100 dpi dots per inch is dus dat er op een vierkante inch 100 inktdruppels door de printer worden achter gelaten
10.000: dpi geeft aan hoeveel puntjes er naast elkaar op een inch zitten, 100 dpi geeft op een vierkante inch dus 100 puntjes naast elkaar en 100 boven elkaar, dus 10.000 in het vierkant.
Op 30cm afstand is het oplossend vermogen van goede ogen 150-180 dpi (heb ik ooit eens ergens gelezen en geef ik dus maar voor waar door) als je van die 150 dpi uitgaat, dan zit je op 60 pixels per cm, dat zou voor 100x100 dus 36 megapixel worden.
Een vierkante meter bekijk je toch al gauw van een meter afstand, dus misschien kun je wel toe met 20 ppcm, dat is voor een vierkante meter vier megapixel.
Ik weet niet waar je op wilt hangen, maar iets dat boven een bank hangt, woret van verder af bekeken dan iets waar je met de neus tegenaan kunnen staan.
Waar het dus aan ligt is hoe groot je crop is.. Als je van tevoren een beetje een idee wilt hebben dan druk je niet eerst af op 100x100, maar maak een afdruk op 30x45 van een deeluitsnede van je foto, die op dezelfde resolutie uitkomt als wanneer je het hele ding op 100x100 afdrukte. 30x45 kun je op een redelijk afstand bekijken en zo'n afdruk kost een euro of vijf en dat stelt je voor een minder onaangename verrassing als het er toch niet uiit blijkt te zien.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.