Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » do mei 20 2021 8:40 pm

Vader, moeder en kind, Kunstenaar: Pieter Starreveld

In 1959 geplaatst op het nieuwe gebouw van verzekeringsmaatschappij Levob in Amersfoort.
Meeverhuisd naar een locatie in Leusden en op initiatief van de dochter van de directeur uit 1959 weer teruggeplaatst in Amersfoort.
De vrouwelijke gestalte, symbool voor de verzekeringsmaatschappij, buigt zich beschermend over een gezin. Bij de verhuizing van Levob naar Leusden is het beeld meeverhuisd.
Op initiatief van de dochter van de directeur uit 1959 - mevrouw C. Verschoof - is het beeld weer terug in Amersfoort op zijn oude locatie.

Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » do mei 20 2021 8:55 pm

Nog maar een dan in zwart/wit

Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » do mei 20 2021 9:17 pm

Skippy, mijn eerste reactie bij beide opnamen: De zwart/wit omzetting is heel mooi, met goede doortekening in zowel de hoog- als laaglichten. De 2e opname heeft wat mij betreft een interessanter onderwerp. Maar voor beide foto's geldt, wat mij betreft, dat de lucht teveel overheerst. Dat is mijns inziens jammer, ik zou de lucht minder hebben aangezet. Zoals altijd: Dit is een persoonlijke inschatting van iemand die geen scholing op het gebied van foto-beoordeling heeft gehad.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » do mei 20 2021 9:27 pm

Gemmageluk60 schreef:Is sepia ook zwart/wit?
Het geeft in ieder geval een lekker sfeertje, bij een leuk en hartverwarmend tafereel. Zoals al eerder gezegd: Jammer dat het wat krap in beeld is gezet, of dat er zoveel ruimte is tussen kind en hond.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » vr mei 21 2021 3:12 pm

Ronald53 schreef:Skippy, mijn eerste reactie bij beide opnamen: De zwart/wit omzetting is heel mooi, met goede doortekening in zowel de hoog- als laaglichten. De 2e opname heeft wat mij betreft een interessanter onderwerp. Maar voor beide foto's geldt, wat mij betreft, dat de lucht teveel overheerst. Dat is mijns inziens jammer, ik zou de lucht minder hebben aangezet. Zoals altijd: Dit is een persoonlijke inschatting van iemand die geen scholing op het gebied van foto-beoordeling heeft gehad.

Prima toch, smaken verschillen. Ik houd wel van wat stevig zwart/wit werk op zijn tijd, en bij deze beelden vond ik het passend maar het zal inderdaad niet ieders smaak zijn. Bedankt voor het kijken en reageren!

Deze valt ook in de categorie "pittig zwart/wit" :wink:

Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Patrick » vr mei 21 2021 3:44 pm

Zo'n beeld als hierboven moet je wat mij betreft ook stevig omzetten. Anders werkt het niet echt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » vr mei 21 2021 4:59 pm

Patrick schreef:Zo'n beeld als hierboven moet je wat mij betreft ook stevig omzetten. Anders werkt het niet echt...
Mee eens. Het ging mij uitsluitend om de lucht in de twee eerdere foto's van Luc. Daar is voor mijn smaak de lucht wat te dominant geworden.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Patrick » vr mei 21 2021 8:17 pm

Ook wel mee eens. Ik zou het blauwe kanaal wat lichter hebben gehouden. Maar juist zwart-wit omzetten is veel smaak. Plus wat je op dat moment eruit krijgt. Ik kom vast op wat anders uit als ik het een tijdje later nog een keer zou doen met hetzelfde beeld; er is vaak geen beste beeld maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor bcvthul » zo mei 23 2021 8:17 pm

Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mei 23 2021 8:28 pm

Mooie plaat Chris, de torenspits staat lekker vrij van de takken. Als ik iets moest veranderen, dan zou ik proberen de hooglichten dichter naar wit te brengen. En het totale beeld een fractie rechtsom draaien opdat de spits in de reflectie precies onder de echte top valt.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor bcvthul » zo mei 23 2021 9:06 pm

Ronald53 schreef:Mooie plaat Chris, de torenspits staat lekker vrij van de takken. Als ik iets moest veranderen, dan zou ik proberen de hooglichten dichter naar wit te brengen. En het totale beeld een fractie rechtsom draaien opdat de spits in de reflectie precies onder de echte top valt.


Bedankt voor de feedback. Mbt ' fractie draaien' : er zit een knikje tussen kerktoren en spiegeling, draaien maakt het erger...(toch hier al rekening houden tijdens fotogeraferen...). Tijdens het fotografeer-moment dacht ik nog, gebruik de 15-30mm.. en dan recht vooruit...

Wat is ' hooglichten dichter naar het wit brengen' ? Het schuifje naar rechts? Meer hoge lichten?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mei 23 2021 10:47 pm

Ik mis het echte wit in je foto, het is net allemaal wat te grijs naar mijn smaak. Maar je zwart is volgens mij wel goed, al moet ik zeggen dat ik je foto nog niet op mijn grote monitor heb bekeken. Wat meer wit kun je natuurlijk op meer manieren bereiken. Met het schuifje voor de lichte tinten, of met wat meer contrast. Even proberen zou ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor imaginary_nl » zo mei 23 2021 11:01 pm

Reflecties in water van wat dan ook zijn altijd gemakkelijk recht te zetten door een verticale lijn te trekken tussen het origineel en de reflectie.
In dit geval bijvoorbeeld vanaf de torenspits naar hetzelfde punt in de weerspiegeling.

Het knikje zou je kunnen proberen te corrigeren door met de perspectiefcorrectie te spelen.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor bcvthul » ma mei 24 2021 6:50 pm

Een perspectief-coorectie lijkt het beste. Ook nog met schuifjes gespeeld. Iets meer ' black' vond ik een prettiger beeld geven. Kerk komt dat iets donkerder over, steek dan wat meer van af.

Moet wel zeggen dat ik niet zo'n persoon ben om zoveel stapjes met een beeld te doen op een computer...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor mozes » ma mei 24 2021 11:27 pm

Afbeelding

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten