Sportfoto's van handbal

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
palone

Bericht door palone » vr apr 04 2008 7:10 pm

Of wat dacht je van de Sigma 70-200 2.8 HSM II. Deze heeft een ingebouwde motor en werkt perfect op een D40.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 04 2008 8:12 pm

PatrickP schreef:Flitsen is eigen een beetje not-done in sportfotografie; heel hinderlijk voor de spelers. Als het je vrienden zijn kan het natuurlijk, maar anders...
In principe ben ik het hier wel mee eens, maar in de praktijk blijkt het met die hinderlijkheid vaak wel mee te vallen. Als de "officiële fotograaf" bij een jaarlijks badminton evenement heb ik in drie jaar nog nooit een klacht van de spelers gekregen. De meesten hadden niet eens door dat er een foto werd gemaakt. Ik beoefen deze sport zelf ook al meer dan 40 jaar en ik heb er ook nog nooit last van gehad. Het hangt natuurlijk ook wel een beetje van de sport af; ik kan mij voorstellen dat je bij biljarten meer commentaar zal krijgen ..... :)

Het is bekend dat ook bij andere zaalsporten (basketball, ijshockey) wel wordt geflitst. Soms wordt de ruimte met bijvoorbeeld een aantal SB-800's uitgelicht die middels zgn "pocket-wizards" worden ontstoken. Dit heeft het voordeel dat de ruimte beter wordt uitgelicht, dan met een enkele flitser op de camera mogelijk is. Overigens blijft het de voorkeur te verdienen om geheel zonder flits te werken, maar de lichtkwaliteiten van het gros van de sporthallen in ons land maken het ons wel behoorlijk lastig....... :(
Jur

Ruud van der Lubben

Bericht door Ruud van der Lubben » di apr 08 2008 10:44 pm

De tip van Patrick P zou ik dus niet opvolgen.
Onderbelichten bij slecht licht zoals vaak in sporthallen zal namelijk als je al op hoge iso's werkt de ruis alleen maar verergeren. Iedere donkere partij die je dan gaat ophalen zal alleen maar meer ruis vertonen.
Zelf werk ik meestal op 1250 iso met een lichte overbelichting van 0.3 alles natuurlijk op raw met een 2.8 lens. gaat heel goed 8-)

Flitsen is trouwens inderdaad not done. Natuurlijk zie je bij wedstrijden vaak flitsers afgaan, meestal zijn dat mensen die bijv op de tribune zitten.

Als je van vlak langs de lijn fotografeert en dan een flitser gebruikt kun je bij de meeste balsporten binnen de korste keren een bal tegen je kop verwachten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 09 2008 12:58 am

Ruud van der Lubben schreef:De tip van Patrick P zou ik dus niet opvolgen.
Onderbelichten bij slecht licht zoals vaak in sporthallen zal namelijk als je al op hoge iso's werkt de ruis alleen maar verergeren. Iedere donkere partij die je dan gaat ophalen zal alleen maar meer ruis vertonen.
Daarom had ik er ook bijgezet "met mate". Dus niet een paar stops of zo. gewoon iets als -0.3EV tot -0.7EV.

Maar jij denkt dus dat 1250 ISO met +0.3 EV betere platen oplevert dan 1000 ISO zonder overbelichting (volgens mij komt dit neer op dezelfde sluitertijd)?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ruud van der Lubben

Bericht door Ruud van der Lubben » wo apr 09 2008 12:18 pm

Klopt, maar.... ik gebruik die lichte overbelichtings-instelling om te voorkomen dat bij die snelle acties, waar je met je belichting best wel eens de bietenbrug opgaat, je dan uiteindelijk opnames hebt die net even onderbelicht zijn. Als je die dan vervolgens moet gaan corrigeren wordt de ruis te overdadig. Door op die manier iets over te belichten voorkom je dat soort problemen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”