Niettegenstaande de zeer goede belichtings systemen in de D200,vraag ik mij af of ik bij panorama opnamen niet vlugger de gemiddelde belichting kan meten met een losse lichtmeter.
Ik heb nog een Lunasix met een tele opzetstuk,deze kan op 15° en op 7.5 ° gezet worden en wat wordt gemeten is te zien in de zoeker van de lichtmeter.
Of hoe meten jullie de gemiddelde sluitertijd gezien het diafragma op een vaste waarde staat.,met de D200;
Bij voorbaat dank.
L.C
Zin of onzin losse lichtmeter met spotmeting bij Panorama ..
- L.Cavalier
- Forumlid
Re: Zin of onzin losse lichtmeter met spotmeting bij Panoram
als er iets is waar je de tijd voor moet nemen is het wel panorama's schieten. Dus een fractie snellere belichtingsmeting is niet echt het belangrijkste.... En het is belangrijk om een gemiddelde belichting te kiezen.L.Cavalier schreef:Niettegenstaande de zeer goede belichtings systemen in de D200,vraag ik mij af of ik bij panorama opnamen niet vlugger de gemiddelde belichting kan meten met een losse lichtmeter.
L.C
ajuus
emiel
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zie ook het voordeel niet in een aparte lichtmeter. Panoramafoto's maken is toch geen snelheidsfotografie??? tenminste hoe ik het doe niet. 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een losse belichtingsmeter kun je snel een gemiddelde meten. Met het witte bolletje voor invallend licht. Dus met een losse meter is spotmeting eigenlijk niet nodig.
Als je de meter van de camera gebruikt moet je meerdere malen meten, en dan moet er in de beide uitersten van je panorama bij voorkeur ook nog een redelijk gemiddelde grijswaarde te meten zijn - dan wel spotmeten.
De meters in de camera's zijn fantastisch, maar de losse meter zal altijd zijn waarde behouden.
E.M. de Klerk
Als je de meter van de camera gebruikt moet je meerdere malen meten, en dan moet er in de beide uitersten van je panorama bij voorkeur ook nog een redelijk gemiddelde grijswaarde te meten zijn - dan wel spotmeten.
De meters in de camera's zijn fantastisch, maar de losse meter zal altijd zijn waarde behouden.
E.M. de Klerk
- L.Cavalier
- Forumlid
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hoe al eerder werd gezegd. Maar meerendeel toch gewoob uit ervaring. Vroeger deed ik idd mijn camera instellen op een vast diafragmawaarde en meette ik links en recht en pakte een gemiddelde, tegenwoordig meet ik alleen in het midden en weet ik wel wat ik moet gebruiken voor het ultieme resultaat. Maar ik meet gewoon als gemiddelde waarde en niet spotmeting.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- L.Cavalier
- Forumlid
Duidelijk...bedankt voor het zeer zeer snele antwoord!Opgezetfan schreef:Hoe al eerder werd gezegd. Maar meerendeel toch gewoob uit ervaring. Vroeger deed ik idd mijn camera instellen op een vast diafragmawaarde en meette ik links en recht en pakte een gemiddelde, tegenwoordig meet ik alleen in het midden en weet ik wel wat ik moet gebruiken voor het ultieme resultaat. Maar ik meet gewoon als gemiddelde waarde en niet spotmeting.
Mvg L.C