Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo apr 11 2021 8:35 pm

Parnassia. Een heel mooi bloempje. Doet het naar mijn smaak ook heel goed in zwart/wit.
Afbeelding
Parnassia by Ronald Mallant, on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor evdm1959 » zo apr 11 2021 9:03 pm

Mooie plaat Ronald53. Zeker mooi in zw/wit. Het bokeh van de achtergrond is ook mooi. Ben ook benieuwd naar de kleur versie. Wellicht iets meer contrast voor dieptewerking?
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo apr 11 2021 9:28 pm

evdm1959 schreef:Mooie plaat Ronald53. Zeker mooi in zw/wit. Het bokeh van de achtergrond is ook mooi. Ben ook benieuwd naar de kleur versie. Wellicht iets meer contrast voor dieptewerking?
Dank je. Ik wilde het contrast niet opschroeven, Parnassia heeft een teer ogend bloemetje. De kleurenversie kun je hier vinden. Ik had voor een niet nader te noemen doel een zw/wit foto van een bloem nodig, en deze leek me wel geschikt voor de omzetting. Daarbij heb ik de achtergrond wat opgelicht en waziger gemaakt. Dus het is lang niet alles bokeh, wat je in de zw/wit versie ziet. De keurenversie is behoorlijk naturel, wat dat betreft.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » wo apr 14 2021 8:11 pm

Ronald53 schreef:Parnassia. Een heel mooi bloempje. Doet het naar mijn smaak ook heel goed in zwart/wit.

Fraai delicaat bloempje. Mooi gefotografeerd en nabewerkt, Ronald.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » wo apr 14 2021 8:11 pm

Afbeelding
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » wo apr 14 2021 11:02 pm

Heel geslaagde foto Skippy! Mooie zwart/wit omzetting, maar vooral een foto waar je even bezig mee bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » do apr 15 2021 12:42 am

Inderdaad heel fraai deze.
Dit tafereel komt stukken beter uit de verf dan de ongeveer vergelijkbare kleurenversie.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » do apr 15 2021 8:57 am

Bedankt Ronald en Ed voor het kijken en reageren. Omdat het park net aangelegd en daarom nog kaal is was ik op zoek naar een beeld met meer uitstraling dan de door Ed aangestipte kleurenversie. Daarom dit keer met een fisheye objectief en bewolking deze foto gemaakt en omgezet naar meer expressief zwart/wit om het beeld wat extra mee te geven. Fijn dat dit aspect door jullie benoemd is.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » wo apr 21 2021 9:45 am

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » wo apr 21 2021 9:47 am

Skippy schreef:[img ]https://live.staticflickr.com/65535/51115749913_d8722b262b_h.jpg[/img]


Dat is een fraai beeld!

Heb je bewust voor dit beeldformaat gekozen? Ik denk dat deze sterker is als er een stukje van de bovenkant en onderkant vanaf gaat. Dan wordt het meer een panoramisch beeld en komt de 'kegel' nog prominenter als onderwerp over! Goed gebruiken van de fisheye ook, een interessant objectief altijd. :)
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » wo apr 21 2021 10:30 am

FranklaPlace schreef:
Skippy schreef:[img ]https://live.staticflickr.com/65535/51115749913_d8722b262b_h.jpg[/img]


Dat is een fraai beeld!

Heb je bewust voor dit beeldformaat gekozen? Ik denk dat deze sterker is als er een stukje van de bovenkant en onderkant vanaf gaat. Dan wordt het meer een panoramisch beeld en komt de 'kegel' nog prominenter als onderwerp over! Goed gebruiken van de fisheye ook, een interessant objectief altijd. :)

Bedankt Frank. Is een bewuste keuze inderdaad, met name omdat ik het vervormende fisheye-effect in de bestrating aan de onderkant mooi vind. Door dit beeld in 16:9 te croppen zou ik dat verliezen. In 16:9 zou ik bij dit onderwerp een opname met een groothoekobjectief als uitgangspunt nemen. Ik heb de geplaatste foto op aluminium laten printen, hangt nu aan een muur op de overloop, met een spotje er op voor de belichting ziet het er mooi uit. Fisheye gebruiken is leuk, moeilijk maar uitdagend. Bedankt voor je reactie.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » wo apr 21 2021 10:31 am

FranklaPlace schreef:Afbeelding

Afbeelding

Fijne foto's, minder is meer. Goede timing ook bij foto 2. En mooie z/w omzetting en nabewerking.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » wo apr 21 2021 11:13 am

Skippy schreef:Door dit beeld in 16:9 te croppen zou ik dat verliezen.


Ah, duidelijk. Dank voor je uitleg!
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Maurice » wo apr 21 2021 12:23 pm

Boh, fraai beeld word hier gepost!
Ronald, Luc en Frank; complimenten :thumbup:



Onlangs zijn we weer een paar dagen naar de Zeeuwse kust gegaan, deze keer om de vuurtoren Westerlicht in Haamstede te fotograferen (250,- gulden bankbiljet). Vooraf had ik goed uitgezocht hoe ik deze vuurtoren kon fotograferen en had ik het gewenste beeld al in mijn hoofd. Maar dat beeld maken viel even tegen, de toren stond nog in de steigers. Tja... teleurgesteld, maar een gesprek met de vuurtorenwachter gaf meer duidelijkheid. Dus plan B uitgevoerd, namelijk het fotograferen van de twee gemetselde vuurtorens van Kaapduinen in Dishoek met onderstaand resultaat.

Niet direct waar ik voor gegaan was en ook niet het meest spannende beeld, maar wel een prima aanvulling op mijn projectje (hoewel het geen echte vuurtorens zijn); Kaapduinen Hoog
Kaapduinen Laag heb ik ook gefotografeerd, maar dat is een meer kunstzinnige foto voor mijn eigen archief.



Afbeelding
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Patrick » wo apr 21 2021 5:46 pm

Ik vind het toch wel weer een fijn beeld geworden Maurice! En wederom goed omgezet naar zwart-wit en met een mooi kader erom... :-)

Puntje dat ik wel anders zou doen: ik vind de vignettering wat teveel hier aan de bovenkant. Die zou ik wat minder donker maken maar vooral ook wat minder abrupt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten