Fotograferen van sportwedstrijden (in een sporthal)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Fotograferen van sportwedstrijden (in een sporthal)

Berichtdoor Hans » vr jan 25 2008 7:29 pm

Hallo allemaal,

Binnenkort wil ik graag eens een poging gaan wagen om mooie en scherpe foto's te maken van sportwedstrijden...iets specifieker: van volleybalwedstrijden.
Graag wil ik wat ervaringen en tips van jullie welke instellingen ik hiervoor het best kan gebruiken (ook denkende aan het feit dat het in een sporthal is met meestal slechte belichting)

Ik heb 'slechts' de volgende lenzen tot mijn beschikking (als een echte beginner :wink: ):

18-55mm kitlens (f3.5-5.6)
55-200 mm kitlens (f4-5.6)

En ik heb een D40x body!

Wie helpt mij hierbij? Mijn dank alvast voor jullie informatie

mvg, Hans
Hans



Onderwerp:

Berichtdoor KvP » vr jan 25 2008 7:38 pm

Ik ben bang Hans dat je wat te kort schiet met je huidige materiaal.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » vr jan 25 2008 8:23 pm

Idd voor dit soort dingen zul je echt of een camera moeten hebben die mooie foto's maakt op hoge ISO waarden (800-1600) of je moet lichtsterke lenzen aanschaffen.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dirk-jan boon » vr jan 25 2008 8:34 pm

of je huurt ze voor een keer da's goedkoper als je toch niet weet of e ze blijvend gaat gebruiken.
dirk-jan boon



Onderwerp:

Berichtdoor alfredo » vr jan 25 2008 9:41 pm

je hebt zowel een camera nodig die met hoge ISO kan werkien én lichtsterke lenzen...anders zal het niet lukken..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Gebruikersavatar
alfredo

Forumlid
Berichten: 994


Locatie: Huizen
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor KvP » vr jan 25 2008 9:45 pm

Het is natuurlijk zuur om te horen Hans.
Maar dit zijn de feiten.
Sporthal fotografie met weinig licht is eenmaal het lastigste wat er is.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za jan 26 2008 1:43 am

Je hebt er inderdaad eigenlijk niet echt de lenzen voor, maar er is toch niets dat je tegenhoudt om het gewoon te proberen? ;-)

Zet je camera gewoon op de hoogste ISO waarde (achteraf in de nabewerking proberen de ruis weer wat af te zwakken) en schiet met je lens helemaal open (kleine waarde voor je diafragma). Als je merkt dat de sluitertijden nog enigzins meevallen, dan kan je wellicht je ISO wat terugschroeven en je diafragma wat dichter zetten.

Probeer gewoon verschillende instellingen, en kijk achteraf welke resultaten je gehaald hebt met welke instellingen. Dat is heel leerzaam!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans » za jan 26 2008 10:53 am

[quote="PatrickP"]Je hebt er inderdaad eigenlijk niet echt de lenzen voor, maar er is toch niets dat je tegenhoudt om het gewoon te proberen? ;-)
[quote]

Eigenwijs als ik ben, was ik het inderdaad toch wel gaan proberen...haha! Bedankt voor je tips, ik zal mijn best eens gaan doen.

Ik was al bang dat mijn lenzen niet lichtsterk genoeg zijn hiervoor. Welke (hopelijk enigzins betaalbare) lichtsterke lenzen zijn geschikt voor het maken van sportfoto's (in een sporthal)? Wat raden jullie aan?

mvg, Hans
Hans



Onderwerp:

Berichtdoor Jaap Driest » za jan 26 2008 10:57 am

Ik heb met mijn Nikon 70-210 4-5.6 hele leuke foto's gemaakt van zaalhockeywedstrijden. Ook in die wedstijden zijn soms momenten te vinden dat de beweging even niet zo snel is. Meetrekken helpt ook, maar is moeilijker.
Let vooral op de witbalans. Sporthallen zijn berucht om hun beroerde licht.
Dus schieten in RAW. Dan kun je ook makkelijk 1 stop onderbelichten (weer wat sluitersnelheid erbij) en die dan later opkrikken.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » za jan 26 2008 12:01 pm

Je kunt eventueel met strobes werken.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Hans » za jan 26 2008 12:42 pm

yoyo schreef:Je kunt eventueel met strobes werken.


Strobes?? :oops:
Hans



Onderwerp:

Berichtdoor ALE » za jan 26 2008 12:51 pm

Een of meerdere flitsers.


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » za jan 26 2008 12:52 pm

Gebruik de 18-55 alleen op 18mm en de 55-200 alleen op 55mm. Dan heb je in ieder geval een redelijk groot diafragma.

Het verschil tussen de 18-55 op 55mm en de 55-200 op 55mm is een hele stop, en dat is in zulke situaties de moeite meer dan waard :)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za jan 26 2008 1:22 pm

Hans schreef:Ik was al bang dat mijn lenzen niet lichtsterk genoeg zijn hiervoor. Welke (hopelijk enigzins betaalbare) lichtsterke lenzen zijn geschikt voor het maken van sportfoto's (in een sporthal)? Wat raden jullie aan?

Probeer eens iets als een Sigma 70-200 f2.8 te scoren. Tweedehands komen ze regelmatig op Marktplaats.nl en zo langs. Een supermooie lens voor het geld, zeker tweedehands.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nicole » vr mar 07 2008 5:18 pm

Nog even een vraagje hierover.. STel ik wil en kan alleen maar de 70-300 VR-s gebruiken wat zijn dan de beste instellingen voor een foto in de sporthal zonder flits...
Ga de 18-70 en de 50 mm ook gebruiken maar ik weet niet of ik de afstand haal dan .. Kan niet dichtbij zitten helaas...
En helaas geen 70-200 2.8 in mijn tas . Maar wel hoge iso :wink:
Laatst gewijzigd door Nicole op vr mar 07 2008 5:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten