Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor paulhubens » ma apr 26 2021 8:34 pm

Dewar's 12 jaar is een blend van meer dan 40 malt en grain whisky's. Deze zijn speciaal geselecteerd om de kenmerkende fruitige en rijke smaak van Dewar's te laten zien. De Dewar's wordt na het blenden weer terug gedaan in eikenhouten vaten om vervolgens nog 6 maanden verder te rijpen. Hierdoor krijgt de whisky een uitgebalanceerde smaak.
Objectief: Voigtlander Ultron 40mm F/2.0


AfbeeldingDewar`s True Scotch Whisky aged 12 Years by Paul Hubens, on Flickr
Groet, Paul Hubens

Nikon Df met leren jas, primelenzen nikkor 20mm/2,8; 50mm/1,8 SE; 300mm/4; Voigtländer 40mm/2 Ultron en Voigtländer 58mm/1,4 Nokton

NikonZfc met donker leren jas en Viltrox 23mm; f/1,4
Gebruikersavatar
paulhubens

Forumlid
Berichten: 275


Locatie: Valkenburg aan de Geul
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor paulhubens » do apr 29 2021 8:48 pm

Oude 45 toerenplaat van zolder gehaald.
Deze en vele andere hebben we in de beat-kelder van mijn ouders begin jaren 70, grijs gedraaid.
De biervlekken zijn nog zichtbaar :wink:
Singel op standaard met knijper vastgemonteerd, ledlampjes erachter tegen zwarte achtergrond.
Camera op statief. Om de illusie te wekken dat de singel doorzichtig is door het vele malen draaien heb ik ledlampjes over de camera gedraaid die reflecteren in de plaat.
De voigtländer 58mm op diafragma 1.8 en sluitertijd van 1/8 seconde doet zijn werk om dit bokeh te creëren dat ik voor ogen had.

AfbeeldingPaul Kelly - Get Sexy by Paul Hubens, on Flickr
Groet, Paul Hubens

Nikon Df met leren jas, primelenzen nikkor 20mm/2,8; 50mm/1,8 SE; 300mm/4; Voigtländer 40mm/2 Ultron en Voigtländer 58mm/1,4 Nokton

NikonZfc met donker leren jas en Viltrox 23mm; f/1,4
Gebruikersavatar
paulhubens

Forumlid
Berichten: 275


Locatie: Valkenburg aan de Geul
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Karina2 » do apr 29 2021 11:18 pm

Zeer geslaagde plaat!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » vr apr 30 2021 7:48 pm



Ik heb het gevoel dat ik rechts nog een boom mis. Het beeld voelt voor mij nu niet helemaal in balans zo terwijl het verder een aantrekkelijk beeld en tafereel is! Ik weet niet of daar geen boom stond of je beeldhoek niet groter was?

paulhubens schreef:Oude 45 toerenplaat van zolder gehaald.


Interessant beeld. De vlekjes in de bokeh storen mij hier een beetje, terwijl ik geen afkeur tegen imperfectie hebt trekt het nu toch iets teveel de aandacht voor mij. Ik had de moeite genomen om de meest opzichtige even weg te stippen. Het beeld verdient dat wel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor paulhubens » vr apr 30 2021 9:19 pm

@Franklaplace
Je hebt inderdaad gelijk dat het bokeh rustiger kan.
Mijn voorkeur gaat uit naar een goede foto met camera maken en zo weinig mogelijk nabewerking.
Dankjewel voor je TIP :thumbup:
PS: De biervlekken blijven zitten :wink:

Oude 45 toerenplaat van zolder gehaald.
Deze en vele andere hebben we in de beat-kelder van mijn ouders begin jaren 70, grijs gedraaid.
De biervlekken zijn nog zichtbaar :wink:
Singel op standaard met knijper vastgemonteerd, ledlampjes erachter tegen zwarte achtergrond.
Camera op statief. Om de illusie te wekken dat de singel doorzichtig is door het vele malen draaien heb ik ledlampjes over de camera gedraaid die reflecteren in de plaat.
De voigtländer 58mm op diafragma 1.8 en sluitertijd van 1/8 seconde doet zijn werk om dit bokeh te creëren dat ik voor ogen had.

AfbeeldingPaul Kelly - Get Sexy by Paul Hubens, on Flickr
Groet, Paul Hubens

Nikon Df met leren jas, primelenzen nikkor 20mm/2,8; 50mm/1,8 SE; 300mm/4; Voigtländer 40mm/2 Ultron en Voigtländer 58mm/1,4 Nokton

NikonZfc met donker leren jas en Viltrox 23mm; f/1,4
Gebruikersavatar
paulhubens

Forumlid
Berichten: 275


Locatie: Valkenburg aan de Geul
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » vr apr 30 2021 10:30 pm

paulhubens schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar een goede foto met camera maken en zo weinig mogelijk nabewerking.


Helemaal mee eens hoor, ik probeer het ook in-camera zo goed mogelijk te krijgen. Maar wat mij betreft mogen bijvoorbeeld sensor- en bokehstofjes wel weggehaald worden. De rest is en blijft toch een beetje de kunst/uitdaging van een goede foto maken ipv kunstmatig maken, hoewel sommige fotografen wel jaloersmakend goede edits kunnen. Ik heb daarvoor de kunde niet, maar zelf ook niet de behoefte. :wink:

Ik vind je nieuwe versie een stuk beter, wat heet, erg fraai beeld zo! :thumbup:
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » za mei 01 2021 1:06 pm

Rondje door het bos, zon door de takken!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Patrick » za mei 01 2021 1:11 pm

Voor mij de laatste Frank!

Leuk te zien hoe je zoekt naar andere dan de standaard plaatjes. Steeds weer. Wat dat betreft valt 5 een beetje uit de toon. Ik denk sowieso dat ik de beide met de dieren erop er niet tussen zou zetten als je het zo als een setje presenteert.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » za mei 01 2021 2:15 pm

En juist nummer 3 vind ik prachtig!
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Patrick » za mei 01 2021 2:55 pm

Prima beeld nummer 3, maar past niet in de serie. Dat is mijn punt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » za mei 01 2021 3:50 pm

FranklaPlace schreef:


Ik heb het gevoel dat ik rechts nog een boom mis. Het beeld voelt voor mij nu niet helemaal in balans zo terwijl het verder een aantrekkelijk beeld en tafereel is! Ik weet niet of daar geen boom stond of je beeldhoek niet groter was?

Hallo Frank,
Bedankt voor je commentaar. Je hebt op op meerdere punten gelijk. Er stond rechts nog een restje boom. Dat heb ik weggepoetst. En ik had natuurlijk een iets grotere beeldhoek moeten gebruiken, ik zat nog niet aan mijn max, dan had ik rechts een hele boom gehad. En inderdaad het beeld zat wat mij betreft ook niet geheel in balans. Ik had daar via PB ook al een discussie met een ander forumlid over. Toen ik kort na het maken van de betreffende foto langs dezelfde plek terugliep, maakte ik nog een foto, nu met 6 bomen. Die plaats ik even achter deze link. (Mettertijd haal ik die weer weg, ik wil niet teveel overbodige foto's op Flickr hebben.) Maar de foto achter die link zat me ook niet lekker. Voornamelijk te krap aan de onderzijde, en de trap zit naar mijn smaak niet lekker in beeld. Dus die had niet mijn voorkeur.
Maar: Ik ben net nog even op de geheugenkaart gaan kijken, ik zag dat ik niet alles had geïmporteerd. En warempel, kort nadat ik de een week geleden hier geplaatste foto nam, blijk ik er nog een te hebben genomen waarbij ik een klein stapje naar rechts heb gedaan én de maximale beeldhoek heb gebruikt, zie hier. Kennelijk had ik meteen in de gaten dat het iets anders moest. Bij deze foto heb ik rechts alleen een halve lantaarnpaal moeten wegpoetsen, en de horizon recht zetten.
Nu alleen nog even bedenken wat ik met al die versies op mijn Flickr pagina ga doen. Het liefst vervang ik de foto die ik een week geleden plaatste door de wat meer symmetrische, met de vermelding "aangepast naar aanleiding van opbouwende kritiek", o.i.d. Dat vind ik het meest elegant. Maar sinds enige tijd kunnen eerder geplaatste bijdragen niet meer worden aangepast. Ik kan ook op Flickr de eerder geplaatste foto door eerder geplaatste foto overschrijven, ik neem aan dat de mensen die mij op Flickr "faves" hebben gegeven, daar niet heel veel bezwaar tegen hebben. Maar om de één of andere reden blijft hier op het forum dan de oude foto nog staan, óf de foto verdwijnt in z'n geheel van het forum.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » za mei 01 2021 3:52 pm

FranklaPlace schreef:Rondje door het bos, zon door de takken!
Prachtig! Vooral 1, 2, 4 en 6!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » za mei 01 2021 8:04 pm

Patrick schreef:Prima beeld nummer 3, maar past niet in de serie. Dat is mijn punt.


Een beetje discussie is altijd leuk :) Ik snap je punt, maar het was ook niet specifiek als serie bedoeld, hoewel ik het natuurlijk wel in een 'rijtje' zo post. Gewon wat beelden waar ik wel tevreden over was, zonder daar verder een complete consistente serie van te willen maken.


Ronald53 schreef: Kennelijk had ik meteen in de gaten dat het iets anders moest. Bij deze foto heb ik rechts alleen een halve lantaarnpaal moeten wegpoetsen, en de horizon recht zetten.


Dank voor je uitgebreide uitleg en de 2 extra beelden. Ik vind het een moeilijk geval, uiteraard is het jouw foto en moet je lekker posten en blij zijn met je eigen beeld. Voor mij zou hij zo niet door de ballotage komen. Ik zou dan misschien nog eerder de linker boom eraf croppen zodat het een gebalanceerder en fijner beeld is. Maar smaak en keuzes...
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » za mei 01 2021 9:40 pm

FranklaPlace schreef:Ik zou dan misschien nog eerder de linker boom eraf croppen zodat het een gebalanceerder en fijner beeld is. Maar smaak en keuzes...
Leuk dat jij die keuze maakt, en idd, ik denk dat het ook een goed beeld oplevert. Maar, wat mij daar trof was de weidsheid van de trappen, daar aan de oever. Ben je er al eens geweest? Als je er er eens in de buurt bent, dan zeker even langs gaan. Al is het jaargetijde (zoals bijna altijd) bepalend voor het resultaat. Nu trof mij de combinatie van nog kale bomen met hun fijn getekende takken, en de gedetailleerde structuur van trappen met grasjes en andere vegetatie. De twee personen waren voor mij noodzakelijk, maar ze mochten niet dominant worden. Dus niet kleiner maken dat beeld, naar mijn smaak. En over smaak wil ik dit zeggen: Discussie is denk ik interessanter en leerzamer dan consensus!
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor paulhubens » zo mei 02 2021 11:32 am

Beschermd dorpsgezicht,waar onder andere het 17e-eeuwse Schippershuis staat.
Elsloo maakt aanspraak op de titel "oudste boerendorp van Nederland". Rond 5000 v.Chr. woonden hier reeds de bandkeramiekers. In de afgelopen honderd jaar zijn van deze eerste agrariërs op Nederlandse bodem al tientallen boerderijen en een begraafplaats blootgelegd.
Ben best wel trots op mijn geboortedorp.

AfbeeldingMaasberg Elsloo by Paul Hubens, on Flickr
Groet, Paul Hubens

Nikon Df met leren jas, primelenzen nikkor 20mm/2,8; 50mm/1,8 SE; 300mm/4; Voigtländer 40mm/2 Ultron en Voigtländer 58mm/1,4 Nokton

NikonZfc met donker leren jas en Viltrox 23mm; f/1,4
Gebruikersavatar
paulhubens

Forumlid
Berichten: 275


Locatie: Valkenburg aan de Geul
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten