Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor LosGoud » di mei 31 2022 8:48 am

Prachtig! Ik hoor en voel de storm bijna.

En over het weer gesproken. Deze foto heb ik gemaakt rond kerst 1991 op Tenerife (één van de Canarische eilanden). Je ziet "Sneeuw op de Pico del Teide" (vulkaan van zo'n 3 km hoog). Overigens, hoe ik zo'n foto bewerk hangt vaak af van m'n stemming :wink:

Afbeelding
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Vincent » di mei 31 2022 3:49 pm

weimaraner schreef:waar we net voor storm Eunice arriveerden


dat is een heel fraai beeld al leunt hij naar mijn idee toch een beetje naar links... Toning erg fraai zo, meestal zie ik ook liever iets meer zwart-wit ipv grijs-grijs maar de uitzondering bevestigd natuurlijk de regel! Mooi! @weimaraner
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor weimaraner » di mei 31 2022 8:16 pm

Vincent schreef:al leunt hij naar mijn idee toch een beetje naar links...


Daar maakte je me toch even aan het schrikken. :wink:
Heb hem nog even langs de lineaal gelegd maar is optisch bedrog. De horizon is bijna niet te zien (je ziet de zee met schuimkoppen maar net) waardoor de rand ervoor (waar het strand ophoudt en de zee begint) de horizon lijkt te zijn - en die lijn loopt inderdaad naar links weg. Maar zeker bedankt, een kritisch oog wordt altijd gewaardeerd. :thumbup:

Hier weer even een wat contrastrijker zwart/wit beeld, afgelopen weekend weer eens gespeeld met lange sluitertijden. Ik blijf met dit soort beelden wat in herhaling vallen maar vind het gewoon leuk om te doen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Vincent » di mei 31 2022 8:27 pm

weimaraner schreef:maar is optisch bedrog.


Ik zei ook expres niet dat hij scheef stond... :lol: soms heb je beeld dat niet helemaal in balans voelt, dit is er zo een voor mij. Zelfs als het technisch wel klopt allemaal. En dat valt me gewoon op hier, ik vind de sfeer in het beeld echt heel fijn, maar mijn gevoel zegt gewoon dat hij naar links leunt, zelfs als het niet zo is.

Ik merk ik soms ook in mijn eigen beelden wel eens, en mijn doel is dan ook altijd dat het niet alleen 'goed' is, maar ook 'goed' voelt... wollig verhaal, maar je begrijpt me wel :angel:

weimaraner schreef:Hier weer even een wat contrastrijker zwart/wit beeld, afgelopen weekend weer eens gespeeld met lange sluitertijden. Ik blijf met dit soort beelden wat in herhaling vallen maar vind het gewoon leuk om te doen:


Das ook een mooie! Marconiplein neem ik aan :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Vincent » di mei 31 2022 8:28 pm

LosGoud schreef:Overigens, hoe ik zo'n foto bewerk hangt vaak af van m'n stemming :wink:


Had je een donkere stemming? :lol: dit is voor mijn smaak iets toch iets te, maar over smaak valt niet te twisten toch :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor LosGoud » di mei 31 2022 10:47 pm

Vincent schreef:
LosGoud schreef:Overigens, hoe ik zo'n foto bewerk hangt vaak af van m'n stemming :wink:


Had je een donkere stemming? :lol: dit is voor mijn smaak iets toch iets te, maar over smaak valt niet te twisten toch :angel:


Bedankt voor je reactie, Vincent. Ik ben benieuwd of je misschien een foto kunt delen, die wel jouw smaak is?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » di mei 31 2022 11:13 pm

LosGoud schreef:-- knip -- Ik ben benieuwd of je misschien een foto kunt delen, die wel jouw smaak is?
In elk geval die van het Marconiplein (zie enkele reacties terug)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor LosGoud » wo jun 01 2022 8:38 am

Ronald53 schreef:
LosGoud schreef:-- knip -- Ik ben benieuwd of je misschien een foto kunt delen, die wel jouw smaak is?
In elk geval die van het Marconiplein (zie enkele reacties terug)

Die foto is toch niet van Vincent?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Vincent » wo jun 01 2022 9:06 am

LosGoud schreef:Bedankt voor je reactie, Vincent. Ik ben benieuwd of je misschien een foto kunt delen, die wel jouw smaak is?


Volgens mij staat er al genoeg beeld van mij in dit draadje om een indruk te krijgen van mijn smaak :wink2: maar, uiteraard, geen probleem om er nog een paar te posten hier.

Ik hou wel van lekker zwart-wit met donkere zwarten en net geclipte witten, maar de lucht in jouw beeld is voor mijn smaak echt te donker, en de contrasten/clarity in de voorgrond mogen ook iets subtieler voor mij. Maar nogmaals, allemaal smaak, kan me ook voorstellen dat mensen dit wel een fijn beeld vinden om te zien.

Maar foto's dus, met lekker veel zwart-zwart, en soms ook veel wit-wit!

1. Bedtijd
Afbeelding

2. Trap
Afbeelding

3. Laatste licht
Afbeelding

4. Naturalis
Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » wo jun 01 2022 9:15 am

LosGoud schreef:
Ronald53 schreef:
LosGoud schreef:-- knip -- Ik ben benieuwd of je misschien een foto kunt delen, die wel jouw smaak is?
In elk geval die van het Marconiplein (zie enkele reacties terug)

Die foto is toch niet van Vincent?
Nee, maar kennelijk wel naar zijn smaak. Ik vind die foto ook mooi, maar dat is terzijde.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor LosGoud » wo jun 01 2022 9:38 am

Vincent schreef:
Volgens mij staat er al genoeg beeld van mij in dit draadje om een indruk te krijgen van mijn smaak :wink2: maar, uiteraard, geen probleem om er nog een paar te posten hier.

Ik hou wel van lekker zwart-wit met donkere zwarten en net geclipte witten, maar de lucht in jouw beeld is voor mijn smaak echt te donker, en de contrasten/clarity in de voorgrond mogen ook iets subtieler voor mij. Maar nogmaals, allemaal smaak, kan me ook voorstellen dat mensen dit wel een fijn beeld vinden om te zien.


Bedankt voor het delen van deze foto's, Vincent. Het zijn mooie foto's en je bent vermoed ik de trotse vader van die twee fotomodellen?

En je hebt gelijk, de foto, die ik gepost had, heeft een heel andere uitstraling.

Wat ik altijd probeer (en dat lukt niet altijd) is om een Z/W foto een bepaald gevoel te laten uitstralen. Dat vind ik zo mooi aan de storm foto van weimaraner, ik zag en hoorde de storm toen ik naar die foto keek. Om die reden ben ik ook zo gek op de foto's van Ansel Adams, veel van die foto's stralen voor mij een bepaald gevoel uit. En jouw reactie op m'n posting (Had je een donkere stemming?) vertelde me dat dat voor die in ieder geval gelukt was, hoewel het voor jou geen goed beeld is.

En ik ben het helemaal eens met Ansel Adams, die eens zei dat hij niet aan kleuren fotografie wilde beginnen omdat Z/W fotografie al moeilijk genoeg was.

Bedankt voor je reactie en de moeite, die je genomen hebt, om (nog) een paar van je mooie foto's te posten!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Vincent » wo jun 01 2022 9:53 am

LosGoud schreef:Bedankt voor het delen van deze foto's, Vincent. Het zijn mooie foto's en je bent vermoed ik de trotse vader van die twee fotomodellen?


Niets zo handig als je eigen modellen voor de vrijetijdsfoto’s :wink:

LosGoud schreef:hoewel het voor jou geen goed beeld is.


Ik probeer vrijwel altijd weg te blijven van het beoordelen met ‘goed’ of ‘niet goed’. Het is soms jammer in deze tijd dat je alles driedubbel moet uitleggen en nuanceren, maar voor de zekerheid voeg ik het daarom altijd wel toe.

Dat het geplaatste beeld mijn smaak niet is betekent namelijk niet dat het geen goed beeld is, hooguit dat het mijn smaak niet is. En over smaak kun je altijd lekker discussiëren, sparren, meningen aanhoren, en er dan wel of niet iets mee doen. Want het is jouw beeld, en dat mag er zo uitzien zoals jij het wilt!

Ik denk dat het juist een meerwaarde van een forum is, of in elk geval zou kunnen zijn. Dat je meningen kunt uitwisselen zonder het doel te hebben elkaar te willen overtuigen.

Verder eens dat goed zwart0wit beeld al moeilijk genoeg is, maar daarom des te leuker om er mee bezig te zijn! :-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor LosGoud » wo jun 01 2022 10:03 am

Vincent schreef:
LosGoud schreef:hoewel het voor jou geen goed beeld is.


Ik probeer vrijwel altijd weg te blijven van het beoordelen met ‘goed’ of ‘niet goed’. Het is soms jammer in deze tijd dat je alles driedubbel moet uitleggen en nuanceren, maar voor de zekerheid voeg ik het daarom altijd wel toe.

Dat het geplaatste beeld mijn smaak niet is betekent namelijk niet dat het geen goed beeld is, hooguit dat het mijn smaak niet is. En over smaak kun je altijd lekker discussiëren, sparren, meningen aanhoren, en er dan wel of niet iets mee doen. Want het is jouw beeld, en dat mag er zo uitzien zoals jij het wilt!

Ik denk dat het juist een meerwaarde van een forum is, of in elk geval zou kunnen zijn. Dat je meningen kunt uitwisselen zonder het doel te hebben elkaar te willen overtuigen.

Verder eens dat goed zwart0wit beeld al moeilijk genoeg is, maar daarom des te leuker om er mee bezig te zijn! :-)

Helemaal eens! Met "goed" bedoelde ik niet jouw smaak (over verduidelijkingen gesproken :wink: )
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor jan » wo jun 01 2022 10:11 am

Betlem Church La Rambla, Barcelona

AfbeeldingPhotography Jan Hagen - JHA-4344-2 by Jan Hagen, on Flickr
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » wo jun 01 2022 5:46 pm

Vincent schreef:Ik hou wel van lekker zwart-wit met donkere zwarten en net geclipte witten, maar de lucht in jouw beeld is voor mijn smaak echt te donker, en de contrasten/clarity in de voorgrond mogen ook iets subtieler voor mij. Maar nogmaals, allemaal smaak, kan me ook voorstellen dat mensen dit wel een fijn beeld vinden om te zien.
Ik ben het met je eens, wat meer contrasten en lokaal iets meer licht zou ik op prijs stellen.

Vincent schreef:Maar foto's dus, met lekker veel zwart-zwart, en soms ook veel wit-wit!-- knip --
Dat is weer genieten zo.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten