Gerard in B/W

Onderwerp:

Gerard in B/W

Berichtdoor HannahV » ma jan 19 2015 10:45 pm

Ik heb voor een schoolopdracht een fotoserie moeten maken van mijn associatie met een bepaalde stad. Ik koos voor Dordt, waar mijn familie vooral vandaan komt. Nu ben ik vaak zat in Dordt geweest om foto's te maken van de stad zelf, dus dit keer koos ik voor een persoon en dat is Gerard. Broer van mijn opa, die ik helaas niet meer heb kunnen fotograferen, mijn laatste 'directe' connectie met Dordrecht, gezien het feit hij nog steeds trouwe inwoner is van stadje Dordt.
Nu ben ik zo iemand die eigenlijk altijd afdwaalt, dus ik ga nu maar stoppen met dit verhaaltje. Ook met het maken van foto's dwaal ik soms behoorlijk af door bepaalde details op de foto te zetten, zoals het theekopje dat je straks gaat zien, wat typisch is voor Gerard en Mieke: álles wat je daar eet of drinkt, wordt keurig geserveerd op schoteltjes, schaaltjes en bakjes. Ga ik weer.

Ik vond de foto's zelf eigenlijk geslaagd en daarom wilde ik ze delen hier. Tips en aanmerkingen zijn uiteraard welkom.

1.
Afbeelding_DSC7261 by Hannah Verhoeven, on Flickr

2.
Afbeelding_DSC7379 by Hannah Verhoeven, on Flickr

3.
Afbeelding_DSC7312 by Hannah Verhoeven, on Flickr
ouders van Gerard

4.
Afbeelding_DSC7371 by Hannah Verhoeven, on Flickr
ah, daar is het schoteltje

5.
Afbeelding_DSC7294 by Hannah Verhoeven, on Flickr

6.
Afbeelding_DSC7289 by Hannah Verhoeven, on Flickr

7.
Afbeelding_DSC7287 by Hannah Verhoeven, on Flickr

8.
Afbeelding_DSC7281 by Hannah Verhoeven, on Flickr
mijn vader
9.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr
en nog een keer

Hier en daar lopen de lijnen niet recht. Ik moet zeggen dat het mij niet erg stoort. Denken jullie daar anders over?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor Léon Obers » ma jan 19 2015 11:26 pm

Ik vind ze eerlijk gezegd erg tegenvallen.
Donker grauw van toon, de aandacht gaat bijv. meer naar het licht op de achtergrond en niet naar de personen zelf (foto 1, 5, 6, 7).

Zomaar even een van de opnamen op helderheid bewerkt (en gecropt):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 19 2015 11:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor HannahV » ma jan 19 2015 11:42 pm

Hmm, jammer. Ik vond ze zelf wel iets hebben. Weer een leermoment dus ;) Ik heb ze bewust wat donkerder bewerkt eigenlijk, ik vond dat op dat moment geschikt, maar nu ik jouw bewerking zie is dat toch eigenlijk wat helderder en trekt dat inderdaad meer de aandacht naar de personen toe.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor Frank Roelofs » di jan 20 2015 12:09 am

Idd allemaal te donker en grauw. heldere bewerking mooier. Wat ik mis is de associatie met Dordt. Die is er voor jou wel maar voor de kijker niet.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor Cor Gortzak » di jan 20 2015 8:34 am

Als dit ook maar iets met Dordrecht heeft te maken, dan moet je maar eens vertellen waar dat is.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Gebruikersavatar
Cor Gortzak

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor Faiz » di jan 20 2015 9:05 am

Hoi Hannah,

Het idee is leuk, en ik begrijp jouw enthousiasme, echter associeer ik dit meer aan een stamboom-presentatie / familieportretten dan aan Dordt. Mis daar als buitenstaander de connectie tussen de persoon en de stad. De vraag die ik mezelf zou stellen is: Wat maakt dit nou typisch Dordt? Is het een idee om een serie te maken waarbij je je familie positioneert op typisch Dortse plekken?

Jammer dat ze toch wat aan de donkere kant zijn. Het lijken mij hele levendige mensen die je graag mooi helder in beeld wilt hebben.

Succes!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor HannahV » di jan 20 2015 10:38 am

In een serie andere foto's heb ik Ford gefotografeerd, dit is de persoon uit Dordt. Hieruit blijkt geen connectie met de stad zelf. De uitleg in de beginpost is alleen erg slecht en onduidelijk, sorry daarvoor ;)
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor Gerard1950 » di jan 20 2015 4:58 pm

De opmerkingen over de helderheid en gebrek aan associatie met Dordt is voor mij ook leerzaam.
Over dat afdwalen:
Ik denk niet dat je dat moet onderdrukken. Ik zou zeggen dwaal lekker een eind weg met allerlei - misschien niet direct voor de hand liggende - associatie, wie weet welke pareltjes dat oplevert.

Groetjes, Gerard
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Gerard1950

Forumlid
Berichten: 153


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gerard in B/W

Berichtdoor HannahV » wo jan 21 2015 8:07 pm

Er toch maar weer even voor gaan zitten..


1.
Afbeeldingedit2 by Hannah Verhoeven, on Flickr

2.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

3.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

De rest volgt misschien nog. Alleen nog even uitvogelen hoe ik de witte 'bokehvlek' (is eigenlijk een lamp) op de achtergrond weg krijg bij de foto's van Gerard in de beginpost..

Bedankt allemaal!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten