Hoi Tammo,
Je wil het niet echt aannemen van ons, hé?
Ik heb geen ervaring met de 16-85 VR maar deze lens heeft niet alle wetten van de fotografie doorbroken.
Je ZOU op een 25e nog een scherpe foto moeten kunnen maken maar als je beweegt KAN je met een 200e ook zonder probleem nog een onscherpe foto maken. Ik heb scherpe opnames op 200mm met een 30e maar je zal dan de camera wel heel erg stil moeten houden.
Maar goed, daar gaan we. De onscherpte op de foto is geen lens onscherpte maar bewegingsonscherpte. Dit zie je aan het karakter van de onscherpte. (het is een veeg) Die "ladder" zijn 2 (soms zelfs 3 zie ik) dunne bomen en de donkere streekjes er tussen zijn takjes die door de beweging als streepjes ertussen komen te staan. Grappig dat het een beetje een ladder is geworden maar echt niet meer dan dat. Normaal effect.
De VR van je lens haalt geen beweging uit je onderwerp. De bewegende paarden krijgen dus hun eigen (bewegings)onscherpte. De kleurveeg links boven de kont is een kop van het paard dat snel beweegt. Rest van de afwijkingen bij poten is hetzelfde. Beweging van de poten waardoor je een soort vegen krijgt van deels de kleur van het paard en deels de kleur van de achtergrond.
Het ijzerdraad in de foto 2 is redelijk scherp om dat je beweging mee gaat met de lengte richting van dit ijzerdraad. Kijk naar de strepen boven in beeld en je ziet wat ik bedoel.
Bij de lopende "scherpe" paarden heeft de onscherpte niets te maken met voor of achtergrond (het is geen lensonscherpte dus scherptediepte speelt geeb rol) maar alles met dat de paarde bewegen en dat je de camera meebeweegt met de richting van de paarden. Hierdoor worden ze scherper afgebeeld dan de rest, wat stil staat.
Je hoeft het niet aan te nemen van me... maar je vraagt om antwoorden.
EDIT: Nog even een toevoeging. Dit heeft dus niets te maken met de mogelijkheden of kwaliteit van je camera of de beperkingen van een/je sensor. Elke camera (ook film) zou hetzelfde vastleggen onder deze omstandigheden.