24~120 VR op statief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

24~120 VR op statief

Berichtdoor Cees » za nov 11 2006 9:29 am

Vraagje: Ik heb kortgeleden een 24~120 VR overgenomen. De verkoper raadde me aan om als ik een statief ging gebruiken in combinatie met deze lens, ik de VR uit moet schakelen. Kan iemand mij uitleggen waarom?
Groet, Cees[/b]
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Statief VR UIT

Berichtdoor George Fennes » za nov 11 2006 10:17 am

Hallo Cees,
Een VR lens heeft een paar sensoren in de lens zitten die de bewegingen detecteren.
Deze sensoren geven het signaal over aan een chip en deze chip maakt berekeningen welke aan de motoren worden doorgegeven in de lens en deze zorgen ervoor dat een beweegbaar lensdeel de trillingen die je vanuit de hand fotograferen altijd hebt stil staat t.o.v. de sensor.
En daardoor kan jij foto's maken die geen last hebben van bewegingsonscherpte.
Nu ga je de lens/camera op statief zetten en is het geheel trillingvrij.
Maar die sensoren blijven wel werken en gaan toch allerlij handelingen in beweging zetten en gaan dan juist tegenwerken waardoor de opname's eerder zullen mislukken omdat het geheel statisch is.
Dus op statief de VR gewoon uitzetten.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » za nov 11 2006 10:29 am

Dank voor deze duidelijke uitleg. Vind het overigens een perfecte lens.
:D

Groet, Cees
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

24-120 VR mooi ding

Berichtdoor George Fennes » za nov 11 2006 10:32 am

Hoi Cees,
Ik denk ook dat je hier een hele fijne lens aan zult hebben.
Heel veel succes ermee en laat eens horen wat je verdere bevindingen zijn.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief VR UIT

Berichtdoor Hans Deventer » za nov 11 2006 1:50 pm

George Fennes schreef:Dus op statief de VR gewoon uitzetten.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd.


En wat doe je dan met de VR op een éénpootstatief?
Hans Deventer



Onderwerp:

VR en éénbeenstatief aan of uit?!?!

Berichtdoor George Fennes » za nov 11 2006 10:05 pm

De vraag is of je met je éénbeen statief, de camera als een blok stil kan houden.
Mijn ervaring met een éénbeen statief is, dat dat niet mogelijk is.
Daarom denk ik, (maar dat moet ik proefondervindelijk nog gaan vaststellen) dat je met een éénbeenstatief de VR aan kan laten staan.
Als ik hier ervaring mee opgedaan heb, zal ik dat zeker laten weten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor renecita » zo nov 12 2006 11:24 am

In de gebruiksaanwijzig van mijn 105 mm macro lens met VR staat dat je met een eenpootstatief de VR aan moet laten staan...
renecita



Onderwerp:

VR aan bij éénbeen statief

Berichtdoor George Fennes » zo nov 12 2006 11:35 am

Bedankt renecita,

Ik beredeneerde het vanuit mijn technische achtergrond en het simpele boerenverstand, dus dat was zo gek nog niet, daarom was ik toch wel wat terughoudend met mijn commentaar.

Maar bedankt voor je ondersteunende opmerking.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma nov 13 2006 8:04 am

Nikon heeft het over VR en VR II.

In m'n publicaties kun je lezen:

Een VR-objectief is uitgerust met twee sensoren. De ene sensor detecteert de op-en-neergaande beweging, terwijl de andere sensor de zijwaartse beweging detecteert. Deze gegevens worden gebruikt om de positie te berekenen waarnaar de VR-lensgroep moet wordt verplaatst.
Voice-Coil Motoren (VCM) verplaatsen de VR-lensgroep vervolgens naar die positie. Dit is geen eenvoudige aansturing, maar veeleer een voortdurend gecontroleerde beweging. Dit betekent dat de processor onafgebroken controleert of de lens zich op de juiste positie bevindt. Al deze bewerkingen worden door de microcomputer uitgevoerd in een ongelooflijke korte tijd van 1/1.000e seconde. De VR objectieven kunnen ook beoordelen of een beweging wel of niet opzettelijk is, zoals bij panning. Deze bewegingen worden niet door de VR lensgroep gecorrigeerd.
Het nut van VR is dat je met langzamere tijden toch uit de hand kunt fotograferen. Normaal heb ik de stelregel dat ik met een 50 millimeter objectief minstens 1/50 of 1/60 seconde gebruik. Met een 135
millimeter minstens 1/125 seconde en met een 200 millimeter minstens 1/200. Dit om onscherpte door beweging te voorkomen. Nu gebruik ik het Nikkor 180 millimeter objectief ook wel eens met 1/30 seconde uit de hand, maar dan moet ik niet gedronken hebben, met mijn rug tegen een muur kunnen staan en eerst de opname maken nadat ik net heb ademgehaald, Erg risico vol en soms lukt het ook nog. Met een VR objectief van 200 millimeter kun je echter wel 2 stops halen. En werk je
zonder problemen wel op 1/50 seconde. Sommigen noemen wel eens 3 stops winst, maar dan verlaag je wel de zekerheidsfactor.

Nikon heeft nu drie verschillende soorten VR objectieven.
-1- Bij de eerste serie VR objectieven heeft de camera niet in de gaten dat de camera met een VR objectief op een statief staat. De beweging onscherpte die er normaal niet is ontstaat dan juist wel. De VR techniek in de camera wil iets corrigeren dat er niet is. Op zich is dit eigenlijk heel normaal.
Want waarom zou de VR aan laten staan als je toch op een statief werkt. Dus gewoon uitzetten.

-2- Bij de tweede serie VR objectieven herkent de VR techniek dat er een statief gebruikt wordt en zal zich zelf uitschakelen. Het gaat nu om de: AF-S VR 200-400mm f/4G, AF-S VR 200mm f/2G en de AF-S VR 300mm f/2,8G.
-3- Eind 2005 verschijnt met de D200 ook het 18-200 millimeter objectief. Dit objectief is uitgerust met VR II, VR versie 2 dus. Daarmee is ook de bewegingsonscherpte te voorkomen die ontstaat wanneer met vanuit een bewegend voertuig opnamen maakt. Nikon had die techniek al in huis met
de 14x40 Stabil Eyes verrekijker uit 2003.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten