automaat t.o. P stand

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
wontolla70

automaat t.o. P stand

Bericht door wontolla70 » zo feb 10 2008 11:45 am

Ergens moet ik iets vreemd hebben ingesteld. Als ik de d80 op automaat zet, gaat alles naar wens.
Zet ik hem in de Pstand dan krijg ik heel donkere foto's.
Ik kan er niet achter komen wat ik fout heb ingesteld. Iemand een suggestie?
Vooral met de macrolens is dat vervelend want daar wil ik meest op handmatig instellen.

ML

Bericht door ML » zo feb 10 2008 12:25 pm

P = program = automaat.
A= aperature = diafragma voorkeuze
Wat heeft met de belichting te maken? waardoor te donker?
Iso instelling, diafragma en sluitertijd instelling, belichtingscompensatie + of -
In de P stand zou de camera zelf diafragma en sluitertijd kiezen om een goede belichting te krijgen. Dit lukt niet als de camera niet kan/mag kiezen voor bv langzamere sluitertijden of grotere diafragma opening. In het menu misschien ingesteld dat er geen sluitertijden langer dan 1/60 gekozen mogen worden??? in combinatie met een objectief dat f4 als max heeft??
Wat ook nog kan is dat je belichtingscompensatie hebt aanstaan op -2 ofzo??
Loop alle instellingen in het menu eens na
En , we willen heus wel helpen, maar lees ook de handleiding eens door. Als we al onduidelijkheid krijgen tussen A en P stand van de camera, wordt het op afstand helpen wel erg lastig.....
Succes en laat maar horen of je er al uitkomt of dat we nog verder moeten helpen..
edit:
ps: sorry, maar zie nu dat er ook nog een "echte AUTO" functie bestaat. Heb zelf een D200 en die heeft dat niet. Auto kiest echt alles zelf, en P kun je in menu's nog dingen aanpassen. Dus het advies om je menu's door te kijken naar 'afwijkende' instellingen is het eerste om te doen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo feb 10 2008 12:40 pm

Ehm in de P-stand gaat de flitser niet automatisch af, auto wel. In de P-stand wordt de ISO-waarde niet automatisch aangepast. In de auto wel.

wontolla70

Bericht door wontolla70 » zo feb 10 2008 12:51 pm

tja ik heb de ISO op 200 staan
AF veldstand op enkelveld
ISO auto op off
Belichtingscorrectie op off
Instelschijven op standaard
WB op autmatisch en verder zijn er zo gruwelijk veel instellingen dat ik de draad kwijtraak
In de handleiding vind ik hier ook niets over. Ik heb nog een extra boekje gekocht voor de D80. OOK NIKS
Belichtingscompensatie staat keurig op 0

Dus ik weet het echt niet meer

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo feb 10 2008 1:26 pm

Waarom vergeet je gewoon die P en auto en andere programma,s niet.
Gewoon A= diafragmakeuze gebruiken. Dan krijg je een combinatie van diafragma en sluitertijd die een juiste belichting geven. Je kunt dan de isowaarde ook nog veranderen waardoor je een andere combinatie van diafragma en sluitertijd krijgt. Zelf kun je dan b.v het diafragma aanpassen waarbij de sluitretijd zich automatisch aanpast
Of bij verandering van sluitertijd past het diafragma automatisch aan.
In principe heel makkelijk. Je kunt daarna ook nog met belichtingscorrectie spelen. Dus zelf iets onder of overbelichten.
Handmatige instelling kost je minder tijd om die onder de knie te krijgen dan al die menu's in het handboek te bestuderen.
Echt het is niet moeilijk.
Tammo

NB; en verder heb je de instellingen wel goed staan. Bij slecht licht zou je de iso wat kunnen verhogen.

wontolla70

Bericht door wontolla70 » zo feb 10 2008 3:50 pm

Bedankt Tammo, dat ga ik uitproberen. Overigens kan de iso het probleem niet zijn Vandaag had ik het weer met vol zonlicht dus dan is die 200 een prima hanteerbare waarde dacht ik zo. Maar die Aperture stand heb ik nog niet uitgeprobeerd. Gaat gebeuren

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo feb 10 2008 4:04 pm

Klopt, bij dit weer (maar meestal overdag) is 200 iso prima.
Zorg dat je ( bij een standaard zoomlens) de sluitertijd op zijn minst op 1/60 houdt. Anders krijg je bewegingsonscherpte. Liever voorlopig met 1/125 proberen.

Tammo

Polling

Bericht door Polling » zo feb 10 2008 4:15 pm

Ik zou zeggen: maak twee foto's, dezelfde omstandigheden, in Auto-stand en in P-stand, en kijk dan in de exifg wat er anders is.... Dan weet je wat het verschil veroorzaakt. Je kunt die foto's met exif dan ook laten zien, dan kunnen de deskundigen hier er ook naar kijken.

fremitus

Bericht door fremitus » zo feb 10 2008 5:01 pm

Tammo Schut schreef:Waarom vergeet je gewoon die P en auto en andere programma,s niet. Gewoon A= diafragmakeuze gebruiken.
:?: Vreemd advies. Je moet toch kunnen achterhalen waarom de P zulk resultaat geeft? Zit er niet voor niks op en behoort te werken.
Dat je dat doet of A, S, M is Vers 2.
Polling advies lijkt me zinvoller. Vergelijken van de EXIF's.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo feb 10 2008 5:36 pm

fremitus schreef:
Tammo Schut schreef:Waarom vergeet je gewoon die P en auto en andere programma,s niet. Gewoon A= diafragmakeuze gebruiken.
:?: Vreemd advies. Je moet toch kunnen achterhalen waarom de P zulk resultaat geeft? Zit er niet voor niks op en behoort te werken.
Dat je dat doet of A, S, M is Vers 2.
Polling advies lijkt me zinvoller. Vergelijken van de EXIF's.
Ik heb alleen willen aangeven dat er een hoop verloren tijd zit in het bestuderen van allerlei programma's en daarmee de fundamentele begrippen en gemak van handmatig instellen wordt vergeten.
Veel "beginners", als ik het zo mag zeggen blijven onnodig in menu's steken.
Tammo

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo feb 10 2008 6:00 pm

Is er op de D80 ook niet een "reset menu" zoals b.v. de D200 ?

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo feb 10 2008 6:14 pm

Dennis71 schreef:Is er op de D80 ook niet een "reset menu" zoals b.v. de D200 ?
Op de D50 wel, dus zal hij op de D80 ook wel staan :wink:

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo feb 10 2008 6:22 pm

Dan zou ik die eens gebruiken, hoef je ook niet zo te spitten in de menu's ;)

ML

Bericht door ML » ma feb 11 2008 5:07 pm

Ja, dat resetten kan wel een optie zijn, maar ik zou willen begrijpen wat er anders gaat. Dus twee foto's, zelfde onderwerp, eentje P en eentje Auto en dan hier plaatsen. Ben heel benieuw waar het verschil nou uiteindelijk inzit....

Polling

Bericht door Polling » ma feb 11 2008 5:15 pm

precies. We wachten af.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”