NDSM-Pier

Onderwerp:

NDSM-Pier

Berichtdoor Skippy » ma okt 17 2022 9:09 pm

Afgelopen zaterdag heb ik het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord bezocht. Een van de laatste plekken in Amsterdam met een "rafelrandje".
Ik heb dit gebied sinds 2009 meerdere keren bezocht, duidelijk zichtbaar rukt de nieuwbouw van vooral dure appartementen steeds verder op.
Het gebied rond de oude NDSM werf en loods houd nog stand en is een creatief bolwerk met veel street art. Inmiddels een must-see voor jonge buitenlandse toeristen.
In dit onderwerp een viertal foto's gemaakt op en vanaf de NDSM-Pier. Het was 's-ochtends grauw en grijs, vandaar dat deze foto's omgezet zijn naar zwart/wit.
Later zal ik nog een serie plaatsen met kleurrijke foto's van street art. Alle foto''s zijn gemaakt met een Nikon Z6 + Z 24-200mm.

1. Zendschip "Norderney" van Radio Veronica

De Norderney, een trawler uit 1949, was van november 1964 tot 31 augustus 1974 het zendschip van de voormalige zeezender Radio Veronica. Sinds mei 2018 is er een nachtclub en restaurant in gevestigd.

AfbeeldingZ6_DSC1482 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Restaurantschip "Kapitein Anna"

De Kapitein Anna heeft jaren gevaren als Kapitein Kok en werd in 1911 gebouwd voor de Stoomboot Reederij op de Lek als raderboot No. 6 en heeft gevaren van 1911 tot de dienst in 1948 werd opgeheven. De boot onderhield een regelmatige dienst voor personen- en goederenvervoer tussen Culemborg, Schoonhoven en Rotterdam en tussenliggende plaatsen. Na een leven als partyboot is ze in 2013 omgedoopt tot Kapitein Anna en naast partyschip ook hotel geworden.

AfbeeldingZ6_DSC1483 by Luc de Schepper, on Flickr

3. REM-eiland

Het REM-eiland was een platform in de Noordzee, op 9 kilometer buiten de kust van de Nederlandse plaats Noordwijk. In 1964 werden vanaf deze basis vanaf 12 augustus tot 14 december commerciële televisie-uitzendingen onder de naam TV Noordzee verzorgd. Het gerenoveerde REM-eiland biedt sinds 2011 onderdak aan een restaurant en daarnaast is het een publiekelijk toegankelijk uitkijkpunt met uitzicht over de Houthaven en het IJ.

AfbeeldingZ6_DSC1484 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Training Ship "Zeus"

Op 19 september 2019 heeft RelyOn Nutec het nieuwe trainingsschip ‘Zeus’ in de haven van Amsterdam officieel geopend. Met dit speciaal ontworpen trainingsschip kan deze leverancier van veiligheidstrainingen een breed scala aan brand- en reddingsboot gerelateerde trainingen aanbieden aan de offshore, maritieme en windindustrie en publieke brandweerkorpsen.

AfbeeldingZ6_DSC1489 by Luc de Schepper, on Flickr

5. KaapKoffie (dit is de voormalige "Pont 20" van het GVB)

Tot 30 maart 2007 voeren de ponten 20 en de 21 op het Distelwegveer. Dit zijn de laatste oorspronkelijke grote GVB-ponten waarmee ook auto's kunnen worden vervoerd. Zij werden daarna verhuurd aan Rijkswaterstaat om bij de Hollandse Brug als noodverbinding te dienen voor vrachtverkeer, landbouwvoertuigen en (brom)fietsers tussen Flevoland en Noord-Holland. Daarna zijn ze weer teruggekeerd bij het GVB en werden niet meer ingezet. De 20 is inmiddels verkocht en verbouwd tot drijvend kantoor voor KaapKoffie.

AfbeeldingZ6_DSC1498 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor EdvandeZilver » ma okt 17 2022 10:16 pm

Leuke serie Luc, en interessante achtergrond informatie.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor henkk » ma okt 17 2022 10:27 pm

Mooi dat die vervlogen tijden daar bewaard blijven. Veronica was favoriet op 192 maar het REM-eiland helaas te ver weg om te ontvangen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Karina2 » ma okt 17 2022 11:31 pm

Leuk Luc, het was me al eerder opgevallen dat je vaak de moeite neemt om je beelden te voorzien van achtergrondinformatie. Ik vind dat zeker bij deze serie echt een meerwaarde geven en zwart-wit past gezien het geschiedeniselement ook goed bij deze serie.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Gemmageluk60 » di okt 18 2022 9:45 am

Mooie serie, ook door de uitleg, bedankt voor het delen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor HenkvanZuylen » di okt 18 2022 8:18 pm

Leuke foto’s en mooi dat je de moeite hebt genomen om de achtergrond informatie er bij te plaatsen
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 160


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Skippy » di okt 18 2022 9:32 pm

Bedankt voor de reacties. De zwart/wit omzetting ben ik even voor gaan zitten. Omdat het het weer zo grijs was zat er in de lucht totaal geen doortekening, deze heb ik in Capture One teruggehaald door de lucht in een aparte laag te selecteren en de belichting en hooglichten aan te passen. Veel werk met name in het handmatige selecteren van de kleine stukjes lucht tussen tuigage, relingen etc. De informatie is opgezocht met Google en Wikipedia, extra werk maar het voegt iets toe dus als ik geïnspireerd ben en het wordt gewaardeerd blijf ik dat doen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Tony D » wo okt 19 2022 9:48 pm

Als je de lucht wil selecteren, zou dat in Photoshop moeten kunnen. Die moet volgens mij alle lucht meepakken, dus ook tussen de tuigage in.
Moet erbij zeggen, dat ik het zelf nog niet met dit soort foto’s heb geprobeerd.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2744


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Peter » wo okt 19 2022 10:01 pm

met plezier naar gekeken, en de achtergrond info maakt het compleet

bedankt
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor annoh » wo okt 19 2022 11:21 pm

Leuke serie en achtergrond info.

ik mis echter een verrassende compositie/lijnenspel.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Skippy » wo okt 19 2022 11:32 pm

annoh schreef:ik mis echter een verrassende compositie/lijnenspel.

Klopt, was ik ook niet naar op zoek :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor annoh » wo okt 19 2022 11:39 pm

OK. Voor mij is dat juist een kern van de fotografie.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NDSM-Pier

Berichtdoor Skippy » wo okt 19 2022 11:45 pm

Zoals je begrijpt maak ik soms/regelmatig/altijd (al naar gelang de gelegenheid etc.) andere keuzes, niks mis mee hoor ik mag graag naar jouw foto's kijken.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten