Direct een foto maken in zwart-wit?

Onderwerp:

Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Gilbert » zo aug 16 2020 7:13 am

Ik hoorde van iemand dat hij in zijn camera een instelling heeft om direct een zwart-wit foto te maken. Nu vroeg ik me af: heeft dit enig voordeel ten opzichte van het fotograferen in kleur en achteraf omzetten in zwart-wit? Bij het direct fotograferen in zwart-wit kun je de foto achteraf niet meer omzetten in kleur, en andersom dus wel.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Tony D » zo aug 16 2020 9:56 am

Kun je niet terug naar kleur? Ik dacht dat je camera een bewerking op je raw-file doet, maar die file zelf niet beïnvloedt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor justme » zo aug 16 2020 10:52 am

Het is wel mogelijk, volgens mij in je witbalans setting, om je PREVIEW in zwart wit te zetten. De gemaakte foto’s blijven echter in kleur (wat ook aan te raden is, je houdt dan meer controle over in je nabewerking)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 16 2020 11:50 am

L.S.

Voordat dit ontaardt in een Babylionische spraakverwarring:
kan de vraagsteller aangeven of hij NEF of JPG bedoelt ?

M.i. zullen de meeste lezers op dit forum in NEF fotograferen, en evt. Z/W conversie achteraf doen.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor jan » zo aug 16 2020 11:51 am

Wellicht bedoel je "Picture Control instellen" in het "foto opname menu"?
Hier kun je onder "Picture Control" de instelling "monochroom" kiezen.
Wanneer je dan zowel NEF als JPEG opslaat dan zul je in Lightroom het volgende ervaren:
- Het NEF bestand kun je nog steeds in kleur en monochroom bekijken. Dus met dit bestand kun je alle kanten nog op zowel kleur als zwart-wit;
- Het JPEG bestand kun alleen in monochroom zien en daar kun je de kleuren ook niet terughalen.

Dan heb je ook nog het "retoucheermenu" en daar kun je ook voor "monochroom" kiezen. Echter wanneer je bij "Picture control" al voor monochroom hebt gekozen dan kun je hier niet alsnog monochroom kiezen.
Maar je kunt natuurlijk wel een kleur opname naar "monochroom" omzetten en deze wordt dan als JPEG opgeslagen.

Dus ja, ik zou altijd voor de "standaard" NEF opname gaan en het achteraf omzetten naar Z/W.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Gilbert » zo aug 16 2020 12:04 pm

Wat ik begreep heeft hij z'n camera de instelling 'Acros' en kan dan ook filters toevoegen. Mij zegt de term 'Acros' niks en kan het ook niet zo gauw terugvinden.
Hij zal de opname wel in JPEG gemaakt hebben omdat hij wat ik begreep de foto niet meer kan omzetten in kleur. Hij heeft geen NIKON maar ik was gewoon benieuwd of er verschil in kwaliteit zit tussen direct in zwart-wit fotograferen of achteraf bewerken naar zwart-wit.
Handig dat preview in de witbalans setting, maar als het gaat om zwart-wit vraag ik me af of ik daar zelf veel gebruik van zal maken. Dat kan dus prima achteraf.
Ikzelf zou dan ook altijd voor de "standaard" NEF opname gaan waarna je het achteraf kunt omzetten naar Z/W.
Dank voor alle reacties!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Skippy » zo aug 16 2020 12:15 pm

De door TS vermelde Acros is een digitale simulatie van het Fuji Acros filmrolletje. Bij het instellen van de Acros simulatie in een Fuji camera kun je ook nog een geel-, rood- of groenfilter effect toepassen. Overigens kun je deze simulatie voor Fuji ook met presets bij het nabewerken op een RAW-bestand toepassen.

Voor Nikon zijn op het web bestanden beschikbaar waarmee je een aantal (ook non-Fuji) filmsimulaties als custom Picture Controls kunt laden in een Nikon camera. Bijvoorbeeld hier https://nikonpc.com en http://www.japanorama.co.uk/nikon-custom-picture-controls-a-couple-of-mine/
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Gilbert » zo aug 16 2020 12:20 pm

Weer wat geleerd, dank je Skippy! Hij heeft inderdaad een Fuji camera.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Patrick » zo aug 16 2020 12:30 pm

Het werkt het best met systeemcamera's omdat je in je zoeker ziet wat je krijgt. Vooral ook handig als je die kleurfilters wil toepassen. Fujifilm staat trouwens bekend om zijn uitstekende ingebouwde profielen, zowel in kleur als in zwart-wit.

Ik heb het wel gedaan met mijn Fujifilms, maar ik schiet dan altijd JPG+RAW om het beste van beide werelden te hebben. In de praktijk gebruikte ik dan meestal toch gewoon de RAW die ik met de hand omzet.

Er is echter iets speciaals als je het direct in JPG goed kan krijgen met Acros; je kan korrel toe laten voegen. En net als vroeger bij film is die sterker in donkere delen van je foto. Dat is iets dat best lastig in postprocessing te doen.

Alles bij elkaar is er geen merk dat zoveel fotografen weer van RAW "terug" naar JPG heeft weten te krijgen. Ik zou het bij een Nikon camera niet zo snel doen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Gilbert » zo aug 16 2020 12:40 pm

Interessant Patrick!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor NikonGuy » zo aug 16 2020 2:09 pm

Het is wel handig om een voorbeeld in zwart-wit te zien. Je gaat dan beter in zwart-wit denken tijdens het fotograferen. Het beste uitgangspunt voor de uiteindelijke foto zijn RAW-bestanden. Je kunt dan nog alles naar je hand zetten. Eventueel kun je dan ook nog een ander filmtype kiezen, of zelf een eigen conversie maken.
NikonGuy

Forumlid
Berichten: 12


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Patrick » zo aug 16 2020 2:11 pm

Handig is trouwens ook de optie om het formaat van het beeld te veranderen. Ik kan bijvoorbeeld Acros kiezen met een geelfilter met een vierkante uitsnede. Heel handig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Vincent » ma aug 17 2020 8:49 am

NikonGuy schreef:Het beste uitgangspunt voor de uiteindelijke foto zijn RAW-bestanden. Je kunt dan nog alles naar je hand zetten.


‘Beste’ is ook hier weer een verkeerde bewoording wat mij betreft. Je bent inderdaad flexibeler, maar lang niet iedereen zit daar op te wachten of heeft als doel om uren aan nabewerking te besteden...

Het lijkt me heerlijk als je tevreden bent met de JPEG’s die uit je camera komen en je daarna geen werk er meer aan hebt.

Ik heb de fuji ook regelmatig in zwart-wit jpeg staan voor persoonlijk fotowerk. Klik, klaar, en door.

En anders gewoon een Leica Monochrom, kun je gewoon zwart wit RAW schieten. Nog ‘beter’!! ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor Patrick » ma aug 17 2020 9:52 am

Nog anders... :wave:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Direct een foto maken in zwart-wit?

Berichtdoor adri » ma aug 17 2020 6:28 pm

of je nikon 850 laten ombouwen voor monochrome door maxmax.com kost wel een paar centen
adri

Clublid
Berichten: 123


Locatie: dommelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten