Relatie megapixel camera - scheidend vermogen objectief

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Relatie megapixel camera - scheidend vermogen objectief

Bericht door johan1967 » di mar 18 2008 11:44 pm

Ik zou gewoon lekker m'n D200 houden. Ik vind de verschillen tussen deze camera's niet dermate groot dat dit een flinke investering rechtvaardigt. Met name de D300 is naar mijn idee puur om marketing-technische redenen geintroduceerd en niet zozeer omdat er nu plotsklaps zoveel betere features inzitten. Ik zag onlangs op Dpreview nog een vergelijkende test met beelden uit een D200 en uit een D300. De verschillen waren marginaal. Alleen bij 1 foto kwam duidelijk naar voren dat de D300 minder ruis heeft bij hogere ISO's dan de D200.

Wellicht dat het een heel ander verhaal wordt als er een D400 uitkomt (FX?).

Op dit moment vraag ik me verder af wat voor zin het heeft om op DX-formaat 12 megapixel of meer te hebben, terwijl er nauwelijks lenzen zijn (alleen enkele zeer dure) die zelfs maar een resolutie van 10 megapixel halen.
Laatst gewijzigd door johan1967 op di mar 18 2008 11:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » wo mar 19 2008 7:48 pm

Smilda.NET schreef: Ik vraag mij af waar je dit allemaal op baseerd buiten intepretaties van tests gedaan door anderen.
Ik heb zelf onlangs de overstap gemaakt tussen de d200 en de d300 en ik kan zeggen dat de verschillen behoorlijk groot zijn.

De omgang met kleuren en ruis zijn behoorlijk in positieve zin verbeterd.

En lenzen met megapixels? ik volg je verhaal niet
Sorry hoor dat ik je nieuwste aankoop niet de hemel in prijs, maar ik vind het helemaal goed als je er zelf tevreden mee bent. :) Is het eventueel mogelijk dat je hier zelf enkele vergelijkende foto's post? En dan bij voorkeur niet met hoge ISO's, want daarin is de D300 inderdaad een stuk beter, maar normale huis, tuin en keuken foto's genomen met gewoon daglicht (99% van de foto's maak ik zo namelijk). Ik ben dan erg benieuwd of ik de verschillen kan zien.

Ten aanzien van de lenzen en megapixels kan ik het wellicht als volgt proberen toe te lichten:

Als je bijvoorbeeld op photozone.de kijkt, dan wordt er soms bij de tests van lenzen aangegeven dat de resolutie die van een 10 MP DX-sensor benadert of zelfs overschrijdt. Dat zie je echter maar heel af en toe. De meeste lenzen halen deze resolutie absoluut niet. Dan vind ik mijn vraag vrij logisch wat je hebt aan een DX-sensor van bijvoorbeeld 12 MP, terwijl er geen lenzen zijn die de daarbij horende resolutie leveren. Misschien maak ik hier ergens een cruciale denkfout, maar dat hoor ik dan graag.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mar 19 2008 8:22 pm

Het scheidend vermogen van een objectief heeft geen directe relatie tot het aantal MP van een sensor. Een 12MP sensor van een DX camera heeft bijvoorbeeld een veel grotere "pixel-dichtheid" dan een 12MP sensor van een FF camera. De kwaliteit van een beeld wordt bepaald door de kwaliteit (o.a. scheidend vermogen) van een objectief in combinatie met de "pixel-dichtheid" van de sensor. Het is te simpel voorgesteld dat het scheidend vermogen van het objectief of het aantal MP van de sensor de beperkende factor zou zijn.
Jur

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 19 2008 8:36 pm

@johan1967,

kan je een linkje posten die dit verhaal onderbouwd?
Ik denk namelijk dat je een behoorlijke denkfout maakt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 19 2008 10:37 pm

Dit is een afsplitsing van een ander draadje dat off-topic ging, maar wel een interessant onderwerp aansneed.
Laatst gewijzigd door Patrick op wo mar 19 2008 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » wo mar 19 2008 10:55 pm

@Jur,

Bedankt voor deze uitleg. Ik moet zeggen dat het mij toch nog niet helemaal duidelijk is hoor. :?: Als ik m'n boerenverstand gebruik dan zou ik zeggen dat de maximale resolutie wordt bepaald door of het objectief of de sensor (zoiets als de ketting is net zo sterk als de zwakste schakel). Jij geeft aan dat het om de combinatie gaat. Het is mij echter niet duidelijk dat als een objectief vwb het DX-formaat een maximale resolutie van 10 MP haalt, dat een DX-sensor van 12 MP met dat objectief dan betere beelden zou opleveren dan een sensor van 10 MP. Ik heb me een slag in de rondte gegoogeld hierover, maar niet echt een zinnig antwoord hierop kunnen vinden. Het FX-sensor formaat is natuurlijk een heel ander verhaal, omdat de sensor groter is en er daardoor de pixeldichtheid minder is.

@mikemix,

Als het gaat om het verschil tussen D200 en D300, dan is wellicht onderstaande link interessant:

http://www.gnyman.com/NikonD300vsD200.htm

Als het gaat om het feit dat op photozone.de wordt gesproken over de resolutie van een objectief ten opzichte van een sensor, dan zou je de review van de nieuwe 24-70 kunnen bekijken. Daar wordt expliciet hierover gesproken:

http://www.photozone.de/Reviews/46-niko ... rt?start=1

Als je iets anders bedoelt, dan hoor ik dat uiteraard graag. :)

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do mar 20 2008 11:27 am

Het scheidend vermogen (resolutie) van het complete systeem (lens + sensor) kan in een formule worden uitgedrukt: 1/T = 1/L + 1/S, waarbij T de resolutie van het totale systeem is, L de lensresolutie en S de resolutie van de sensor.

Een aardige uitleg (in het Engels) en een grafische voorstelling hiervan kan o.a. hier worden gevonden http://www.dphoto.us/forum/showthread.php?t=5612
Jur

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » vr mar 21 2008 4:54 pm

@Jur,

OK. Dat maakt het voor mij in ieder geval weer een stuk duidelijker. Bedankt voor de link.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”