens meer over... 2500 paardenkracht is het gemiddelde vermogen voor zo'n trekker.
Gisteren was het trekkertrek in Aagtekerke, en daar wilde ik graag naar toe. Veel kabaal, rook, snelheid en kracht!

Ik reageer niet op reacties over milieuvervuiling, want daar ben ik het zelf ook volledig mee ééns. Om die reden ga ik daar geen discussie over aan. :) :)
1.
Afbeelding
D810 + 80-200 2.8
F/3.5 | 1/3200 sec. | ISO-320

2.
Afbeelding
D810 + 500 F4
F/4 | 1/3200 sec. | ISO-320

3.
Afbeelding
D810 + 500 F4
F/4 | 1/3200 sec. | ISO-320

4.
Afbeelding
D750 + 80-200 2.8
F/2.8 | 1/4000 sec. | ISO-200

5.
Afbeelding
D810 + 500 F4
F/4 | 1/4000 sec. | ISO-320
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jul 21 2019 12:03 pm

Goed in beeld gebracht Matthijs, daar maak je meteen 'n milieu statement mee. Foto 2 is m'n favoriet.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor diatoontje » zo jul 21 2019 4:04 pm

Waarom zulke hoge sluitertijden?
Nu zijn het statische plaatjes geworden. Ik zie niets van het brute geweld.Juist bij de start draaien de achterwielen zeer snel, met allerlei vervormingen en het opwerpen van de bodem. Of ging het alleen om de uitlaatrook?
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 21 2019 5:03 pm

Bedankt Ed! :thumbup:
@Diatoontje, dat is eigenlijk wel een goede vraag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik helemaal niet zo met de sluitertijd bezig ben geweest.
Dit soort fotografie is überhaupt niet echt mijn 'ding', dus heb maar voor het zekere gekozen door een korte sluitertijd te gebruiken. Maar nu jij dat zo benoemd was een wat langere sluitertijd misschien wel een betere keuze geweest..
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Peter » zo jul 21 2019 8:53 pm

Mooi milieu werk :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Ronald53 » zo jul 21 2019 11:00 pm

Matthijs schreef:Eigenlijk is het geen transport meer, het gaat gewoon helemaal nergens meer over... 2500 paardenkracht is het gemiddelde vermogen voor zo'n trekker.
Gisteren was het trekkertrek in Aagtekerke, en daar wilde ik graag naar toe. Veel kabaal, rook, snelheid en kracht!

Ik reageer niet op reacties over milieuvervuiling, want daar ben ik het zelf ook volledig mee ééns. Om die reden ga ik daar geen discussie over aan. :) :)
Hallo Matthijs,
Je wilt de discussie dan wellicht niet aangaan, maar je vraagt natuurlijk wel om een reactie door zelf aan te geven dat je dit milieuvervuiling vindt ("volledig[mee ééns" zelfs), terwijl je toch wel gaat kijken. Wat denk je dat het krachtigste signaal is dat je kunt afgeven dat je dit ongewenste milieuvervuiling vindt? Precies: Met z'n allen niet gaan kijken.
Met zouteloze disclaimers schieten we weinig op. "Ik ben het er weliswaar niet mee eens, maar bij deze toch maar wat foto's van stierengevechten/dolfijnenshows/raamprostitutie/en-andere-maatschappelijk-gezien-foute-dingen, maar het was wel kicken! (Veel kabaal, rook, snelheid en kracht!)".
Mijn voorstel:
- óf te bent er tegen, en je gaat niet,
- óf je gaat wel, je plaatst foto's, maar schrijf dan niet dat je het er volledig mee eens bent dat dit vanwege het milieu eigenlijk niet kan, en daarna insinueren dat een ander maar niet moet reageren.
Groet,
Ronald
(Had je die opmerking niet geplaatst, dan had ik niet gereageerd.)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Matthijs » zo jul 21 2019 11:03 pm

Ook nog een reactie over de foto's Ronald?
Zo niet mag hier een slotje op.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jul 21 2019 11:28 pm

Nee, geen slotje.
Als er bv. nooit een foto van het barbaarse stierenvechten was vertoond was er ook nooit zo'n sterk tegengeluid tegen deze folklore geweest.
En zo kunnen we de analogie doorvoeren naar walvisvangst, zeehondjes knuppelen, uit de hand lopende afa demonstraties enzovoort.
Matthijs deelt mooie plaatjes van een bezigheid waar hij niet achter staat en wil hier de discussie niet over aangaan. Een legitieme toevoeging als er dit soort discussies verwacht worden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor a90 » ma jul 22 2019 8:26 am

Ik vind het fraaie platen, iets te korte sluitertijd waardoor ze nogal statisch zijn maar de actie is mooi in beeld gebracht.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor imaginary_nl » ma jul 22 2019 8:51 am

Ook ik vind de sluitertijden veel te kort. Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik extreme meetrekkers zelf het mooiste vind...
Als afwisseling is zo'n plaat met korte tijden wel mooi. Ik zou dan wat meer vanaf de zijkant fotograferen, dan zie je het opspattende zand en de vervorming van de banden beter.

En nu zie ik alleen de trekkers, maar wat slepen ze? Dat zie ik ook niet terug.
Voor diegenen die deze sport kennen is dat duidelijk, voor de rest niet.

Technisch staan ze er goed op, maar het zijn voor mij geen bijzondere foto's.

Het is wel een bruut geweld om het van dichtbij mee te maken!

Groet,
Patrick

P.s. De grote pluim roet van de diesels is zeker ook fijnstof, stikstof(mon)oxide en kooldioxide door onvolledige verbranding, maar wordt ook voor een groot deel veroorzaakt door waterinjectie voor extra koeling.
Bij een top fuel op alcohol of nitromethaan koelt de brandstof veel meer en zie je het ook minder. Daar komt wel gewoon salpeter(zuur, HNO3) uit de uitlaat (de gele wolken)...
#nuffsaid
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Etienne2 » di jul 23 2019 7:42 am

Krachtige beelden.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 251


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Richard » di jul 23 2019 2:16 pm

Matthijs schreef:Gisteren was het trekkertrek in Aagtekerke, en daar wilde ik graag naar toe. Veel kabaal, rook, snelheid en kracht!

Aan de andere kant van de Westerschelde in Cadzand ook.
Ik reageer niet op reacties over milieuvervuiling, want daar ben ik het zelf ook volledig mee ééns. Om die reden ga ik daar geen discussie over aan. :) :)

De rook was vanaf het duin te zien en het geluid duidelijk te horen. :D

Wat denk ik in het niet valt wat de Etna er uit heeft gespuugd afgelopen weekend: https://www.nu.nl/274922/video/vulkaan-etna-schiet-lava-honderden-meters-de-lucht-in-op-sicilie.html

Ook dat vind ik mooie beelden. Technisch geweld kan ik altijd waarderen. :wink2:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Peter » wo jul 24 2019 10:34 pm

beetje rook toch, mooie sport :thumbup:

kan wel erger.
natuur gaat zijn eigen gang
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/s ... sser.nl%2F
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruut 'transport'...

Berichtdoor Frankie » wo jul 31 2019 9:15 pm

De eerste 4 vormen wel een herhaling van zetten en door je portretstand benadruk je dat het eigenlijk alleen om de rook gaat. Die staat er trouwens wel vet op maar meer variatie in o.a. standpunt zou je serie verbeteren.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Transport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten