Kan ook zonder Nik software

Onderwerp:

Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Kroontje » wo dec 31 2014 10:30 am

Even de tijd genomen om eens niet naar Nik Silver te stappen, meer uit LR te halen.

Afbeelding
Kroontje



Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Patrick » wo dec 31 2014 10:38 am

Mooie plaat Mark!

Natuurlijk kan je heel veel ook gewoon in LR zelf. Had je dit resultaat in Silver Efex wellicht sneller of makkelijk bereikt? Wat schat je in?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Kroontje » wo dec 31 2014 10:44 am

Had ook wel gegaan, maar daar gaat men al snel uit een standaard voorkeuze en deze dan een beetje bij schroeven en misschien een kleur filter erbij.
Dat betekent dat men niet ziet wat er daadwerkelijk gebeurt. En als men LR gebruikt, kan men zelf zien wat het doet als je aan een schuifje trekt.
Zo leert men meer en beter ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 31 2014 10:48 am

Tip:
Probeer je onderwerp, in dit geval de vrachtwaggel neem ik aan, niet centraal in het beeld te stellen. M.a.w. OF asymmetrisch croppen, of anders kadreren voordat je afdrukt...
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Léon Obers » wo dec 31 2014 11:06 am

@Kroontje
Ook bij de Nik software kun je bij elke voorkeuze aan de rechterkant onder de details van de verschillende instellingen zien, wat en welk effect het heeft op het beeld, door simpel die schuifjes op andere waarden links of rechts te schuiven, of andere keuzes te maken. Door juist meer aandachtig die instellingen te bestuderen krijg je beter begrip wat die instellingen doen. Kan zeer verhelderend werken.

Er zijn bijv. heel fraaie contrastomzettingen, maar zit er standaard bijvoorbeeld een lelijke "filmkorrel" overheen.
Kun je de korrel van die filmweergave gewoon verminderen of volledig uitschakelen. Blijft er een mooie "hedendaagse" (digitale) weergave over, maar wel met een "film-alike" toonschaal.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Kroontje » wo dec 31 2014 11:15 am

CaptainHook schreef:Tip:
Probeer je onderwerp, in dit geval de vrachtwaggel neem ik aan, niet centraal in het beeld te stellen. M.a.w. OF asymmetrisch croppen, of anders kadreren voordat je afdrukt...

Erik. Ik heb voor dit gekozen, omdat ik wilde dat de banden sporen zichtbaar bleven in zijn geheel ;) Maar in andere gevallen zeker...
Kroontje



Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Kroontje » wo dec 31 2014 11:18 am

Léon Obers schreef:@Kroontje
Ook bij de Nik software kun je bij elke voorkeuze aan de rechterkant onder de details van de verschillende instellingen zien, wat en welk effect het heeft op het beeld, door simpel die schuifjes op andere waarden links of rechts te schuiven, of andere keuzes te maken. Door juist meer aandachtig die instellingen te bestuderen krijg je beter begrip wat die instellingen doen. Kan zeer verhelderend werken.

Er zijn bijv. heel fraaie contrastomzettingen, maar zit er standaard bijvoorbeeld een lelijke "filmkorrel" overheen.
Kun je de korrel van die filmweergave gewoon verminderen of volledig uitschakelen. Blijft er een mooie "hedendaagse" (digitale) weergave over, maar wel met een "film-alike" toonschaal.

Léon Ik begrijp Silver Efex heel goed is en weet wat er mogelijk is, maar dat was nu de opzet om daar juist niet naar toe te gaan.
Lightroom is een goed stukje waar veel meer uit te halen en dat wilde ik ook doen.
Nik software is een snelle oplossing ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Cyrus » wo dec 31 2014 12:12 pm

Niks mis met de compositie, lijnen lopen mooi weg zo. Geeft ook een prima diepte.

Vind de omzetting wel wat grijs, beetje meer contrast mag van mij wel. Ik mis echt wit (o.a. belettering) en echt zwart (grille).
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Cookie1397 » wo dec 31 2014 12:29 pm

Mooie foto Mark en ik vind dat er niets mankeert aan de compositie.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor jfbat » wo dec 31 2014 12:53 pm

Voor het mooi was het misschien nog net wat fraaier geweest als de sporen links nog wat verder doorgelopen hadden. Net iets anders staan en die kont van die shovel was ook achter de vrachtwagen verdwenen. Maar goed, dat moet ook maar net kunnen ter plekke, qua tijd en plaats. En dat is het hem vaak net, als je er al niet pas thuis achter komt... Kortom: volgens mij prima plaat!
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Kan ook zonder Nik software

Berichtdoor Kroontje » wo dec 31 2014 2:47 pm

Vind de omzetting wel wat grijs, beetje meer contrast mag van mij wel. Ik mis echt wit (o.a. belettering) en echt zwart (grille).

Kan ik me in vinden ;) Aangepast.
Net iets anders staan en die kont van die shovel was ook achter de vrachtwagen verdwenen

Terechte opmerking ;) Inderdaad vaak als men thuis is zie je dat soort dingen. Net zo iets als hoogspanning kabels :-)
Dus ook aangepast ;)

Dank Heren voor jullie goed adviezen en opmerkingen :thumbup:
Kroontje




Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten