midden op de afsluitdijk...
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben erg benieuwd hoe 1,2 & 8 er in kleur uit zouden zien.
Mvg, Gino
Mvg, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Re: midden op de afsluitdijk...
Hoi Mike,mikemix schreef: 3
8
![]()
4
![]()
Een mooie serie foto's. Mijn favorieten zijn duidelijk foto 3 en 8, die zijn erg goed.
Bij foto 4 vind ik het jammer dat die linker persoon met haar/zijn hoofd voor de rijbaan zit, hierdoor wordt de eindeloosheid van de rechte weg onderbroken. Wellicht waren een paar passen meer naar links mooier geweest, het was dan volgens mij ook een erg goede plaat geworden.
Al is de omgeving nog zo saai, die platen van jouw maken het toch iedere keer weer interessant en spannend. Met name nr 3, die vind ik echt tof.
Cheers,
ALE
Cheers,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di mar 18 2008 11:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ben het met mijn naamgenoot eens, wat betreft foto 2. De symmetrie is hier de grote kracht van de foto en die moet dan eigenlijk perfect zijn.
Maar ik heb veel waardering voor de fraaie contrasten en toonwaarden. Goed omgezet! De foto's 2, 5 en 6 bevallen met het beste. De andere foto's zijn vaak wat rommelig van opbouw. Bij een foto als nummer 7, zou je bij het volgende klantenbezoek in Leeuwarden eens met de hoogte van je standpunt kunnen experimenteren. Wat bijvoorbeeld als de bovenklant van het hek precies op de horizon ligt?
Groet,
Kees
Maar ik heb veel waardering voor de fraaie contrasten en toonwaarden. Goed omgezet! De foto's 2, 5 en 6 bevallen met het beste. De andere foto's zijn vaak wat rommelig van opbouw. Bij een foto als nummer 7, zou je bij het volgende klantenbezoek in Leeuwarden eens met de hoogte van je standpunt kunnen experimenteren. Wat bijvoorbeeld als de bovenklant van het hek precies op de horizon ligt?
Groet,
Kees
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Klasseplaten weer Mike!
Heb je trouwens ook al eens geprobeerd rechtstreeks zwart-wit te schieten? De D2Xs kan dat (mijn D2X ook na de firmware update
)
Misschien wel eens leuk om dat te doen en het verschil hier neer te zetten.
Heb je trouwens ook al eens geprobeerd rechtstreeks zwart-wit te schieten? De D2Xs kan dat (mijn D2X ook na de firmware update

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Nee, nog niet.Riemke schreef:Klasseplaten weer Mike!
Heb je trouwens ook al eens geprobeerd rechtstreeks zwart-wit te schieten? De D2Xs kan dat (mijn D2X ook na de firmware update)
Eerlijk gezegd zie ik daar de meerwaarde niet van in, maar wie weet.
Vergelijken kan altijd even en wie weet een goede ontdekking.
Heb jij hem wel eens geprobeerd, Riemke?
- wim
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
In een ps training bij Nikon heb ik ooit eens geleerd om juist niet in zw te schieten ook al heeft je cam die mogelijkheid. Het maken van een foto in kleur geeft alle info beter weer dan in zw. Bovendien als je in zw hebt gemaakt is het mogelijk dat je je later bij eenn bewerking niet meer alle kleuren herinnert en dan wordt het lastiger om met de verschillende kleurkanalen om te zetten. Misschien wat kriptisch, maar een kleurenfoto geeft de meeste info ook voor een latere omzetting.
Ik zet zelf ook regelmatig om naar zw, maar altijd vanuit een kleurenfoto.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je in RAW werkt maakt het niet uit of je zwartwit kiest bij de opname of achteraf. Ook een zwartwit-opname kun je achteraf weer converteren naar kleur. Met een niet-Nikon RAW-converter als CS3 of Lightroom zul je ongeacht de instelling bij de opname een kleurweergave zien. Alleen Capture zal de zwartwit-instelling van een NEF weergeven.wim schreef:In een ps training bij Nikon heb ik ooit eens geleerd om juist niet in zw te schieten ook al heeft je cam die mogelijkheid. Het maken van een foto in kleur geeft alle info beter weer dan in zw. Bovendien als je in zw hebt gemaakt is het mogelijk dat je je later bij eenn bewerking niet meer alle kleuren herinnert en dan wordt het lastiger om met de verschillende kleurkanalen om te zetten. Misschien wat kriptisch, maar een kleurenfoto geeft de meeste info ook voor een latere omzetting.
Overigens mooie platen Mike! De laatste heeft voor mij een beetje een 60-er jaren sfeer, met relatief weinig verkeer. Fraai.
Jur