Lichtmeter alweer stuk?? Of iets anders?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Pruimpit

Lichtmeter alweer stuk?? Of iets anders?

Bericht door Pruimpit » ma mar 03 2008 10:35 pm

Ik heb twee Nikon EM's. Van beide is de lichtmeter stuk. Van de eerste heb ik het geld teruggekregen. Er zijn nog eerlijke verkopers op marktplaats :)
De twee heb ik, wijs geworden eerst zelf gecheckt. De lichtmeter deed het. Dus kwam ik met geld over de brug. Maar toen de verkoper weg was, deed hij het opeens niet meer :evil: Ja soms ging de naald wat vreemd heen en weer, maar vaak viel hij weer terug. Dat is nu een tijdje geleden..

Ik wou toch nog zo'n leuke compacte SLR hebben. Nu werd het een Pentax MG. Moeders moet er een rolletje in volschieten met dat leuke pancake lensje :)

Maar opeens branden de led-lichtjes niet meer. De Pentax MG lijkt een beetje op de EM. Halfautomaat. Ook zo'n schaal maar geen naald maar led lichtjes naast de sluitertijden. Shit het zal toch niet..

Ik heb de batterijen verwisseld met mijn F3HP. De F3HP deed het nog steeds. De MG echter nog niet. Het batterijhuis van de MG ziet er schoon uit, volgens mij maakt hij dus goed contact. Na een tijdje deed hij het weer, maar moeders wou vanmiddag naar het ondergelopen Noord Friesland buitendijks . Weer deed hij het niet. Ik heb haar mijn F3HP maar meegegeven.

Nu doet hij het weer, maar morgen misschien niet meer. En ik mijn moeder maar steeds wijsmaken dat die manuele spiegelreflexen veel beter zijn dan dat digitale compactje. Maar die laatste doet het wel tenminste.

Ik heb deze vraag ook op het Nederlandstalige Pentax Forum gesteld. Logisch natuurlijk. Maar op dit forum zit veel meer analoge kennis. Ik hoop dat het Pentax Forum een succes word. Het begint een beetje te lopen. Maar het kan nog niet in de schaduw staan van dit forum.

Op dit forum zit voor het Nederlandse taalgebied, naar mijn idee de meeste analoge kennis. Daarom vraag ik het ook hier. En zeg nu zelf, Pentax is eigenlijk veel leuker merk dan Canon :)

Ik ben benieuwd. Wat is het mankement volgens jullie? Toch niet de lichtmeter :(

Javelin
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Javelin » ma mar 03 2008 10:50 pm

Melden bij de verzekering? :oops:
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 03 2008 11:08 pm

Ik als ik-doe-niet-meer-aan-analoog figuur heb ook nog wel een flauwe: wellicht zijn de lichtjaren van deze camera's opgebruikt... :mrgreen:

Meer on topic: ik heb vroeger met een Pentax geschoten, en ik vond het een prima camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mar 04 2008 8:09 am

PatrickP schreef:Ik als ik-doe-niet-meer-aan-analoog figuur heb ook nog wel een flauwe: wellicht zijn de lichtjaren van deze camera's opgebruikt... :mrgreen:

Meer on topic: ik heb vroeger met een Pentax geschoten, en ik vond het een prima camera.
Wat ik me afvraag, is de lichtmeter minder degelijk van zulke toestellen :?: Het lijkt eerder te gebeuren bij instap spiegelreflexen, dan bij de meer professionele modellen. Hoe zit dat eigenlijk bij de oude Nikkormats?

GdP

Bericht door GdP » di mar 04 2008 8:23 am

Pruimpit schreef:
PatrickP schreef:Ik als ik-doe-niet-meer-aan-analoog figuur heb ook nog wel een flauwe: wellicht zijn de lichtjaren van deze camera's opgebruikt... :mrgreen:

Wat ik me afvraag, is de lichtmeter minder degelijk van zulke toestellen :?: Het lijkt eerder te gebeuren bij instap spiegelreflexen, dan bij de meer professionele modellen. Hoe zit dat eigenlijk bij de oude Nikkormats?
Die Nikkormats zijn vrijwel onverslijtbaar. De FT3 en de Nikon EL2 zijn zeer bruikbaar.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 04 2008 9:02 am

Over de belichtingsmeterproblemen van de EM is op dit forum al wat verschenen. Even zoeken.
Eventuele kwaliteitsproblemen hebben niets te maken met analoog of digitaal.
Feit is wel dat de EM een instapcamera was, met bijbehorende prijs. Als die het na 30 jaar laat afweten is dat niet zo heel verwonderlijk.
Ik lees hier ook over kwaliteitsproblemen met digitale dingen die nog maar net uit de doos komen.
Toevallig heb ik ook een Pentax MG, uit een erfenis, en die heeft ook een kapotte meter. Zit er 2,5 tot 3 stops naast. Is alleen mee te werken door te sjoemelen met de ASA-instelling. Verder een heel fijne camera, met een prachtig matglas.
E.M. de Klerk

evertfoto

Bericht door evertfoto » di mar 04 2008 5:20 pm

Koop een losse lichtmeter voor erbij.

nikonuts

Bericht door nikonuts » do mar 20 2008 9:11 am

Dit is HET probleem bij de EM. Heeft dus waarschijnlijk met contacten te maken.Zit er film in de body? Is schoon te maken maar een klus.Als de meter goed werkt (als hij werkt) wellicht toch de moeite. Goedkoper is een andere zoeken.Nikonuts.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”