Nieuw speeltje

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

Nieuw speeltje

Bericht door Pruimpit » zo apr 13 2008 12:23 pm

Dit wou ik jullie toch even laten zien :)

Vrijdag kwam mijn nieuwe speeltje binnen. Volgens de eigenaar een paar jaar geleden nog een grote beurt gehad. Ik moet zeggen dat het er van binnen onberispelijk uitziet. Mijn oudste camera tot nu toe. Nu wil ik alleen nog eens het vorkje kunnen gebruiken, dus moet er een oudere Nikkormat komen.
Afbeelding

Ik hou van zwarte degelijke MF camera´s. Deze past mooi tussen mijn zwarte F3, FM2N en FE. De camera voelt heel degelijk aan. Staat wat hoger dan mijn andere Nikon MF´s. Het is mijn zwaarste camera tot nu toe :)

Gerard13

Bericht door Gerard13 » zo apr 20 2008 6:28 pm

Van harte gefeliciteerd met deze heerlijke EL-2 met z'n 60/40 meting en opklapbare spiegel! Deze camera ligt lekker in de hand. Als ik het goed heb onthouden, kun je in de A-stand de gemeten sluitertijdwaarde vasthouden door het handeltje van de zelfontspanner richting objectief te drukken. De meter in de zoeker verandert wel van waarde, maar dat heeft geen invloed meer zolang je het handeltje richting het objectief houdt.
Veel plezier met je aanwinst!

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo apr 20 2008 6:50 pm

EL2, prachtige camera.
Daar heb ik jááááren mee gefotografeerd. Staat nu netjes in de kast.
Batterij onder de spiegel.
Kan je nog aan batterijen komen?
Veel plezier ermee.
p.s. Die Nikkormat komt ook nog wel.

Gerard13

Bericht door Gerard13 » zo apr 20 2008 9:04 pm

Oh ja Pruimpit, ik adviseer je wel om de lelijke grote draagringen te vervangen door originele kleine driehoekjes of kleinere ringen.
Deze grote ringen zorgen ervoor dat de zwarte lak op de camerahoeken wordt vervangen door gele een bronskleur die nu nog onder de zwarte lak verborgen zit.
Dat zou jammer zijn...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 20 2008 10:40 pm

Gerard13 schreef:Van harte gefeliciteerd met deze heerlijke EL-2 met z'n 60/40 meting en opklapbare spiegel! Deze camera ligt lekker in de hand.
Hoe kan zo'n kleine baksteen nou lekker in de hand liggen? Het is toch gewoon een onergonomisch vierkant doosje met een gat aan de voorkant? :shock: :? :oops: :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gerard13

Bericht door Gerard13 » zo apr 20 2008 11:36 pm

PatrickP schreef:
Gerard13 schreef:Van harte gefeliciteerd met deze heerlijke EL-2 met z'n 60/40 meting en opklapbare spiegel! Deze camera ligt lekker in de hand.
Hoe kan zo'n kleine baksteen nou lekker in de hand liggen? Het is toch gewoon een onergonomisch vierkant doosje met een gat aan de voorkant? :shock: :? :oops: :roll:
Misschien heb ik rare handen :wink: , maar met een oude 50/1.4 er op was de camera goed in balans. Door z'n hoogte had ie een goede grip en door het totale gewicht lekker stabiel.

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 12:12 am

Marten schreef:EL2, prachtige camera.
Daar heb ik jááááren mee gefotografeerd. Staat nu netjes in de kast.
Batterij onder de spiegel.
Kan je nog aan batterijen komen?
Veel plezier ermee.
p.s. Die Nikkormat komt ook nog wel.

Bij: http://allebatterijen.nl/

deafcon1

Bericht door deafcon1 » di apr 22 2008 1:46 am

Gefeliciteerd Pruimpit!Een prachtcamera.Ik kocht er vorig jaar een,alleen ziet-ie er lang zo mooi niet uit als jouw nieuwe aanwinst.Maar hij werkt uitstekend,en ik gebruik hem dan ook erg veel.
Veel plezier ermee!

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo apr 23 2008 3:23 pm

Eerst werd er een week niet gereageerd, was het topic al vergeten en opeens komen de reacties.

Bedankt voor de tip van die ringen. De camera voelt wel degelijk lekker aan in de hand. Dit omdat hij lekker zwaar en hoog is en dat komt de stabiliteit te goede.

Maar PatrickP heeft waarschijnlijk nooit een echte Nikon in de hand gehad :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 23 2008 5:01 pm

Pruimpit schreef:Maar PatrickP heeft waarschijnlijk nooit een echte Nikon in de hand gehad :)
Blijkbaar niet :twisted:

Laatst nog een D3 mogen vasthouden, regelmatig een D300 met grip, en natuurlijk m'n eigen D200 (tot voorkort D70). Allemaal ergonomisch gevormde camera, die zo vormgegeven zijn dat je ze prettig vast kan houden.

Denk je nou echt dat als vierkant beter zou vasthouden, dat veel moderne camera's dan ook niet gewoon vierkant zouden zijn? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo apr 23 2008 5:21 pm

Het gaat om het gevoel Patrick, het gevoel!

Gerard13

Bericht door Gerard13 » wo apr 23 2008 5:32 pm

PatrickP schreef:
Pruimpit schreef:Maar PatrickP heeft waarschijnlijk nooit een echte Nikon in de hand gehad :)
Blijkbaar niet :twisted:

Laatst nog een D3 mogen vasthouden, regelmatig een D300 met grip, en natuurlijk m'n eigen D200 (tot voorkort D70). Allemaal ergonomisch gevormde camera, die zo vormgegeven zijn dat je ze prettig vast kan houden.

Denk je nou echt dat als vierkant beter zou vasthouden, dat veel moderne camera's dan ook niet gewoon vierkant zouden zijn? :shock:
Dikke pret! maar eh.. Patrick hoeveel rolletjes heb je volgemaakt met een EL2? :wink:

En dat "gevoel" van Pruimpit moet je natuurlijk ook een beetje in de tijd (2e helft 70er jaren) plaatsen. :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 23 2008 7:50 pm

Gerard13 schreef:Dikke pret! maar eh.. Patrick hoeveel rolletjes heb je volgemaakt met een EL2? :wink:
0 (nul, zero, niks, geen)... Ik zit natuurlijk ook een beetje te plagen. Ik was vroeger toen ik nog niet echt serieus aan het fotograferen wat eigenlijk gewoon te gierig (lees: ik had niet genoeg geld) om steeds maar weer filmpjes te kopen en te laten ontwikkelen. Teveel gedoe ook trouwens. Ik vind wat we nu hebben echt fantastisch: direct resultaat! Als je in een keer wat meer geld uit geeft en vervolgens "voor nop" helemaal los kan, dat vind ik super. Ik zal wel een product zijn van mijn generatie of zo.... :mrgreen:
Gerard13 schreef:En dat "gevoel" van Pruimpit moet je natuurlijk ook een beetje in de tijd (2e helft 70er jaren) plaatsen. :wink:
Ah. Lastig in 2008 natuurlijk. Ik ben zelf van 67, dus je moet het ook eigenlijk niet verwachten ben ik bang... :oops:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do apr 24 2008 8:22 am

PatrickP schreef:

Ehmm, je verwart echte Nikons met Canon-klonen. Dat is een subtiel verschil. Vergelijk het met Carl Zeiss lenzen. Niet elke Carl Zeiss lens is ook een echte Carl Zeiss :wink:

Zij beter begrijpen. Geen Canon-imitatie.

http://www.letsgodigital.org/images/art ... _zoom0.jpg

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 24 2008 11:07 am

Leica is gewoon een erg goed merk dat vasthoudt aan de oude stijl. Ik geloof best dat het technisch superieure camera's zijn, maar er is geen reden behalve "looks" of "nostalgie" om ze niet wat ergonomischer vorm te geven... Althans, dat is mijn mening! ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”