Tennisbaan.

Onderwerp:

Tennisbaan.

Berichtdoor Vincent » za mei 21 2022 2:29 pm

Niet mijn beste beelden, maar gewoon een 'trainingsrondje'

Fotografie moet je trainen zeg ik wel eens, als grapje, maar volgens mij ook waarheid als een koe. 'Zien' kun je leren door jezelf te dwingen om te 'kijken'. Zoeken naar composities en beelden waar op het eerste oog misschien weinig te maken valt. Dus steeds vaker ga ik erop uit voor een klein rondje en geef mezelf dan een simpele en afgekaderde opdracht.

Zoals onlangs deze verlaten (want onbespeelbare) tennisbaan hier in het dorp. Met als opdracht: 1 lens, zwart wit en niet rechtzetten of croppen achteraf.

Dus gewoon eens iets anders. :thumbup:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor ben42 » za mei 21 2022 4:55 pm

Als serie : mooi.

Als individuele foto's, laten we zeggen niet mijn ding.

"Fotografie moet je trainen zeg ik wel eens,"
Wat ik ook train; de olympische spelen zal ik niet halen, jij wel. :oohh:
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Karina2 » za mei 21 2022 11:33 pm

Eigenlijk wel een heel goed idee.
Het 'dwingt' je om stil te staan om meer na te denken over opbouw compositie, waardoor je hoogstwaarschijnlijk ook meer (mogelijkheden en ideeen) gaat zien.
Het onderwerp leent zich ook goed voor zwart-wit. Dat brengt het meer terug tot de essentie. Denk dat dat in de kleurenversie minder tot zijn recht zou komen.
Leuk als je vaker van dit soort 'projectjes' post :-)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1571


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Patrick » zo mei 22 2022 11:31 am

Weer verfrissend om te zien hoe je met fotografie bezig bent, ook in wat wellicht de pruimentijd is in je sportseizoen.

Ik vind de keuze van hard zwart-wit heel geschikt voor dit troosteloze baantje. Toch iets met sport trouwens! :thumbup:

Ik ben benieuwd waar je mee terug komt als je nog een keer een setje plaatst met een heel ander objectief genomen. Die mooie 200/2 bijvoorbeeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Vincent » zo mei 22 2022 12:49 pm

Patrick schreef:Ik ben benieuwd waar je mee terug komt als je nog een keer een setje plaatst met een heel ander objectief genomen. Die mooie 200/2 bijvoorbeeld.


Je kunt het natuurlijk zo insteken als je zelf wilt, ook mbt objectieven. Maar een 50mm neemt natuurlijk een stuk makkelijker mee dan een 200mm f/2... :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Patrick » zo mei 22 2022 12:52 pm

Precies daarom. Je moet niet alleen je fotografische spieren trainen! :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor weimaraner » ma mei 23 2022 9:04 pm

Mooie serie! Geeft goed het verval en de verlatenheid weer, wat mooi versterkt wordt door het zwart/wit en de bewerking. Creatief idee ook.
Toevallig ben ik recentelijk met een fotocursus van een jaar begonnen die niet zozeer om de techniek gaat maar meer om het ontwikkelen van je eigen stijl en creativiteit. Ook daar komen dit soort opdrachten in terug, je bewust beperken in het thema, het soort beelden of je uitrusting (of een combinate daarvan) om zo je creativiteit te stimuleren. Dit is een heel goed voorbeeld daarvan, tof!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Vincent » di mei 24 2022 7:00 pm

weimaraner schreef:je bewust beperken in het thema, het soort beelden of je uitrusting (of een combinate daarvan) om zo je creativiteit te stimuleren. Dit is een heel goed voorbeeld daarvan, tof!


Ik ben benieuwd of jij ook wat beelden kunt delen van jouw projecten en cursus.

Ik probeer hier soms iets meer ‘fotografie’ en ‘proces’ te posten maar dat is blijkbaar een stuk minder interessant dan woordspelletjes en verzameldraadjes… fijn dat jij de moeite neemt om te reageren! Dank daarvoor!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor MSFotografie » di mei 24 2022 9:47 pm

Wat een super leuk idee! Ik beperk mezelf vaak tot de 50mm lens. Dit levert meestal ook net even een ander beeld op. Mooie serie in zwart wit heb je gemaakt. Extra sterk door het zw.
MSFotografie

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Skippy » wo mei 25 2022 11:11 am

Vincent schreef:Fotografie moet je trainen zeg ik wel eens, als grapje, maar volgens mij ook waarheid als een koe. 'Zien' kun je leren door jezelf te dwingen om te 'kijken'. Zoeken naar composities en beelden waar op het eerste oog misschien weinig te maken valt. Dus steeds vaker ga ik erop uit voor een klein rondje en geef mezelf dan een simpele en afgekaderde opdracht.

Observeren valt inderdaad in een bepaalde mate te leren en te trainen. Je beperken tot één onderwerp of objectief is daarbij een goed uitgangspunt. Wat ik knap vind is dat je dat je dit dan steeds vaker doet. Ik ben wat dat betreft een luie fotograaf en kan me tot dit soort exercities maar af en toe zetten. Fijn dat jij het wel vaak doet en je ervaringen deelt op dit forum. Overigens een goede serie van originele foto's waarmee je de beperkte mogelijkheden van het onderwerp en de apparatuur prima hebt benut.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tennisbaan.

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo mei 25 2022 12:28 pm

Ondanks dat het onderwerp niet mijn interesse heeft normaliter, heb ik deze serie wel met genoegen bekeken. Er zitten een paar fraaie beelden tussen, waarin je de aandacht voor de compositie herkent.
De troosteloosheid die vaak hoort bij een verlaten terrein is ook aanwezig. Het triggert in ieder geval om zelf ook eens een keer zo'n locatie op te zoeken en iets anders dan paarden op de foto te zetten.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten