AF Nikkor 50mm f/1.8D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Jaap Voorburg

Bericht door Jaap Voorburg » za nov 18 2006 12:40 pm

Hallo, ik heb een vraag.
Op het objectief zit een schuifje met een wit puntje wat is het doel en waar moet deze op staan t.o.v. het oranje streepje?

Jaap

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » za nov 18 2006 12:52 pm

Heb het objectief zelf neit maar volgens mij kun je zo de diafragma ring vast zetten of (natuurlijk) los...

Correct me if I'm wrong :wink:

Ciao,

Joost

rvdb

Bericht door rvdb » za nov 18 2006 3:50 pm

Klopt. Daar kun je de diafragmaring mee vastzetten zodat deze niet per ongeluk een streepje verschuift. Dan krijg je soms ook een foutmelding op je camera (ik heb ervaring ;)) Dus vastzetten op f22 en niet meer naar omkijken verder (tenzij je hem op een niet digi body ook wilt gebruiken)

Jaap Voorburg

Bericht door Jaap Voorburg » za nov 18 2006 4:12 pm

Heren,

Dank voor de duidelijke uitleg. :D
Jaap

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » di nov 28 2006 8:20 am

Gisteren eindelijk eens tijd gehad om dit objectief te gebruiken, en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben! Mooie kleuren, heel scherp, zeer goede scherptediepte. Zichtbaar beter dan de 18-70 zoomlens. En dat voor 89 euro! Een aanrader dus.

aranaformae

Bericht door aranaformae » do dec 07 2006 11:26 pm

D70-shooter schreef:Gisteren eindelijk eens tijd gehad om dit objectief te gebruiken, en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben! Mooie kleuren, heel scherp, zeer goede scherptediepte. Zichtbaar beter dan de 18-70 zoomlens. En dat voor 89 euro! Een aanrader dus.
89 euro ?? waar haal jij die lens zo goedkoop? de goedkoopste winkel die ik kon vinden was 109 euro excl verzendkosten :O

rvdb

Bericht door rvdb » vr dec 08 2006 8:30 am

Misschien een tijdje geleden gekocht toen de objectieven van Nikon nog goedkoper waren. De laatste maanden is alles helaas duurder geworden. Laten we hopen dat dit tzt weer omlaag gaat...

anjaK

Bericht door anjaK » di feb 13 2007 9:14 pm

Nou..... na dagen lezen, lezen en nog wat meer lezen hier, ook maar de 50mm 1.8 gekocht. Inderdaad een leuk lensje..... (helaas inmiddels al heel wat duurder dan die 109€....) Na verleden week al die 2 boeken over digitale fotografie gekocht te hebben..... jullie kosten me veel te veel geld!!!!
Ik heb de diafragmaring vastgezet op F22 en ben maar even wat gaan aanrommelen op de auto piloot (heej, ben nieuw hè!!! Eerst die boeken eens goed lezen!!!) Nu valt het me op dat het midden van de foto inderdaad retescherp is,maar het wordt al snel onscherp rondom..... krijg dus ook het hele model niet scherp...... I know.... oefenen!!!! Maar een paar tips voor een beginner.....misschien???? :oops:

Afbeelding

Afbeelding

GdP

Bericht door GdP » di feb 13 2007 9:24 pm

Anja ze zijn prachtig.
Alleen m.b.v. de camera kan je nu het diafragma verstellen.
Het knopje hiervoor zit in het handvat. Gewoon naar een groter getal draaien.
Met vr. gr.
Gerrit

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di feb 13 2007 9:27 pm

Anja, wat een leuke foto's!!!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

anjaK

Bericht door anjaK » di feb 13 2007 9:44 pm

Ja....jongens...dat ze leuk zijn dat weet ik, het is tenslotte mijn dochter!!!! :mrgreen:
Ik vroeg eigenlijk meer om tips...... heb net wat zitten klooien..... heb nu foto's gemaakt met een diafragma van 1.8 met een sluitertijd van 60" op ISO 1600, ZONDER flits...... en ze zijn warempel ook nog gelukt..... :shock: Heb er wel 50 foto's aan verknoeid eer ik erachter was.... maar ik heb het idee dat ik het eindelijk SNAP.... de link tussen diafragma, sluitertijd en ISO, zonder flits......... ik ben trots op mezelf!!!!
Ik zal er zometeen eentje uploaden naar hier!!!! Kunnen jullie me dan afkraken!!!! :wink:

Malo1961

Bericht door Malo1961 » di feb 13 2007 9:46 pm

Hoi Anja:
Je schreef:
jullie kosten me veel te veel geld!!!!
Namens alle leden wil ik me bij je verontschuldigen. :oops: Een waarschuwing was op zijn plaats geweest, toe je je aanmelde.
Je lijd nu officieel aan het NAS virus. Dit is hardnekkig, de meeste van ons zijn onder behandeling. Maar een probaat middel is nog niet gevonden.
Nikon Aankoop Syndroom schijnt echt hardnekkig te zijn, als je eenmaal besmet bent. Troost je in de gedachte.......,Je bent niet alleen in dit lijden :roll:

Mvrgr,
Martin

GdP

Bericht door GdP » di feb 13 2007 9:53 pm

Dacht ik het niet? Dus toch een virus! Mijn vrouw heeft hem uitstekend onder controle. :(

anjaK

Bericht door anjaK » di feb 13 2007 9:55 pm

Afbeelding

Dit is 'm dan: ISO 1600, Diafragma 1.8, sluitertijd 1/60

(hoe krijg je trouwens je Exif's bij je foto??? Zit op m'n laptoppie te knoeien nu en heb het Nikon programma er nog niet opstaan.....)

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » di feb 13 2007 9:57 pm

Malo1961 schreef:Hoi Anja:
Je schreef:
jullie kosten me veel te veel geld!!!!
Namens alle leden wil ik me bij je verontschuldigen. :oops: Een waarschuwing was op zijn plaats geweest, toe je je aanmelde.
Je lijd nu officieel aan het NAS virus. Dit is hardnekkig, de meeste van ons zijn onder behandeling. Maar een probaat middel is nog niet gevonden.
Nikon Aankoop Syndroom schijnt echt hardnekkig te zijn, als je eenmaal besmet bent. Troost je in de gedachte.......,Je bent niet alleen in dit lijden :roll:

Mvrgr,
Martin
En bedankt Martin.

Zal men vrouw leuk vinden om te horen.
Die vermoede al zoiets maar bij deze is het officieel bevestigd.
Ik hoop dat ze niet op het idee komt me uit men lijden te verlossen middels een spuitje of zoiets. :P :P :P

Groetjessssssssssss
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”