Waar mag je wel of niet fotograferen?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do apr 17 2008 10:17 pm

De perrons van treinstations zijn niet van NS, maar van de overheidsinstantie ProRail. De Perrons en de "transfer"-ruimte van de hallen zijn openbaar gebied. Daar heeft NS dus niets te vertellen. Om het ingewikkeld te maken heeft ProRail het dagelijks onderhoud, beheer en bewaking op de stations uitbesteed aan NS onderdeel NS Poort. Die mensen worden dus ingehuurd door NS Poort (en soms ook door NS Reizigers), maar werken voor de opdracht van ProRail. In de praktijk hebben ze geen idee waarop ze eigenlijk werken en moeten ze het vooral van een grote bek en een indrukwekkend voorkomen hebben. Strikt juridisch zijn zelfs de ingangscontroles illegaal. NS mag pas aan de deur van de trein controleren of je wel een vervoerbewijs hebt, omdat de perrons openbaar terrein zijn. Aangezien dit praktisch onuitvoerbaar is wordt er in de praktijk wel aan de perroningang gecontroleerd. Dit zijn allemaal nog naweëen van de splitsing tussen expoitatie en infrastructuur op het spoor.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » vr apr 18 2008 1:18 am

newphotod60 schreef:
Hierbij geld dus ook dat de beveiliging, als je dat bord bent gepasseerd bent, id mag vragen en zeker als je kwetsbare objecten fotografeerd en er getwijfeld kan worden aan de bedoelingen.


Met alle respect hoor, maar iedere burger en hier vallen ook beveiligers zonder opsporingsbevoegdheid onder, kan om jouw identiteitsgegevens vragen. Je bent alleen niet verplicht deze te geven. Vervolgens heeft geen enkele burger enig dwangmiddel om toch aan je identiteit te komen. Zelfs niet op een afgesloten terrein, pand, woning, winkel noem maar op. Het enige wat deze burger op zulke terreinen, panden etc. kan doen is van jou te vorderen of vragen het terrein etc. te verlaten. Doe je dat niet dan maak jij je schuldig aan huisvredebreuk of lokaalvredebreuk. Dan pas mag een burger je aanhouden en overdragen aan de politie. Verder heeft hij geen bevoegdheid voor inbeslagneming. Dit is expliciet voorbehouden aan algemene en buitengewone opsporingsambtenaren (BOA). Waarbij de BOA's dat alleen mogen doen binnen de taak waarvoor zij zijn aangesteld.
Dus een BOA van de gemeente belast met de toezicht op hondepoep, mag bij een autokraker niet de buit inbeslagnemen en ook niet fouilleren.

Hetzelfde geldt voor Schiphol. Als je niet gefouilleerd wilt worden aan de gate, vlieg je niet mee en draagt de beveiliging je over aan de Marechausee, die wel algemeen opsporingsambtenaar zijn. Vandaar dat er altijd een Marechausee aanwezig is bij de gate.

Dus dat een beveiliger mij op de openbare weg om identiteitsgegevens mag vragen klopt, hij kan het alleen niet afdwingen. Sterker nog hij mag helemaal niets want het is openbare weg, je kan er namelijk zo op komen zonder controle. Hij mag mij dus ook niet vorderen het terrein te verlaten.

Tismaardatjulliehetweten.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor unga » vr apr 18 2008 11:14 am

een ander geval wordt het als je willens en wetens een gebied betreedt wat wel valt onder een speciaal gebied of waar artikel 164 WvS geldt:

ten tijde van jouw overtreding is het de beveiliger wel toegestaan om:

na 2e vordering jou aan te houden wegens overtreding van art 164, vervolgens ervoor te zorgen dat hij jou kan overdragen aan de gempo of in geval van schiphol de KMAR
gebruik je geweld om aan je aanhouding te voorkomen mag ik ook geweld gebruiken om jouw vertrek te doen voorkomen

het bewijsmateriaal: de camera met geheugenkaartjes dient bij komst overgedragen te worden aan gempo/kmar
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Gebruikersavatar
unga

Clublid
Berichten: 875


Locatie: Purmerend
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » vr apr 18 2008 12:03 pm

klopt mits het geweld proportioneel is, en het geweld altijd van de ander uitlgaat
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » vr apr 18 2008 12:05 pm

Stations- en vastgoedexploitatie, aanvalsplan sociale veiligheid
toelichting wat van wie is

NS Poort is in januari 2007 ontstaan uit het samenvoegen van de bedrijfsonderdelen NS Stations, NS Vastgoed en een deel van NS Commercie. NS Poort is exploitant van alle 375 spoorwegstations in Nederland. Sinds de verzelfstandiging is deze activiteit sterk uitgebreid. Voorheen werd een station gezien als een utiliteitsbouw waar op sobere en doelmatige wijze de voor de reiziger noodzakelijke functies moeten worden aangeboden. Tegenwoordig worden stations gezien als profitcenter waar geld verdiend kan worden. Het aantal winkels op de (grote) stations is fors toegenomen. Op dit moment is stationsexploitatie de activiteit waar NS het meeste geld mee verdient.
NS Poort is eigenaar van 48 km2 grond in Nederland en projectontwikkelaar van stationsgebieden, en bouwt onder andere huizen op gesaneerde spoorwegterreinen.

prorail

Waar is ProRail verantwoordelijk voor? Hoe ziet onze organisatie eruit? De feiten en cijfers van ProRail op een rij.

ProRail beheert ruim 6.500 kilometer spoor, inclusief 4.500 bruggen en tunnels, waaronder 86 beweegbare bruggen.
Het spoor is verder voorzien van 2.000 merendeels beveiligde overwegen, 8.200 wissels, 9.800 seinen, 4.500 kilometer bovenleiding en 376 stations.
Deze stations hebben een gezamenlijke oppervlakte van 1,4 miljoen vierkante meter.
Over het spoor rijden dagelijks 5.400 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen passagiers en rijden er ruim 300 treinen met een gezamenlijke vracht van 100.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa.
Met zo'n 2.600 medewerkers zorgt ProRail voor beheer van de intensief gebruikte railinfra, toedeling van capaciteit en voor verkeersleiding. Zij voeren hun werkzaamheden uit in het Utrechtse hoofdkantoor, vier regiokantoren in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle en in dertien verkeersleidingsposten.
Met de activiteiten van ProRail in onderhoud, nieuwbouw en de exploitatielasten en investeringen in nieuwe projecten is jaarlijks ruim 2 miljard euro gemoeid.

NS spoorwegpolitie

voor het jaar 2000 was de NS eigenaar van de zogeheten spoorwegpolitie. omdat NS staatseigendom was kon dat.
Echter de spoorwegpolitie was een beveiligingsbedrijf met de bevoegdheden van de politie.
deze bevoegdheden konden alleen worden uitgevoerd in de stations en op het spoor en tevens 100 meter naar de zijkanten van het spoor.
sinds 2000 is de spoorwegpolitie overgegaan naar het KLPD en hebben ze algemene opsporingsbevoegdheid gekregen (ze mogen overal werken door heel Nederland)

Aanvalsplan sociale veiligheid opgesteld in 2002 samen met regering, NS, regionale vervoerders,ProRail, Politie

Toegangscontrole
kan worden gedaan door conducteurs of door een beveiligingsbedrijf aangesteld door de NS.
en die hebben een speciale bevoegdheid alleen voor kaart controle.
Amsterdam heeft zelf een speciale OV Politie die controleren de kaarten voor dat je het perron opgaat

Juridisch

Komt nog vervolg over Juridisch,
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor Light » vr apr 18 2008 2:38 pm

unga schreef:een ander geval wordt het als je willens en wetens een gebied betreedt wat wel valt onder een speciaal gebied of waar artikel 164 WvS geldt:

ten tijde van jouw overtreding is het de beveiliger wel toegestaan om:

na 2e vordering jou aan te houden wegens overtreding van art 164, vervolgens ervoor te zorgen dat hij jou kan overdragen aan de gempo of in geval van schiphol de KMAR
gebruik je geweld om aan je aanhouding te voorkomen mag ik ook geweld gebruiken om jouw vertrek te doen voorkomen

het bewijsmateriaal: de camera met geheugenkaartjes dient bij komst overgedragen te worden aan gempo/kmar


Wat is de Gempo? Nog nooit van gehoord....

Die beveiliger zal nog steeds opsporingsbevoegdheid moeten hebben, het deel van het aanhouden klopt dan wel, maar de bewijsbaarheid is 0.
Light



Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » vr apr 18 2008 2:39 pm

Gemeente politie!!

kmar is Koninklijke Marechaussee!!
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3479


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Light » vr apr 18 2008 6:46 pm

Gemeentepolitie bestaat al zeker 10 jaar niet meer lol, wel een beetje bijblijven ;)
Light



Onderwerp:

Berichtdoor Duuuv » vr apr 18 2008 8:54 pm

Light schreef:
AlwinSitton schreef:Ik heb het ook een aantal keer gehad. Ik stond te fotograferen in het Botlek-Gebied totdat er opeens beveiliging naar mij toe kwam. Ik moest mijn foto's wissen, daarnaast moest ik mijn ID-kaart laten zien. Hij wilde in eerste instantie politie erbij halen. Ik heb alle foto's nog terug kunnen halen. Ze waren waarschijnlijk bang dat ik er verkeerde bedoelingen mee zou hebben. Kijk maar eens via Google Earth en je ziet zo de controle kamer van de Shell voorbij komen. Daar kun je veel meer mee dan met een foto.

Ik weet dat je in de Koopgoot in Rotterdam ook geen foto's mag maken, waarom weet ik niet, maar het staat zelfs aangegeven. Ook moet je uitkijken met het verkopen van foto's.



Een beveiliger heeft geen opsporingsbevoegdheid, hij is over het algemeen gee BOA (uitzondering daargelaten). Een beeld verwijderen is uit den boze, ook voor de politie. Opgeslagen electronisch werk mag niet zomaar gewist worden en valt volgens mij onder vernieling. Je bent overigens niet verplicht om een foto te verwijderen. Als de foto danwel camera vatbaar is voor inbeslagname, dan is dit het enge dat de politie kan doen. Een beveiliger zeker niet. Vatbaar kan het geval zijn bij waarheidsvinding.


Je hebt helemaal gelijk. Echter zodra iemand een apenpakkie cq uniform aanheeft verbeeld hij zich nog wel eens dat hij de wet mag maken ipv handhaven. Zeker agenten willen dan nog wel eens hun bevoegdheden misbruiken terwijl bewakers vaak gewoon zelf de wet niet kennen.
Duuuv

Forumlid
Berichten: 178


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor eteuben » vr apr 18 2008 9:00 pm

Je wordt met een proffesionele camera als waar wij mee rondlopen, toch anders aangekeken, als de vrijetijdfotograaf met een huis-tuin-keuken camera. Zonder dat daar een extra bedoeling achter zit, maar het gaat ons om de mooie plaatjes. Denk dat de grens echt 9/11 is geworden, tussen gedoogd en strafbaar!
eteuben



Onderwerp:

Berichtdoor Licaga » vr apr 18 2008 9:13 pm

Pardon, dit is nogal een beledigende uitspraak
als politie ambtenaar leg je de eed of belofte af
dit kan opgevat worden als een belediging van een politie ambtenaar in funktie
hierop kan aangifte gedaan worden waarop de schrijver als verdachte gehoord kan worden, mijn advies is nu toch dringend om je post aan te passen


Duuuv schreef:
Light schreef:
AlwinSitton schreef:Ik heb het ook een aantal keer gehad. Ik stond te fotograferen in het Botlek-Gebied totdat er opeens beveiliging naar mij toe kwam. Ik moest mijn foto's wissen, daarnaast moest ik mijn ID-kaart laten zien. Hij wilde in eerste instantie politie erbij halen. Ik heb alle foto's nog terug kunnen halen. Ze waren waarschijnlijk bang dat ik er verkeerde bedoelingen mee zou hebben. Kijk maar eens via Google Earth en je ziet zo de controle kamer van de Shell voorbij komen. Daar kun je veel meer mee dan met een foto.

Ik weet dat je in de Koopgoot in Rotterdam ook geen foto's mag maken, waarom weet ik niet, maar het staat zelfs aangegeven. Ook moet je uitkijken met het verkopen van foto's.



Een beveiliger heeft geen opsporingsbevoegdheid, hij is over het algemeen gee BOA (uitzondering daargelaten). Een beeld verwijderen is uit den boze, ook voor de politie. Opgeslagen electronisch werk mag niet zomaar gewist worden en valt volgens mij onder vernieling. Je bent overigens niet verplicht om een foto te verwijderen. Als de foto danwel camera vatbaar is voor inbeslagname, dan is dit het enge dat de politie kan doen. Een beveiliger zeker niet. Vatbaar kan het geval zijn bij waarheidsvinding.


Je hebt helemaal gelijk. Echter zodra iemand een apenpakkie cq uniform aanheeft verbeeld hij zich nog wel eens dat hij de wet mag maken ipv handhaven. Zeker agenten willen dan nog wel eens hun bevoegdheden misbruiken terwijl bewakers vaak gewoon zelf de wet niet kennen.
Licaga



Onderwerp:

Berichtdoor Light » vr apr 18 2008 10:59 pm

Ik voel me in ieder geval niet beledigd hoor, bovendien heb ik twee petten op in deze discussie :)
Light



Onderwerp:

wat bedoel je precies?

Berichtdoor George Fennes » vr apr 18 2008 11:16 pm

Licaga, wat vindt jij beledigend dat gewist zou moeten worden?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » vr apr 18 2008 11:19 pm

unga schreef:een ander geval wordt het als je willens en wetens een gebied betreedt wat wel valt onder een speciaal gebied of waar artikel 164 WvS geldt:

ten tijde van jouw overtreding is het de beveiliger wel toegestaan om:

na 2e vordering jou aan te houden wegens overtreding van art 164, vervolgens ervoor te zorgen dat hij jou kan overdragen aan de gempo of in geval van schiphol de KMAR
gebruik je geweld om aan je aanhouding te voorkomen mag ik ook geweld gebruiken om jouw vertrek te doen voorkomen

het bewijsmateriaal: de camera met geheugenkaartjes dient bij komst overgedragen te worden aan gempo/kmar


Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar of heb je het verkeerde artikel voor je, danwel een bevoegdheid.

Artikel 164 Wetboek van Strafrecht zegt:

1. Hij die opzettelijk gevaar veroorzaakt voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Aanhouden op grond van dit artikel is dus alleen mogelijk als er daadwerkelijk gevaar voor het treinverkeer wordt veroorzaakt.
Is dat het geval, dan is vorderen niet nodig.

Op een speciaal gebied wat Schiphol is, kan dit artikel nooit van toepassing zijn. Hooguit in het station, maar niet in de terminal, want daar rijdt geen trein of ligt een spoorweg.

Verder is Duuuv schijnbaar ervaringsdeskundige of behoort tot orde van straatadvocaten. Hiervan is bekend dat aandacht, in welke vorm dan ook, zinloos is en in dit geval zeker geen bijdrage is voor de discussie.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Re: wat bedoel je precies?

Berichtdoor Pancarans » vr apr 18 2008 11:29 pm

George Fennes schreef:Licaga, wat vindt jij beledigend dat gewist zou moeten worden?

Groetjes George :D


George ik gok de uitspraak van Duuuv, wat overigens geen belediging is in de zin van artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht. Het zou hoogstens smaadschrift (art. 261, onder 2 WvS) of laster (art. 262 WvS) kunnen zijn, maar zelfs dat is lastig. Ik hou het op de vrijheid van een kortzichtige meningsuiting.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten