Sluitertijd bij flitsen

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Schreuder

Sluitertijd bij flitsen

Bericht door Schreuder » ma okt 16 2006 8:28 pm

Ik heb een vraagje over de sluitertijd bij flitsen met een SB-600. Om toch genoeg omgevingslicht op de foto te krijgen als ik binnen foto's maak, flits ik met de camera op de M of de S stand om met een lage sluitertijd (1/30) te kunnen fotograferen. Ik ben benieuwd hoe jullie je foto's maken met een externe flitser. Het gaat mij er hier voor al om als je binnen foto's maat. Denk hierbij aan feestjes. Ik ben nog niet zo lang begonnen met deze nieuwe hobby, dus al het advies is welkom :P :P :P

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma okt 16 2006 11:01 pm

Bij binnen flitsen gebruik ik altijd een omnibounce. Wil ik een grotere ruimte uitlichten flits ik altijd in een hoek van 45 graden. Ik stel mijn flitser in op + 1/3 EV, sluitertijd meestal 1/60 en diafragma f/4.
Voordeel van de omnibounce is een grotere spreiding van het licht, maar nadeel is weer dat de flits minder sterk is, vandaar dat ik de flitser instel op +1/3 EV.
Ik gebruik een SB 800 en weet niet wat de instelmogelijkheden zijn bij de SB600.

Succes en garoeten,

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

ML

Bericht door ML » di okt 17 2006 6:14 pm

De standard instelling met de kamera op P geeft vanzelf een sluitertijd van 1/30 en meestal volledig open diafragma. Dit komt omdat de i-TTL altijd ervanuitgaat dat er zoveel mogelijk van het omgevingslicht meegenomen moet worden. Pas wanneer de omgeving voldoende licht bevat zal de kamera/flits combi langzaam naar snellere sluitertijden en kleiner diafragma overschakelen.
Het gaat dus vanzelf.
Het wordt hierdoor juist een probleem als je meer scherptediepte wilt of snellere sluitertijden, dan is overschakelen op M, A of S een van de opties.

Schreuder

Bericht door Schreuder » di okt 17 2006 6:56 pm

Als ik op de P stand foto's maak met de SB-600, dan staat hij altijd op een 1/60!!! en niet op 1/30 :?

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di okt 17 2006 7:20 pm

Ik weet niet welke camera je hebt, maar in het menu van de D70s onder het potloodje, kun je in de P, S, A en M, stand een sluitertijd instellen bij flitsen. Kies allereerst wel even het gedetaillerde CSM menu in de setup (het symbool met het sleuteltje)

Succes
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

evertfoto

Bericht door evertfoto » di okt 17 2006 7:41 pm

De M-stand is de juiste keuze (denk ik)
Als je het aandurft ook een flitsen op 1/15sec.
Gelukkig kun je het resultaat snel terugkijken.
Denk er bij feestjes om dat sigarettenrook werkt als een ROOKgordijn.
Je flitst er tegenaan, ipv erdoorheen.
Indirekt flitsen kan ook, als het plafond mooi wit is en niet te hoog.
Geen gekleurd plafond, want de kleur kom terug naar beneden en je verliest te veel licht onderweg.
Succes met flitsen, is vooral een kwestie van veel doen.
Misschien eens een onderwerp voor een clubdag?

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di okt 17 2006 9:39 pm

evertfoto schreef:Misschien eens een onderwerp voor een clubdag?
Goed plan. Ik heb van 't weekend geprobeerd overwegend zwarte honden in een slecht met TL verlichte sporthal op een sterk reflecterende vloer te fotograferen met de SB-800 op de camera. De resultaten zijn helaas bedroevend. Het geeft mij wel de bevestiging dat fotograferen met flits weer een hele aparte dimensie is. Een dagje met de club hieraan besteden lijkt me heel nuttig.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di okt 17 2006 10:37 pm

Er is dit jaar een clubactiviteit geweest, waarbij (onder andere) flitstechnieken uitgebreid besproken en beoefend zijn. Ook kort verslag staat in het forum, zie activiteit. Bij praktisch iedere clubactiviteit kun je je flitser meenemen en ermee oefenen. Er zijn altijd voldoende mede-leden die tips en trucs kunnen geven!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”