Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » ma mar 22 2021 6:09 pm

Bedankt Skippy, Frank,
Ik was trouwens wel blij met de lichtinval waardoor de schroeven van de schuin verlopende schaduwen op de panelen werpen.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Tony D » ma mar 22 2021 7:01 pm

Ronald, je zou hier en daar een vlak rood, geel en blauw kunnen maken. Dan is het net een Mondiaan! :lol:
Maar serieus, ik hou ook wel van dit soort beelden hoor.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor bcvthul » ma mar 22 2021 9:13 pm

Skippy schreef:
bcvthul schreef:Ook maar een probeersel van mij:

Op zich een fotowaardig beeld maar door de nabewerking oogt het wollig en ogen bepaalde structuren onrealistisch bijvoorbeeld het water. Heb je een preset uit een plugin gebruikt?


Klopt, Luc. Een preset van Affinity.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » vr mar 26 2021 11:11 am

Twee iets oudere beelden vanuit Peru.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 28 2021 10:00 am

Die eerste heeft voor mij de meeste aantrekkingskracht. Maar ik merk dat ik probeer om ook te zien wat er in de donkere partij zit, en die is dan voor mij net iets te donker om dat te doen.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 28 2021 10:04 am

Vandaag is het de 3e keer dat een van mijn foto's door Flickr in de Explore groep is geplaatst. We hebben het er hier al eens vaker over gehad, Flickr doet dat op basis van een of ander algoritme. Ik weet niet wat daarbij de criteria zijn, maar in mijn geval gaat het 3x om een zwart/wit foto.

Afbeelding
Rusty Steel - 2 - B&W by Ronald Mallant, on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Skippy » zo mar 28 2021 12:03 pm

Geen idee hoe dat werkt, algoritme op basis waarvan? Of wellicht de nachtwaker bij Flickr (Yahoo) die tijdens zijn dienst een reeks foto's bekijkt en als hij of zij de foto uitzonderlijk vindt op de Explore knop drukt. Toevallig had ik vandaag ook een foto Explored, wat mij betreft geen echte topper maar iets of iemand denkt daar blijkbaar anders over. Jouw foto vind ik fraai, Ronald. Dus gefeliciteerd met de Explore!
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor FranklaPlace » zo mar 28 2021 12:43 pm

Ronald53 schreef:Die eerste heeft voor mij de meeste aantrekkingskracht. Maar ik merk dat ik probeer om ook te zien wat er in de donkere partij zit, en die is dan voor mij net iets te donker om dat te doen.


Dank voor je reactie! Inderdaad heb ik de donkere delen bewust iets donkerder gehouden, doel was een beetje nieuwsgierigheid wekken, en de nadruk echt op het lichte deel te plaatsen. Dat is in elk geval gelukt dus, of dat de beste keuze is daar kunnen meningen verder natuurlijk over verschillen. Met de schaduwen iets opgehaald vind ik het beeld wel iets aan kracht verliezen.
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » zo mar 28 2021 1:19 pm

@ Frank, de eerste foto trekt mij ook het meeste aan. Fraaie plaat.
Alleen een opmerking, als ik 'm aan de muur zou hangen zou ik het witte kader het liefst rondom, maar dat is een persoonlijk ding.

@ Ronald, mooie symmetrische compositie. Roestig staal zou je ook als bruine monochroom, gewoon in kleur dus, in een ander draadje kunnen plaatsen. Het mooie van roestig staal is eigenlijk de kleur,

Over Explore heb ik zo m'n bedenkingen. Als je daar rondkijkt is het nou niet allemaal het allermooiste en boeiendste wat daar doorkomt.
'n Tijdje geleden kreeg ik op 'n uit de losse post genomen kiekje plots een hele reut fav's aan de broek waarvan ik me afvroeg waar dat aan te danken was, bleek die ook in Explore terecht gekomen te zijn. In die zelfde uploadsessie naar Flickr zaten naar mijn idee veel betere kandidaten.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 28 2021 1:54 pm

