D200 en ruis
D200 en ruis
Waarschijnlijk is het onderwerp ruis m.b.t. de D200 al eerder aan de orde geweest. Maar ik kan dat niet vinden.
Dus nog maar eens.
Gisteren wat foto's gemaakt met de D200 in een kerk. Iso 500 gebruikt.
Ik vind het resultaat teleurstellend. En dat voor z0'n dure camera.
Naderhand nog even naar de aanwijzingen in de handleiding gekeken. Ik had ruisonderdrukking en hoge iso ruisonderdrukking aan staan. Eerste was niet nodig geweest.
De handleiding is wat hoge iso ruisonderdrukking betreft wat cryptisch.
Bij aan staat: wordt toegepast bij een ISO-gevoeligheid van 400 of hoger.
Bij uit staat; ruisonderdrukking wordt uitgeschakeld bij een ISO gevoeligheid van 800 of lager.
Wat nu te doen bij ISO 500? Had ik hem nu wel of niet moeten aanzetten?
En wat doet de camera als je hem op uit zet? Zet hij bij ISO 800 en hoger de ruisonderdrukking toch zelf aan?
Tammo
Dus nog maar eens.
Gisteren wat foto's gemaakt met de D200 in een kerk. Iso 500 gebruikt.
Ik vind het resultaat teleurstellend. En dat voor z0'n dure camera.
Naderhand nog even naar de aanwijzingen in de handleiding gekeken. Ik had ruisonderdrukking en hoge iso ruisonderdrukking aan staan. Eerste was niet nodig geweest.
De handleiding is wat hoge iso ruisonderdrukking betreft wat cryptisch.
Bij aan staat: wordt toegepast bij een ISO-gevoeligheid van 400 of hoger.
Bij uit staat; ruisonderdrukking wordt uitgeschakeld bij een ISO gevoeligheid van 800 of lager.
Wat nu te doen bij ISO 500? Had ik hem nu wel of niet moeten aanzetten?
En wat doet de camera als je hem op uit zet? Zet hij bij ISO 800 en hoger de ruisonderdrukking toch zelf aan?
Tammo
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tammo, met ruis heb je op een digitale cam te dealen.
De D300 doet het ongeveer 1 stop beter dan de D200. Maar dan wellicht met wat minder scherpte.
De D3 is ongeveer 3 stoppen beter.
Canon is niet beter, nu de D300 en de D3 op de markt zijn.
Vergelijk het maar met de korrel die je vroeger had vanaf 400 ASA.
Mijn advies: probeer creatief om te gaan met ruis.
En wat betreft de instellingen: alles in de nabewerking, met NEF, uiteraard.
De D300 doet het ongeveer 1 stop beter dan de D200. Maar dan wellicht met wat minder scherpte.
noiseware prof is je oplossing.
voor niet al teveel dollars verkrijgbaar als plugin of nog goedkoper als stand alone [ kan je nog een batch draaien ook....of voordeel pack van 2 in 1.
de D200 kan tot max ISO 800 en dan heb je het wel gehad...waarbij voor mij bij 400 al de grens lag.
D300 is 1600 ISO acceptabel
Arend
voor niet al teveel dollars verkrijgbaar als plugin of nog goedkoper als stand alone [ kan je nog een batch draaien ook....of voordeel pack van 2 in 1.
de D200 kan tot max ISO 800 en dan heb je het wel gehad...waarbij voor mij bij 400 al de grens lag.
D300 is 1600 ISO acceptabel
Arend
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als de optie aan wordt gebruikt, dan wordt ruisonderdrukking toegepast bij een ISO-gevoeligheid van 400 of hoger, of als de ISO-gevoeligheid wordt verhoogd tot 400 of meer wanneer Aan is geselecteerd voor persoonlijke instelling b1 (ISO Auto).
Selecteer Normaal voor normale, Hoog voor verhoogde ruisonderdrukking.
Ruisonderdrukking neemt toe bij een ISO-gevoeligheid van meer
dan 1600.
Als de optie uit wordt gebruikt, dan wordt ruisonderdrukking uitgeschakeld bij een ISO-gevoeligheid van 800 of lager. Minimale ruisonderdrukking vindt plaats bij een ISO-gevoeligheid van meer dan 800.
Dat is wat de handleiding zegt. Zet je ruisondrukking uit, dan gebeurt er niets als je onder de 800 iso komt. Zet hem dus eigenlijk gewoon aan, want bij 400 begint het te werken. Zo lees ik het.
En ja wanneer is ruis nu wel of niet acceptabel, dat ligt aan jezelf. Ik heb er ook iets over gezegd in dit topic, met foto's:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... c&start=15
Selecteer Normaal voor normale, Hoog voor verhoogde ruisonderdrukking.
Ruisonderdrukking neemt toe bij een ISO-gevoeligheid van meer
dan 1600.
Als de optie uit wordt gebruikt, dan wordt ruisonderdrukking uitgeschakeld bij een ISO-gevoeligheid van 800 of lager. Minimale ruisonderdrukking vindt plaats bij een ISO-gevoeligheid van meer dan 800.
Dat is wat de handleiding zegt. Zet je ruisondrukking uit, dan gebeurt er niets als je onder de 800 iso komt. Zet hem dus eigenlijk gewoon aan, want bij 400 begint het te werken. Zo lees ik het.
En ja wanneer is ruis nu wel of niet acceptabel, dat ligt aan jezelf. Ik heb er ook iets over gezegd in dit topic, met foto's:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... c&start=15
Ben het helemaal eens met Marten. Bij analoog hadden we de korrel bij digitaal ruis. Je zou kunnen zeggen dat de techniek je beperkt met de d200 maar ook met de d3 alleen in mindere mate. Zie het als een uitdaging om van dat nadeel een voordeel te maken. Er zijn heel veel foto's waarbij de "ruis" en extra dimensie toevoegt. In een studio kun je vaak de ideale (licht) omstandigheden creeeren. Daarbuiten ben je aan de goden overgeleverd en moet je er gegeven die omstandigheden er het beste van maken en gebruik maken van je creativiteit. (je hebt ook altijd de keuze om een foto NIET te maken)Marten schreef:Tammo, met ruis heb je op een digitale cam te dealen.
Deze link is ooit geplaatst door Ollegries en bevat veel voorbeelden (vind ik) waar ruis de foto gewoon mooier maakt.
http://www.riccisvalladares.com/wordpress/
Met Noise Ninja kan je uitstekend de ruis verminderen.
http://www.iffo.nl/temp/index.php/fotog ... s_software
http://www.iffo.nl/temp/index.php/fotog ... s_software
- L.Cavalier
- Forumlid
U slaat de nagel op de kop....Raw gebruiken en rechts belichten in het hystogram....het hystogram geeft echter niet de RAW registratie weer van het toestel!!!het zijn in feite (JPEG )gegevens die je op het schermpje ziet,de eigelijke juiste hystogram zie je pas in de Raw converter Ligthroom ,Photoshop enz.PatrickP schreef:Bij hoge ISO waarden wordt het belangrijker dat je goed (en zeker niet onder-) belicht! Dat scheelt vaak al een hoop ruis!
Daar zie je pas wat de camera in RAW heeft geregistreerd en hoeveel je nog meer rechts kunt belichten.
Fotografeer je in Raw ,is er dus nog ruimte om meer rechts te belichten.
En zodoende de volle capaciteit van de sensor te gebruiken!
Bij onderbelichting van één of meer stops gebruik je maar een gedeeldte van de capaciteit van de sensor.,en gaat de kwaliteit van het beeld snel achteruit wat ruis betreft.