Waarom zo'n vreemd rubber 'deurtje' bij de D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
JOEB

Waarom zo'n vreemd rubber 'deurtje' bij de D300

Bericht door JOEB » wo apr 16 2008 11:04 pm

Wie kan me vertellen waarom de mensen van nikon zo'n prachtige camera kunnen maken maar dan zo'n vreemd rubber afdekdeurtje voor de contacten (usb, video, voeding, hdmi...) naar buiten maakt.
Waarom niet net als voor de cf-kaart een 'echt' deurtje?

Is daar een reden voor? :roll:

Gr
JOEB

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo apr 16 2008 11:07 pm

Joeb,

Kijk eens naar eerdere kamera's en je constateert dat de D3 en D300 een aanzienlijke verbetering zijn...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » wo apr 16 2008 11:07 pm

Of.... ook dat laatste deurtje maar afschaffen en ook achter rubber verstoppen?

roeree

Bericht door roeree » wo apr 16 2008 11:09 pm

ElRonno schreef:Of.... ook dat laatste deurtje maar afschaffen en ook achter rubber verstoppen?
Ja met rubber is wel zo veilig! :mrgreen:

JOEB

Bericht door JOEB » wo apr 16 2008 11:12 pm

@gijs
Inderdaad tov m'n d100 is het een vooruitgang...

Maar toch...

Heeft het een technische reden? Het is toch altijd wat 'gefrummel' om het rubbertje er weer in te krijgen :o om e.e.a. weer op z'n plaats te krijgen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do apr 17 2008 12:10 am

Ik denk dat dat rubberdekseltje niet gauw op de geheugenkaart komt. Ik verwacht dat de typische doelgroep van de D300 veel vaker een geheugenkaartje verwisselt dan dat ze de camera ergens op aansluiten.
Bovendien zit de geheugenkaart in de grip, dus die moet veel steviger zijn dan het deksel aan de andere kant.

Ik denk dat je een rubberdeksltje zoals bij de kabelaansluitingen wel beter af kunt dichten.

Tenslotte zou zo'n deurtje als aan de rechterkant van de camera het een stuk lastiger maken om een L-bracket voor de camera te produceren en dat is ook iets wat een aantal potentiële gebruikers van zo'n camera af zou kunnen schrikken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do apr 17 2008 1:03 pm

Rubber dicht veel beter af dan een plastic deurtje en breekt ook minder snel. Wat me wel heeft verbaasd is dat het nu één groot rubber deksel is, dus als je de WT-4 wilt gebruiken liggen al je contacten bloot. De D200 heeft een apart rubber deksel voor de USB-aansluiting, waardoor je bij remote gebruik maar een klein dingetje los aan je camera hebt hangen. Overigens zou ik niet graag in een drukke menigte staan met zo'n USB-connector uit de camera. Veel te kwetsbaar! Dat daar nou niks anders op verzonnen kon worden.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

JOEB

Bericht door JOEB » do apr 17 2008 2:02 pm

@Roelof.. svp geen rubberdopje aan cf-kaart kant ;-) ! Als iets steviger kan.. lijkt me dat een goed argument om juist een deurtje (ook links) te doen. Dat van de L-bracket snap ik niet helemaal... ?
@MvBoetzelaer... Dat rubber beter afdicht ... wellicht... maar dan zou men toch ook de cf-kaart met een rubber af kunnen dichten. Of een deurtje minder sterk is... hangt denk ik af van de constructie... het deurtje met het mechaniekje zoals nu voor de cf-kaart lijkt me goed te volstaan...Ik ga wel mee in de redenatie dat nu 'alles ' open ligt wanneer de rubber niet geplaatst is...

Sammenvattend tot nu toe:?
Rubber dicht beter af
Rubber is sterker, gaat minder snel stuk
cf kaarten wissel je 'vaker' dus daarom 'de minder goede oplossing' een echt deurtje...

nog andere gedachten?

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » do apr 17 2008 4:25 pm

Een deurtje is erg kwetsbaar als je dat open moet laten staan. Na het wisselen van je kaartje gaat hij meteen weer dicht. Het rubber flapje moet je open laten tijdens het gebruik omdat daar een kabeltje in blijft zitten.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » do apr 17 2008 4:41 pm

Warner schreef:Een deurtje is erg kwetsbaar als je dat open moet laten staan. Na het wisselen van je kaartje gaat hij meteen weer dicht. Het rubber flapje moet je open laten tijdens het gebruik omdat daar een kabeltje in blijft zitten.
En we hebben een winnaar :D

JOEB

Bericht door JOEB » do apr 17 2008 6:16 pm

@Warner. Die is duidelijk! Dank.
Ook leuk onderschrift overigens...;-)

Ik zou zeggen poppetje gezien... flapje weer dicht..

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » do apr 17 2008 9:07 pm

Vind dat deurt van het CF compartiment trouwens een van de minder geslaagde onderdelen van de D300. Die van de D50 is perfect
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”