EdvandeZilver schreef:@ Ronald, mooie symmetrische compositie. Roestig staal zou je ook als bruine monochroom, gewoon in kleur dus, in een ander draadje kunnen plaatsen. Het mooie van roestig staal is eigenlijk de kleur,
Bedankt Ed, en ja, ik ben met je eens wat je schrijft over de kleur van roest. Ik plaatste deze foto ook in kleur op Flickr, die dezelfde dag. Omdat ik nogal gecharmeerd ben van zwart/wit, probeerde ik ook de zw/w versie. En vervolgens wordt die door het algoritme eruit gepikt, en niet de kleurenversie. Vandaar dat ik erover begon, in mijn geval waren het alle drie de keren zwart/wit foto's, terwijl er dit keer ook een sprekender kleurenversie is. Toeval?
Ik ben het met je eens Ed, die Explore-selectie roept vraagtekens op. Bijvoorbeeld bij deze foto. En de commentaren die vervolgens gegeven worden snap ik ook niet. Is dat nou echt een kwestie van smaak? Als je even rondkijkt in de Explore groep wordt je meteen weer met beide benen op de grond gezet; als je eigen foto geselecteerd is, is dat zeker geen bewijs van kwaliteit.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Richard » zo mar 28 2021 2:27 pm

Ja, die vind ik mooier. Over smaak valt niet te twisten. :wink2:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Karina2 » zo mar 28 2021 5:33 pm

Flickr Explore features about 500 examplary images from across Flickr every day. It features a wide array of Flickr members. The algorithm is based on activity on the photo, the amount of authentic, organic interactions.
Kortom het gaat niet om de beste, mooiste meest populaire of soortgelijke invalshoeken.
Explore is gericht op een zo divers mogelijke dagelijkse collage van ca. 500 foto's bedoeld om de veelzijdigheid van fotografie te laten zien om mensen op ideeën te brengen wanneer ze even vastlopen qua inspiratie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 28 2021 9:12 pm

Hallo Karina,
Je neemt drie zinnen over van Flickr (neem ik aan). Ik heb geprobeerd de tekst die je plaatste terug te vinden, maar dat is me niet gelukt. Ik heb dus niet kunnen zien of Flickr meer uitleg plaatst, ik doe het dus even met die drie zinnen. En die lees ik toch (heel) anders.
Zin 1: Naar mijn mening is het woord "examplary" hier belangrijk. In het Engels is de betekenis van exemplary: (Foto's die) navolging verdienen (Definitie).
Zin 2: Voegt mijns inziens weinig toe, zegt alleen dat de foto's afkomstig kunnen zijn van een breed spectrum aan Flickr gebruikers. Het zij zo.
Zin 3: Refereert aan een algoritme dat is gebaseerd op "... activity on the photo, the amount of authentic, organic interactions." Het gaat dus niet om de foto zelf, maar om de activiteit die een foto teweeg brengt. Dat moeten dan "views", "faves" en "comments" zijn. Die zijn mijns inziens het belangrijkst binnen de definitie "activity", veel meer is er immers niet. Die activiteit moet authentiek en organisch zijn. En talrijk. Ga d'r maar aan staan. 't Is net of dat je bij World Press Photo de jury vraagt om niet naar de foto's te kijken, maar naar de reacties van publiek dat je naar de foto's laat kijken. De foto die de meeste, meest authentieke en organische reacties oproept, wint.

Het kan heel goed zijn dat het de intentie is om mensen op ideeën te brengen wanneer ze even vastlopen qua inspiratie, en het doorkijken van de Explore selectie kan daar ongetwijfeld aan bijdragen, maar wat hier in eerdere reacties werd gepost blijft wat mij betreft overeind: In Explore staan regelmatig foto's waarvan wij (sommige anderen en ikzelf) ons afvragen waarom ze in het zonnetje gezet worden. En we vragen ons ook af waarom sommige van onze foto's zijn geselecteerd. (Waarom juist die?)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » zo mar 28 2021 9:27 pm

Idee om een draadje "Foto's gepubliceerd in Flickr Explore [verzamel]" te beginnen?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het Zwart / Wit draadje! [Verzamel]

Berichtdoor Karina2 » zo mar 28 2021 10:11 pm

Wat mij betreft niet. Wie dat wil weten, kan toch gewoon op Flickr kijken?
Flickr lijkt me puur functioneel handig, omdat je van daaruit kan linken naar foto's die je daar hebt staan, om ze hier zichtbaar te maken, maar meer ook niet. In welke groep Flickr foto's plaatst en op basis waarvan lijkt me irrelevant voor een NCN-forum en is aan Flickr zelf. Wie wil weten wat Flickrs beweegredenen zijn en hoe hun algoritmes werken, kan zich het beste tot Flickr wenden, lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten