hoge lichten

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

hoge lichten

Berichtdoor danny47 » wo apr 30 2008 9:50 pm

Als ik een foto op mijn display terug wilt zien, geeft hij op de witte vlakken " hoge lichten " aan en knippert de witte vlakken, in de gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd wat en waarom, maar hoe kan ik dat weer stopzetten?
danny47



Onderwerp:

Berichtdoor Tammo Schut » wo apr 30 2008 9:52 pm

Gewoon met de selector.

Tammo
Tammo Schut



Onderwerp:

Berichtdoor Maud » wo apr 30 2008 10:26 pm

Met hoge lichten wordt aangegeven dat de witte gedeeltes in je foto overbelicht (uitgebleekkt) zijn dus dat je misschien met een stop minder (-0.3 of -0.7) kan waardoor de hoge lichten weggaan.

Zie belichtingscorrectie pagina 54 in je handleiding :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor danny47 » do mei 01 2008 12:11 am

oke, thx
danny47



Onderwerp:

Berichtdoor Remco Jan » za mei 03 2008 10:18 pm

Ik weet niet hoe het bij de andere Nikons is, maar ik vind de D70 al erg gauw highlights aangeeft. Als ik de NEFs in Lightroom of Aperture open, zit er vaak nog heel wat detail in de gebieden die de D70 als highlight aangeeft.
Remco Jan



Onderwerp:

Berichtdoor Ko » za mei 03 2008 10:23 pm

Remco Jan schreef:Ik weet niet hoe het bij de andere Nikons is, maar ik vind de D70 al erg gauw highlights aangeeft. Als ik de NEFs in Lightroom of Aperture open, zit er vaak nog heel wat detail in de gebieden die de D70 als highlight aangeeft.
is dit direct wanneer je ze opent, of nadat je aan de schuifjes gezeten hebt?
bij mijn d80 heb ik nl. toch wel het gevoel dat knipperen ook redelijk uitgebeten is op de computer.
Ko



Onderwerp:

Berichtdoor Maud » zo mei 04 2008 10:10 am

Ko schreef:
Remco Jan schreef:Ik weet niet hoe het bij de andere Nikons is, maar ik vind de D70 al erg gauw highlights aangeeft. Als ik de NEFs in Lightroom of Aperture open, zit er vaak nog heel wat detail in de gebieden die de D70 als highlight aangeeft.
is dit direct wanneer je ze opent, of nadat je aan de schuifjes gezeten hebt?
bij mijn d80 heb ik nl. toch wel het gevoel dat knipperen ook redelijk uitgebeten is op de computer.


Ik zet mijn D80 toch wel vaak standaard op -0,3 met vel zonlicht en soms moet ik het aanpassen naar -0,7
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tammo Schut » zo mei 04 2008 10:30 am

Danny zou even aan moeten geven wat hij precies bedoelt. Ik dacht dat hij de weergave op de monitor weer op "normaal"wilde hebben, zonder hoge lichten. En dat is simpel met de selector in te stellen.
Danny, wat wil je precies? :?:

Tammo
Tammo Schut



Onderwerp:

Berichtdoor danny47 » wo mei 07 2008 8:30 pm

Tammo Schut schreef:Danny zou even aan moeten geven wat hij precies bedoelt. Ik dacht dat hij de weergave op de monitor weer op "normaal"wilde hebben, zonder hoge lichten. En dat is simpel met de selector in te stellen.
Danny, wat wil je precies? :?:

Tammo
Hoi Tammo, ja ik bedoelde inderdaad hoe je de monitor weer op normaal kan krijgen, maar bij toeval ontdekte ik het, het is erg simpel, ik zocht ter ver, bedankt voor je reactie
danny47



Onderwerp:

Berichtdoor Remco Jan » zo mei 11 2008 12:09 am

Ko schreef:
Remco Jan schreef:Ik weet niet hoe het bij de andere Nikons is, maar ik vind de D70 al erg gauw highlights aangeeft. Als ik de NEFs in Lightroom of Aperture open, zit er vaak nog heel wat detail in de gebieden die de D70 als highlight aangeeft.
is dit direct wanneer je ze opent, of nadat je aan de schuifjes gezeten hebt?
bij mijn d80 heb ik nl. toch wel het gevoel dat knipperen ook redelijk uitgebeten is op de computer.


Dit is direct na het openen. Vervolgens kan je nog meer "redden" met de Recovery schuif.

Ik heb het net nogeens geprobeerd, en ik denk dat het komt door de beperkte resolutie van het display op de D70. Ik had een foto van mijn dochtertje gemaakt met wat tegenlicht op haar haar. Op het LCD schermpje werd dit 1 grote highlight, terwijl ik op de Mac nog veel haartjes zag zitten. Op het schermpje van de D70 vallen deze details weg. Dat zou het kunnen verklaren.
Remco Jan




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten