Van Kleur naar Zwart-Wit

Onderwerp:

Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor LosGoud » di aug 22 2023 7:45 pm

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wel voorkeuren er onder jullie leven mbt het omzetten van kleur naar zwart-wit. Er zijn tig manieren om dat te doen, maar waar let je op als je dat doet, wat spreekt je aan en wat niet. Ik heb onlangs deze koe gefotografeerd op de hei in Hilversum:

Afbeelding

Nr 1. Als ik die in PS met een zwart-wit laag op automatisch omzet dan krijg ik dit:

Afbeelding

Nr 2. Als ik boven de kleuren foto een Selenium verlooplaag leg dan krijg ik dit:

Afbeelding

Nr 3. En als ik dan vervolgens met de Digital Zone System plug-in de 11 grijs zones individueel ga aanpassen kan ik dit uitkomen:

Afbeelding

Welke van deze 3 heeft je voorkeur (en waarom) en als je jouw voorkeur er niet tussen ziet, zou je dan zelf een zwart-wit bewerking van deze foto in dit draadje willen plaatsen en aangeven waarom dat jouw voorkeur is?

Ik ben benieuwd.

De kleurenfoto staat hier op Flickr : https://flic.kr/p/2oXngfn
Laatst gewijzigd door LosGoud op di aug 22 2023 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor Tony D » di aug 22 2023 7:50 pm

Ik vind 2 en 3 te vlak, te weinig contrast en 1 te donker, met name het gras.
Ik zou de eerste bijwerken en de achtergrond wat lichter maken.
Overigens zou ik deze foto sowieso niet in zwart-wit omzetten. Misschien wel als het een zwartbonte koe was geweest.
Da’s mijn mening, voor wat die waard is.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor jvdme » di aug 22 2023 9:53 pm

0-2-1-3.
0: Kleur spreekt meer. 2: Mooier z-w contrast.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor LosGoud » wo aug 23 2023 9:27 am

Bedankt voor jullie reacties, Ton en jvdme. Ik ben het met jullie eens dat het omzetten in zwart-wit niet persé een verbetering oplevert. Vanwege de zware bewolking zit er relatief weinig contrast in deze opname.

Wie mag ik nog meer uitnodigen om te reageren?
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor keenoncoolstuff » do aug 24 2023 8:20 am

Het is allemaal een kwestie van smaak. Maar als je het mij vraagt verliest de koe aan kracht bij een omzetting naar z/w, omdat het onderwerp dan opgaat in de grijze massa. Er zijn heel veel foto's die sterker worden in z/w, maar deze is er niet één van.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 24 2023 10:48 am

De kleuropname spreekt mij vanwege het fletse contrast meer aan. Heb je geprobeerd de lucht met een masker te selecteren en die daarna iets op te lichten?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor LosGoud » do aug 24 2023 12:01 pm

Bedankt voor jullie reacties, Rob en Nikkormaat. Ik heb, uitgaande van een mix van versie 2/3, de lucht wat opgelicht en meer contrast in de foto gebracht en dat brengt me tot versie 2b:

Afbeelding

En een nieuwe versie (7) waarbij ik de kleur naar z/w omzetting voor de koe, de lucht en het landschap gescheiden heb gedaan:

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Rob, ik ben 't helemaal met je eens dat niet elke foto zich leent voor z/w omzetting. Omdat ik de kleurenfoto nogal "dull" vind vroeg ik me af of er een z/w omzetting te vinden is die de foto minder "dull" maakt. Jullie input en meedenken stel ik erg op prijs!
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor Tony D » do aug 24 2023 7:54 pm

Ik vond hem inderdaad ook nogal “dull”. Ik zou hem niet gemaakt hebben, denk ik.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor LosGoud » do aug 24 2023 9:58 pm

:) Ik hou wel van uitdagingen. De lichtere lucht vind ik zeker een verbetering. De wat lichtere koe werkt ook goed. Maar het landschap ga ik nog wel wat mee sleutelen. Ik vind het voorste stuk van de hei in foto 2b beter dan in die van 7.

Omzetten van kleur naar zwart-wit boeit mij al vele jaren, eigenlijk ingegeven door de foto's van Ansel Adams. Ik ben een groot bewonderaar van zijn werk. Hij fotografeerde overigens alleen maar in zwart-wit en als ik dan bijvoorbeeld een foto van hem ziet met alleen maar een paar boomblaadjes sta ik versteld van hoe hij dat in zwart-wit weet weer te geven.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Van Kleur naar Zwart-Wit

Berichtdoor LosGoud » vr aug 25 2023 9:39 am

Uiteindelijk ben ik hierop uitgekomen:

Afbeelding
Als ik dan de originele kleurenopname naast deze laatste versie zet:
Afbeelding

dan durf ik er een nuance aan te brengen op dit artikel : https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... enfoto.asp
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Zwart-wit”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten