Nikon AF-S DX 17-55mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Berichtdoor walt001m » wo nov 29 2006 11:41 am

Hoe corrigeer je dan deze vertekening in Photshop CS2?
walt001m



Onderwerp:

Berichtdoor wil » wo nov 29 2006 12:07 pm

menu filter - distort - lens correction

correctie van perspectief, vignettering, ton-en kussenvormige vertekening en chromatische abberatie is mogelijk.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

gewoon CS

Berichtdoor reneo57 » wo nov 29 2006 6:53 pm

ik heb gewoon CS daar is dit dus niet mee op te lossen? heb ook capture NX is het hier ook mee op te lossen en hoe doe je dat dan?
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wil » wo nov 29 2006 7:38 pm

Capture NX is veel beperkter dan PS CS2 met dit soort correcties. Je kan een lijn rechtzetten maar dan krijg je het effect dat een gebouw naar 1 kant gaat overhellen. Perspectief corrigeren kan dus niet met NX. Je kan wel ton- en kussenvervorming corrigeren in NX.

Voorbeeld lijn rechtzetten met Capture NX
Afbeelding
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor v.alberts » wo nov 29 2006 10:09 pm

wil schreef:Deze is wel met de 17-55 gemaakt. Op stand 17 mm. Niets gecorrigeerd. Alleen verkleind en DPI verminderd om hier weer te geven

Afbeelding


Hey wil,

Ik weet niet of je juist van mening bent of de lens wel, of niet vervormt?
Maar je foto is een mooi voorbeeld van twee kanten van de lens: Links is er niets aan de hand, althans, niets dat je snel waarneemt door de onregelmatige structuur van de foto. Rechts echter zie je dat de stootvoegjes van het metselwerk bepaald niet meelopen met de zijkant van het beeld. Zo rond als een tonnetje...
v.alberts



Onderwerp:

Berichtdoor reneo57 » wo nov 29 2006 10:33 pm

v.alberts schreef:
wil schreef:Deze is wel met de 17-55 gemaakt. Op stand 17 mm. Niets gecorrigeerd. Alleen verkleind en DPI verminderd om hier weer te geven

Afbeelding


Hey wil,

Ik weet niet of je juist van mening bent of de lens wel, of niet vervormt?
Maar je foto is een mooi voorbeeld van twee kanten van de lens: Links is er niets aan de hand, althans, niets dat je snel waarneemt door de onregelmatige structuur van de foto. Rechts echter zie je dat de stootvoegjes van het metselwerk bepaald niet meelopen met de zijkant van het beeld. Zo rond als een tonnetje...


als ik dat zo bekijk heeft dat niets met vervorming te maken ,maar meer met het niet precies recht houden van camera (horizon) ben maar leek hoor maar zo zie ik het,stootvoegjes lopen niet rond maar lopen iets uit het lood.
foto is prachtig.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wil » do nov 30 2006 8:19 am

ik heb een serie foto's gemaakt in dorp Oud Velsen met de 17-55. Alles uit de hand dus als de camera niet precies recht werd gehouden kan dat best kloppen. De vertekening die er zou zijn vind ik aboluut niet storend is. Deze lens zit nu standaard op de camera en niet meer de 18-200. Een collega heeft een reis door Japan gemaaakt en alleen de 17-55 meegenomen. Prachtige foto's.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do nov 30 2006 8:41 am

@Reneo57: Sterker nog, als ik de foto waar volgens V.Alberts die vertekening (tonvormig dus) in zou zitten, inhijs in Capture NX en ga naar de correctiemogelijkheid voor tonvormige vertekening, dan blijkt de betreffende foto een correctie te hebben ondergaan van 10%. :shock:
Haal ik die correctie er uit (0% dus) dan is er helemaal geen sprake meer van kromlopende lijnen. Dat valt goed te beoordelen als je de foto rechtzet en er een raster overheenlegt.

Maw: deze foto heeft geen (tonvormige) vertekening volgens mij. Uiteraard zie je wel de perspectivische vertekening die hoort bij de 17 mm waarmee de foto genomen is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor wil » do nov 30 2006 11:16 am

Marten schreef:@Reneo57: Sterker nog, als ik de foto waar volgens V.Alberts die vertekening (tonvormig dus) in zou zitten, inhijs in Capture NX en ga naar de correctiemogelijkheid voor tonvormige vertekening, dan blijkt de betreffende foto een correctie te hebben ondergaan van 10%. :shock:
Haal ik die correctie er uit (0% dus) dan is er helemaal geen sprake meer van kromlopende lijnen. Dat valt goed te beoordelen als je de foto rechtzet en er een raster overheenlegt.

Maw: deze foto heeft geen (tonvormige) vertekening volgens mij. Uiteraard zie je wel de perspectivische vertekening die hoort bij de 17 mm waarmee de foto genomen is.


Dat is raar, foto is niet door mij bewerkt in NX. Alleen in PS verkleind om op forum te zetten en meer niet. :shock:
Ik heb even een willekeurige foto in NX geladen en die staat ook op correctie 10% :roll: zeker een standaardwaarde waar NX me opstart ook al heb je nog niets gedaan.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do nov 30 2006 11:47 am

Klopt, NX opent met een standaard correctie voor vertekening van 10%.
Heb je ook gemerkt als je dat uitzet dat die vertekening van je foto verdwenen is?
zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?p=13647#13647
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor wil » do nov 30 2006 12:07 pm

Dus NX veroorzaakt een vertekening in foto terwijl die er oorspronkelijk niet is? :shock:
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » do nov 30 2006 1:04 pm

Aan de hand van jouw foto zou ik dat wel zeggen ja.
Maar laten wij even afwachten hoe de reacties zijn van anderen op het topic dat ik heb geopend:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3647#13647
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor reneo57 » do nov 30 2006 5:57 pm

Marten schreef:Aan de hand van jouw foto zou ik dat wel zeggen ja.
Maar laten wij even afwachten hoe de reacties zijn van anderen op het topic dat ik heb geopend:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3647#13647


Marten bij mij geeft i het zelfde aan hoor, ook 10%
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr dec 01 2006 12:50 pm

Probleem is opgelost. Zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=1757&start=15

Conclusie: de foto geeft inderdaad tonvormige vertekening weer. Dit omdat na correctie hiervoor (in bv NX) de lijnen van het voegwerk recht lopen.
V. Alberts heeft gelijk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » vr dec 01 2006 2:28 pm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Distortions
The AF-S 17-55mm shows a quite typical distortion characteristic for a lens in this class. At 17mm there're some relatively pronounced barrel distortions changing to moderate pincushion distortions towards the long end of the zoom range. At 24mm both forces even out with virtually no distortions at this focal length.

Zie vervolgens de testplaatjes...


Zie ook :
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_ ... #AFS17-55G
yoyo




Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten