Van Kleur naar Zwart-Wit

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor annoh » zo jul 07 2024 9:43 am

Ook bij omzetting kan je die vragen stellen. Wil je koe plaatsen in landschap met dreigende wolken? Of gaat het juist om de bieflappen die je, min of meer, ziet?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Bert vD » zo jul 07 2024 10:01 am

Mee eens. Maar als ik het goed begrijp vraagt Losgoud zich af of deze foto beter kan worden door omzetting naar zwart-wit (nee, imho) en welke opties er dan zijn (veel). Maar dat moet Losgoud zelf maar zeggen. In ieder geval is zwart-wit geen ‘nood-oplossing’ en ben ik het met Anno eens dat je er liefst van tevoren al over nadenkt.
Groet Bert
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor LosGoud » zo jul 07 2024 10:23 am

Allen bedankt voor jullie reacties. Het omzetten naar zwart-wit is iets waar ik altijd zeer in geïnteresseerd ben. Ansel Adams (die alleen in zwart-wit fotografeerde) is één van mijn favoriete fotografen. Waar ik met deze exercitie naar op zoek was is in hoeverre je een saaie landschapsfoto interessanter kunt maken door de juiste zwart-wit omzetting te kiezen (met die omzetting kun je iets/veel toevoegen aan een foto, niet alleen alles in grijstinten omzetten). Deze foto heeft een lucht die zich daarvoor zou kunnen lenen. Ik heb dat experiment onlangs op een ander forum met een andere foto gedaan en, ook afgaand op de reacties, was dat goed gelukt. Ik zal die foto hier niet plaatsen omdat ik vrees dat moderator Tony die dan verwijderd of op een totaal andere plaats op het forum plaatst (is me eerder gebeurd), waarbij de zowel de discussie als de foto uit hun verband gerukt zijn.
Tony D schreef:Bericht van Pieter (6 juli 2024) is verwijderd. Ongevraagd aanpassen van andermans foto’s is niet toegestaan.

Ton, moderator

Jammer....
Groeten van Ben
Mijn Foto's
LosGoud

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor annoh » zo jul 07 2024 10:41 am

Je maakt me wel nieuwsgierig naar die andere foto..............
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid

Onderwerp:

Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor Bert vD » zo jul 07 2024 10:45 am

én dat andere forum. Ik begreep overigens ook niet waarom die foto is verwijderd (je vroeg er expliciet om) maar dat is weer een andere discussie en zeker níet voor dit draadje.
Groet Bert
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie

Onderwerp:

Berichtdoor LosGoud » zo jul 07 2024 10:49 am

annoh schreef:Je maakt me wel nieuwsgierig naar die andere foto..............

Ik vermoed dat zo'n link plaatsen niet door Tony wordt toegestaan, maar mocht dat wel zo zijn : http://www.photodrome.nl/forum/viewtopi ... 7&t=122607
Groeten van Ben
Mijn Foto's
LosGoud

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Bert vD » zo jul 07 2024 10:52 am

Hebbes, bedankt.
Groet Bert
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie

Onderwerp:

Berichtdoor Bert vD » zo jul 07 2024 10:55 am

Overigens ga ik voor de bewerking in foto 6 omdat daar nog onderscheid is tussen gras en heide.
Groet Bert
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie

Onderwerp:

Berichtdoor Tony D » zo jul 07 2024 11:46 pm

Mijn excuus aan Pieter en alle anderen in dit draadje. Ik heb de openingspost van LosGoud toch niet goed gelezen: hij vraagt zelf om publicatie van anderen die zijn foto bewerkt hebben.
Ik ben afgegaan op zijn forumaanduiding waarin staat dat hij niet toestaat om zijn foto’s te bewerken.
Ik zal het bericht van Pieter terugzetten

Ton, moderator.
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Tony D

Moderator

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Pieter » vr jul 12 2024 7:21 pm

Pieter schreef:LosGoud schreef: Welke van deze 3 heeft je voorkeur (en waarom) en als je jouw voorkeur er niet tussen ziet, zou je dan zelf een zwart-wit bewerking van deze foto in dit draadje willen plaatsen en aangeven waarom dat jouw voorkeur is?

Bericht verwijderd. Ook als de Losgoud zelf vraagt om de foto te bewerken en van commentaar te voorzien.

Deze quote van mij is achterhaald dus kan weg. Gr, Pieter
Sorry zeggen is een van de moeilijke dingen in het leven. Het lucht het wel op.
Pieter

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor LosGoud » vr jul 12 2024 8:23 pm

Bedankt voor je reactie en je foto, Pieter. Hier op mijn scherm komt het landschap (achter de koe) nogal donker over zonder al te veel detail. In de huid van de koe daarentegen is wel detail te zien.

Evenals Bert vind ik op dit moment versie 6 de beste, maar ook die is nog niet wat ik zou willen zien. Ik ga er nog wel 's mee spelen. Hoewel ik indertijd als beginnend software ontwikkelaar ben opgegroeid in requirements - design - implementatie is mijn aanpak toch veel meer iteratief werkend geworden met "prototyping" technieken (in de fotografie en foto bewerking).
Groeten van Ben
Mijn Foto's
LosGoud

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Pieter » ma jul 15 2024 3:01 pm

LosGoud schreef:Allen bedankt voor jullie reacties. Het omzetten naar zwart-wit is iets waar ik altijd zeer in geïnteresseerd ben. Ansel Adams (die alleen in zwart-wit fotografeerde) is één van mijn favoriete fotografen. Waar ik met deze exercitie naar op zoek was is in hoeverre je een saaie landschapsfoto interessanter kunt maken door de juiste zwart-wit omzetting te kiezen (met die omzetting kun je iets/veel toevoegen aan een foto, niet alleen alles in grijstinten omzetten). Deze foto heeft een lucht die zich daarvoor zou kunnen lenen. Ik heb dat experiment onlangs op een ander forum met een andere foto gedaan en, ook afgaand op de reacties, was dat goed gelukt. Ik zal die foto hier niet plaatsen omdat ik vrees dat moderator Tony die dan verwijderd of op een totaal andere plaats op het forum plaatst (is me eerder gebeurd), waarbij de zowel de discussie als de foto uit hun verband gerukt zijn.
Tony D schreef:Bericht van Pieter (6 juli 2024) is verwijderd. Ongevraagd aanpassen van andermans foto’s is niet toegestaan.

Ton, moderator

Jammer....

Was een vergissing van de moderator. Foto is na mijn opmerking teruggeplaatst. :thumbup:
Sorry zeggen is een van de moeilijke dingen in het leven. Het lucht het wel op.
Pieter

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor LosGoud » ma jul 15 2024 5:07 pm

Ik heb de bewerking van koe, de lucht en het landschap opgesplitst. Voor alledrie kan ik de omzetting van kleur naar zwart-wit separaat doen en ook voor elk van de drie kan ik de verdeling van de grijstinten over 10 zones apart regelen. Met het landschap en de lucht ben ik nu wel tevreden, de koe is nog niet wat ik zou willen, Voor mij is zo'n exercitie interessant om er lering uit te trekken, de uiteindelijke foto is voor mij niet zo belangrijk, wel het proces en de stappen om daar te komen.

Afbeelding
Groeten van Ben
Mijn Foto's
LosGoud

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor JJG » ma jul 15 2024 9:14 pm

[quote="LosGoud"]Uiteindelijk ben ik hierop uitgekomen:

Afbeelding

Deze bewerking kijkt dan toch wel het lekkerste. Wat krachtiger door het extra contrast.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
JJG

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Terug naar “Zwart-wit”