belichtings-correctie
belichtings-correctie
Hallo,
Ik heb sinds enkele weken een D80 met een 18-70 lens. Ben nog steeds vollop aan uitvogelen hoe je de beste foto krijg (zal nog wel een poosje duren). Wat alleen bij mij helemaal geen nut heeft op de camera is de belichtings-correctie. Ik neem een foto, zie de indidactor teveel naar links of rechts aangegeven, draai aan de belichtings knop, zie het naar plus of min verschuiven, druk af en zie geen verschil met een op de zelfde plek genomen foto zonde correctie. Alleen als ik het op de uiterste zet zie ik een hele kleine verandering. Na het lezen van het gebruiksaanwijzing het gedaan 'volgens het boekje' en geen resultaat. Ligt het aan mij (stiekem hoop ik van wel) of zou het op de een of andere manier aan de camera liggen? Ik ben al wezen zoeken op het forum maar kon niks er over vinden...
Graag jullie reacties.
Groeten Wouter
Ik heb sinds enkele weken een D80 met een 18-70 lens. Ben nog steeds vollop aan uitvogelen hoe je de beste foto krijg (zal nog wel een poosje duren). Wat alleen bij mij helemaal geen nut heeft op de camera is de belichtings-correctie. Ik neem een foto, zie de indidactor teveel naar links of rechts aangegeven, draai aan de belichtings knop, zie het naar plus of min verschuiven, druk af en zie geen verschil met een op de zelfde plek genomen foto zonde correctie. Alleen als ik het op de uiterste zet zie ik een hele kleine verandering. Na het lezen van het gebruiksaanwijzing het gedaan 'volgens het boekje' en geen resultaat. Ligt het aan mij (stiekem hoop ik van wel) of zou het op de een of andere manier aan de camera liggen? Ik ben al wezen zoeken op het forum maar kon niks er over vinden...
Graag jullie reacties.
Groeten Wouter
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
In M stand kan je geen belichtingscorrectie toepassen, want dat is de handmatige modus. Een belichtingscorrectie voer je dan uit door je sluitertijd aan te passen of je diafragma of je ISO. In A-stand kan het wel en vind ik het vreemd dat je geen verschil ziet. Je bedoeld hier wel de A van diafragmavoorkeuze en niet de A van automatisch?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vermoed dat je dit enkel in de M stand hebt. De belichtingscorrectie wijzigt dan enkel de meter. Aperture en shutter moet je dan zelf nog aanpassen.
In de A (aperture priority) werkt dit wel automatisch.
In de A (aperture priority) werkt dit wel automatisch.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Wat gebeurd er dan precies als je bovenop de camera op dat plus/min knopje drukt en aan het wieltje Achterop) draait? Dacht dat dat lichtcompensatie was en dat doet het wel degelijk ik M hoor.NielsThijssen schreef:@Wouter: je bent niet de enige die deze "ontdekking in de handleiding" nodig had!
Heb al maanden op M-stand zitten verbazen waarom ik niets zag bij over-/onderbelichtingscompenstatie....![]()
wel een gulden leermoment nietwaar?
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De lichtcompensatie lijkt te werken in de M-stand, maar verandert uiteindelijk helemaal niets aan het ingestelde diafragma en de sluitertijd. Het resultaat is dus ........ niets.Antoinette schreef:Wat gebeurd er dan precies als je bovenop de camera op dat plus/min knopje drukt en aan het wieltje Achterop) draait? Dacht dat dat lichtcompensatie was en dat doet het wel degelijk ik M hoor.

Jur