Schoonheid van verval...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Schoonheid van verval...

Bericht door Arabia » zo mar 30 2008 2:28 pm

De schoonheid van verval...

Ik ben gisteren in de loop van de middag in de auto gestapt om bovengenoemd thema uit te beelden.

In onze omgeving zijn tal van kleine boerderijen die leeg staan.
Mede omdat de boer heeft moeten stoppen met zijn werk ofwel door landverkaveling.
De boerderij slopen is te kostbaar en daarom besluit men om het `natuurlijk` proces zijn werk te laten doen.

Mijn bedoeling van dit thema is het in beeld brengen van dit verval maar tevens ook te laten zien dat dit wel mooije plaatjes opleverd.

Heb gekozen voor een zwart-wit serie met redelijk contrast.
Mede hierdoor krijgt deze serie een in mijn ogen de beoogde dramatische sfeer...

De eerste 2 foto´s zijn van de boerderij zelf
Resterende 8 foto´s zijn stille getuigen van het verval...

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

De Schoonheid van het verval....

Foto 3:
Afbeelding

Foto 4:
Afbeelding

Foto 5:
Afbeelding

Foto 6:
Afbeelding

Foto 7:
Afbeelding

Foto 8:
Afbeelding

Foto 9:
Afbeelding

Foto 10:
Afbeelding

Véél kijkplezier,

Groet´n
Lawrence
Laatst gewijzigd door Arabia op zo mar 30 2008 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

yoyo

Bericht door yoyo » zo mar 30 2008 2:40 pm

Afbeelding

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo mar 30 2008 2:47 pm

prachtige serie! Alleen vind ik het qua bewerking een rommeltje, verschillende bwerkingen op de foto's in de serie. 4 vind ik absoluut niet passen.

ajuus
emiel

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo mar 30 2008 2:50 pm

Lawrence,

Ik ben het met de voorgangers eens: een prachtige serie. Voor mij persoonlijk iets teveel contrast en ik vind ook foto 4 totaal niet in de serie passen. Als losse foto vind ik hem ook goed, maar niet als onderdeel van jouw serie, zoals je beschrijft.

Groeten,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » zo mar 30 2008 2:54 pm

Ik vind het knap dat je zo mooie zwart wit serie neer zet heb.
Mooie foto's en goed bewerkt.

grt,

Aart

Frederix

Re: Schoomheid van verval...

Bericht door Frederix » zo mar 30 2008 2:57 pm

Arabia schreef:De schoonheid van verval...

Ik ben gisteren in de loop van de middag in de auto gestapt om bovengenoemd thema uit te beelden.

In onze omgeving zijn tal van kleine boerderijen die leeg staan.
Mede omdat de boer heeft moeten stoppen met zijn werk ofwel door landverkaveling.
De boerderij slopen is te kostbaar en daarom besluit men om het `natuurlijk` proces zijn werk te laten doen.

Mijn bedoeling van dit thema is het in beeld brengen van dit verval maar tevens ook te laten zien dat dit wel mooije plaatjes opleverd.

Heb gekozen voor een zwart-wit serie met redelijk contrast.
Mede hierdoor krijgt deze serie een in mijn ogen de beoogde dramatische sfeer...

De eerste 2 foto´s zijn van de boerderij zelf
Resterende 8 foto´s zijn stille getuigen van het verval...

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

De Schoonheid van het verval....

Foto 3:
Afbeelding

Foto 4:
Afbeelding

Foto 5:
Afbeelding

Foto 6:
Afbeelding

Foto 7:
Afbeelding

Foto 8:
Afbeelding

Foto 9:
Afbeelding

Foto 10:
Afbeelding

Véél kijkplezier,

Groet´n
Lawrence
Hoi Lawrence,

Ik heb met belangstelling jouw uitwerking van dit thema bekeken. Er zitten erg gave prenten tussen, maar ook foto's waar ik niets mee kan.

Foto 1 is voor mij een leuke overzichtsfoto, de wolken tegen de donkere lucht scheppen een dramatische sfeer, die vind ik in de rest van de foto niet echt terug. Dit heeft te maken denk ik met het contrast. Het contrast van de wolkenlucht komt niet terug in het boerderijtje.

Foto 2 vind ik erg gaaf. Er is een relatie tussen omgeving en de vervallen schuur en de prachtige wolkenlucht, het verval van het schuurtje en dramatiek van de wolkenlucht komen mooi samen.

Foto 3 vind ik ook erg gaaf. Ikzelf zou het raam rechts van het midden in het kader hebben geplaatst, maar dat ter zijde.

Foto 4 vind ik echt niets. Ik krijg de indruk dat dit een vrij donkere schuur is, bij deze foto spat het licht van de foto. Volgens mij heb je hier helemaal de plank mis geslagen. En dan het blauwe gedeelte, dit voegt helemaal niets toe.

Foto 5 is voor mij een twijfelgeval. Ik vind de schaduwen onderin de foto te zwaar, het lichte van de muur en het stuk van het dak bij het raam is onnatuurlijk licht. Je kunt feitelijk niet tegen het licht in kijken (van het raam) én de muur ook nog eens zo licht zien.

Foto 6 is voor mij ook veel te licht, misschien ook wel te hard. Jammer van het volkomen uitgevreten licht rechts van de stoel en de volkomen dichtgelopen schaduw links van de stoel.

Foto 7 is een prima gezien detail, erg goed. De opname zelf had voor mij een stukje donkerder mogen zijn.

Foto 8 is op zich een prachtige foto, al had ik graag wat doortekening in de schaduwen en de lichte partij gezien.

Foto 9 is knoeperhard, lijkt wel alleen zwart-wit. Heeft op zich wel iets.

Foto 10 lijkt wel dezelfde als foto 6, maar ik vind het uitgevreten licht en de dichtgelopen schaduw hier niet zo storend. Foto 10 is voor mij wel een goede foto.

Ik vind de kwaliteit van de foto's van deze serie sterk uiteenlopen (dat is natuurlijk slechts mijn mening). Er zitten erg goede foto's tussen, maar ook foto's die ik nooit zou laten zien maar zou hebben weggegooid. Over het algemeen vind ik het contrast wat aan de hoge kant. Ikzelf zou misschien meer gekozen hebben voor wat donkerder foto's, volgens mij leent het onderwerp zich daar ook voor.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 30 2008 3:00 pm

Mooie gewaagde Z/W serie.Ik ben alleen van mening dat het onderwerp vaak mooier is in kleur.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo mar 30 2008 10:07 pm

Zeer contrastrijk deze serie. Onderwerp leent zich uitstekend voor HDR, zou je eens kunnen proberen. Mocht je de lokatie willen vrijgeven, hou ik mij aanbevolen.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

mikemix

Bericht door mikemix » zo mar 30 2008 10:16 pm

Lekker doorgaan, mooie serie.
Vesrschillende bewerkingen kunnen wat rommelig overkomen.
Soms kreeg ik in tegenstelling tot schoonheid ook iets naargeestigs door.....
Misschien wat balans zoeken.

GdP

Bericht door GdP » zo mar 30 2008 10:23 pm

Je mag ze van mij ook in kleur laten zien.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 30 2008 10:46 pm

Een erg aparte maar inderdaad wat onsamenhangende serie wat afwerking betreft. In het geheel genomen vind ik het prima geslaagd!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » ma mar 31 2008 5:56 am

Hoi Lawrence,

Ik vind het mooie composities maar ik hou helemaal niet van zwart/wit, zoals sommige voorgangers opperden denk ik ook dat deze foto's in kleur veel beter zouden werken voor mij.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

femke

Bericht door femke » ma mar 31 2008 9:12 am

Dag Lawrence,
Ik vind de foto's ontzettend mooi. Juist dat contrast vind ik indrukwekkend. Het doet mij wat. De "naargeestigheid` zoals mikemix noemt, vind ik juist knap weergegeven. Want een verlaten plek roept vaak zoiets op. De foto van de deur vind ik een rare eend in de bijt (in deze serie).

Groet, Femke

renecita

Bericht door renecita » ma mar 31 2008 10:40 pm

Lawrence

Mooie titel voor een mooie serie! De contradictie in de titel komt heel knap terug in de foto's. Nummer 9 is dan ook mijn favoriet.

Groet Renecita

Dozy

Bericht door Dozy » di apr 01 2008 12:44 am

Ik vind het ook mooie plaatjes.

1, 2 en 9 springen eruit. Die pakker gewoon als je ze ziet. Mooie composities en goede z/w bewerking.
Vraagje over het z/w, heb je je camera hierop ingesteld of het achteraf toegepast?
Bij 3 vind ik de compositie onprettig, verder leuk met de dingen achter het glas. 9 heeft ook wat, maar mist detail in de donkere delen naar mijn mening.

Ik kijk uit naar je volgende serie!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”