Coolpix 8800, niet tevreden over of niet kunnen omgaan met

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Coolpix 8800, niet tevreden over of niet kunnen omgaan met

Berichtdoor Ferry » wo jan 12 2005 1:48 pm

Ik heb eind 2004 een Coolpix 8800 gekocht, ik heb de verkoper duidelijk aangegeven dat ik een snelle camera wilde voor het sporten van mijn zoon (voetbal en tennis). Mijn vorige d.camera was een sony en daar was ik altijd te laat, de actie was al geweest en dan schoot hij de foto pas.

Nu ben ik bij stilstaande objecten uiterst tevreden met de 8800, en als het zonnig weer is dan zelfs ook bij bewegende beelden.

Maar als het maar iets bewolkter wordt dan zijn alle foto's onscherp daar bewogen objecten. De camera heeft ook heel snel een flitser nodig.

Stel ik scene in op schemerig of museum, dan wordt het helemaal rampzalig, volgens mij is de sluitertijd dan veel te lang.

Wat moet ik doen om goede resultaten te krijgen, ik heb iedere functie al uitgeprobeerd maar het lukt me gewoon niet.

Of heb ik gewoon een verkeerde camera gekocht voor mijn doel.
Ik hoop het niet, want voor de rest ben ik zeer tevreden.

bij voorbaat mijn dank
Ferry
Ferry



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jan 13 2005 12:45 pm

Beste Ferry,

Helaas hebben alle digitale compactcamera's last van vertraging zodra je de ontspanknop indrukt. Bij veel licht (of: zonnig weer) heb je daar minder last van omdat de autofocus dan wel sneller kan werken. De autofocus is simpel gezegd gebaseerd op het verschil tussen licht en donker, ofwel contrast. Hoe meer contrast (hoe meer licht), des te sneller zal de camera scherp stellen en een foto kunnen maken.
Je hebt eigenlijk dus alleen in de zomer echt profijt hiervan, en dan ligt de voetbalcompetitie stil... Was toch een goed idee van Cruijff om de competitie door te laten gaan in de zomer...
De enige mogelijkheid die ik zie is om de gevoeligheid omhoog te gooien naar 800 ISO of meer, waardoor je bij bewolkt weer (weinig licht/weinig contrast) wat meer mogelijkheden hebt. De "ruis" echter zal wel toenemen bij gebruik van een hogere ISO waarde.

Eerlijk gezegd ben je beter af met een digitale spiegelreflex, deze stellen sneller scherp, desnoods handmatig, met snellere sluitertijden, ook zelf instelbaar. Als je bij Nikon wilt blijven (en wie wil dat niet?) dan kun je de D70 overwegen, of de D100. Als je alleen gebruik wilt maken van Nikon lenzen, dan is de Fuji S2 ook een overweging waard.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do jan 13 2005 1:17 pm

Dag Ferry,

De Coolpix 8800 heeft een aantal goede features, waaronder Vibration Reduction en dat betekent dat met deze optie je langer zonder statief kunt te werken.
Laat ik eerst zeggen dat ik de camera niet ken (d.w.z. ik heb de camera nog nooit in mijn handen gehad). Mijn informatie is alleen afkomstig van wat ik in de Coolpix 8800 brochure en de Digitutor van Nikon (http://www.nikondigitutor.com/eng/8800_bk/index.shtml) lees.
Ik vind de Digitutor niet helemaal compleet. Een handleiding is wellicht beter, maar die heb ik niet. Maar misschien helpt het onderstaande je.

De Coolpix 8800 heeft de volgende Shooting Modes:

AUTO, SCENE (Portrait, Party/Indoor, Night portrait, Beach/Snow, Landscape, Sunset, Night landscape, Museum, Fireworks show, Close up, Copy, Back light, Panorama assist, Sports, Dusk/Dawn), P, S, A, M, MOVIE

Behalve de genoemde Scene Modes zou je dus ook de sluitertijd (S = shutter priority) kunnen kiezen, de camera kiest dan het bijbehorende diafragma. Ook kun je het diafragma instellen (A) en dan kiest de camera de bijbehorende sluitertijd. De optie S en A werken volgens mij beter dan de scenes modes.
Voor zover ik het begrijp, moeten de S en A optie kunnen worden ingesteld met een draaiknop boven op de camera en de sluitertijden resp. diafragma met de instelknop achterop de camera.

Verder lees ik in de brochure dat je bij verschillende gevoeligheden moet kunnen fotograferen: 50, 100, 200 en 400 (en auto wat overeenkomt met 200).
In de digitutor vond ik deze info:
http://www.nikondigitutor.com/eng/8800/04/c/04_c_00.shtml
En volgens de digitutor stel je de gevoeligheid als volgt in:
http://www.nikondigitutor.com/eng/8800/04/c/04_c_01.shtml

Voor het maken van een opname bij weinig licht zou ik, een gevoeligheid kiezen van 400 en de sluitertijd voorkeuze (S=shutter priority) optie kiezen. En schiet je uit de hand en zoom je flink in dan zou ik de VR (Vibration Reduction) aan zetten.

Ik zou wel even oefenen voor de volgende wedstrijd. Het is een beetje proberen om de juiste sluitertijd optie te kiezen. Begin met een sluitertijd van 1/30 of 1/60 en kijk hoe dit gaat bij verschillende standen van de zoom. En speel wat met de ISO gevoeligheden.

Nu heeft het kiezen van een hogere ISO gevoeligheid wel een nadeel, en dat is dat bij digitale camera’s er iets meer ruis is. Maar ja om iemand scherp in beeld te krijgen moet je concessies doen (een 400 ISO film heeft ook meer korrel dan een 50 ISO film).

Ik ken de camera helemaal niet, dus ik weet niet of het zo goed gaat. Maar ik hoop dat dit een beetje helpt.

Met vriendelijke groet,

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Coolpix 8800, niet tevreden over of niet kunnen omgaan met

Berichtdoor Ferry » do jan 13 2005 7:11 pm

Vanson,

mijn dank voor je reactie.

Toen ik op pad ging was ik aan het twijfelen tussen een dig.sp.refl. en een dig camera.
Nu vertelde de verkoper me dat dig.sp.refl. camera's kleine stofdeeltjes de camera intrekken en dat je afhankelijk van gebruik 1 of 2 keer per jaar de zaak moest laten schoonmaken wat ca. € 50,00 per keer koste.
Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar zo'n camera vanwege snelheid, echter de verkoper rade mij dit om bovenstaande af.
Nu heb ik mijn ontevredenheid al geuit bij de winkel, ik mag mijn camera omruilen voor een andere. Nu nog bedenken welke?

groet
Ferry
Ferry



Onderwerp:

Coolpix 8800, niet tevreden over of niet kunnen omgaan met

Berichtdoor Ferry » do jan 13 2005 7:14 pm

Amadeus Gould,

ook jij bedankt voor je reactie.

Ik heb bijde ook geprobeerd, maar om e.o. andere reden krijg ik dan alleen zeer donker tot zwart opgenomen.

Ik zal nog wat testen moeten doen of anders snel moeten besluiten een andere camera te kiezen.

groet

Ferry
Ferry



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » vr jan 14 2005 1:08 am

Dag Ferry,

De coolpix is niet verkeerd (goed dat denk ik maar). Maar als je twijfel krijgt tussen spiegelreflex en niet spiegelreflex, dan moet je keuze niet afhangen van de stofdeeltjes die in de camera op de sensor terecht komen.

Dat gebeurt ook met een Coolpix...het in en uitzomen werkt ook als een pompje dat stofdeeltjes de camera inzuigt. Dus bij een Coolpix kan op den duur ook stof op de sensor komen. De vraag is hoeveel. Als je het zoom objectief nooit vand spiegelreflexs afhaaltt valt het verschil tussen beide ook vrijwel weg (denk ik).

Een keer schoonmaken van de sensor bij een digitale spiegelreflex per jaar lijkt me realistischer dan twee keer per jaar (dat laatste lijkt me meer iets voor professionals die dag in dag uit met hun camera werken).

Het voordeel van een digitale spiegelreflex kan zijn dat de sensor iets groter is. Voor hoge ISO waarden is de ruisverhouding bij een grotere sensor een stukje beter. Een camera als de D70 kun je ook op 800 ISO zetten en ook op 1600 ISO.

Het voordeel van de coolpix 8800 lijkt me vooral de vibration reduction waardoor je minder snel een statief nodig hebt. De digitale spiegelreflexen hebben dat vaak alleen in de lens en die lenzen zijn duur.

Mocht je toch gaan voor een spiegelreflex, denk dan ook aan de bijbehorende lens die compleet met de camera wordt aangeboden. Ik wil niet chauvenistich overkomen, maar Nikon heeft volgens sommigen een een aardig lens samen met de D70.
Als je ervaringen wilt horen van digitale spiegelreflex gebruikers, stel rustig je vraag. Er zijn hier ook gebruikers van deze camera's (zo is o.a. Onno een D70 gebuiker).

Goed wellicht is switchen niet nodig als je de oplossing vindt. Maar kun je omruilen zonder geld in te leveren, dan begrijp ik ook dat je snel een keuze wilt maken. Los van de specifieke toepassing- waarvoor ik hoop dat ook de Coolpix 8800 een oplossing kan bieden, hebben beide camera's hun eigen voordelen. Maar het kan heel goed zijn dat je voor jouw toepassing tot een bepaalde keuze komt.

Met vriendelijke groet,

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Sporters of andere bewegende onderwerpen.

Berichtdoor Bart Kerste » za jan 15 2005 9:15 pm

Ik ken je camera niet maar ik heb een coolpix 5700. Dat is een voorganger van jouw camera. Mijn camera staat bekend om zijn wat trage autofocus. Wat bij mijn camera hielp, was het uitschakelen van de optie waarbij jezelf je focus gebied kunt bepalen. Hierdoor werd de camera aanzienlijk sneller (Vandaag vliegende zwanen gefotografeerd, dus...)

Wat ook helpt is een laag diafragma getal, je diafragma staat dan verder open. Hierdoor krijgt de sensor meer licht waardoor het focussen sneller zou moeten gaan.

Bij sporters gaat het om het bevriezen van de beweging dus een korte sluitertijd is een must. Stel je camera in op manueel en bekijk eens wat je camera doet bij verschillen belichtingssituaties. Je zult dan merken dat je camera inderdaad veel licht nodig heeft. Bij sport zou ik dan ook een maximaal ISO getal kiezen. Je hebt wat meer ruis, maar je krijgt wat meer ruimte met je sluitertijden. Je objecten bewegen en jij beweegt ook, dus je hebt echt wel een snelle sluitertijd nodig.

Probeer zo dicht mogelijk bij je object te komen. Hoe meer je ïnzoomt des te trager wordt de autofocus.

Haal in ieder geval je camera van de automatische of scènes af, want dat heb je te weinig zelf in de hand. Probeer uit te vinden op wat voor manier jouw camera een snelle sluitertijd kan handhaven en snel kan focussen.

Ps ben je het echt zat. Dan zou je een digitale spiegelreflex kunnen overwegen. Heeft de verkoper je niet verteld dat het stofprobleem geen probleem is voor olympus camera's. Die hebben namelijk een soort trilfunctie waardoor de stof verdwijnt. Deze camera's zijn echter wel duurder.

Bedenk ook dat je dan met lenzen moet slepen....

Je zou ook een analogie reflexcamera kunnen overwegen met autofocus. Tweedehands gaat die er tegenwoordig voor een appel en een ei uit omdat de meeste mensen digitaal gaan.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

;-)
Bart Kerste



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo jan 16 2005 4:22 pm

Ferry,

ik weet niet hoeveel je betaald hebt voor je Coolpix 8800, maar als ik zie op diverse sites dat ze zo tussen de 800 en 900 euro kosten, dan zou ik die stap naar een digitale reflexcamera meteen maken. Het kostenplaatje is hetzelfde, en de mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.
Met een digitale spiegelreflex kun je veel veel meer doen (zie ook alle vorige posts...), en het aantal lenzen dat je op een NIKON digitale camera kunt gebruiken, daar kan geen enkel ander merk aan tippen. Alle oude en nieuwe autofocus lenzen kun je zonder probleem gebruiken op een D70 of D100.
Natuurlijk zijn er meer merken die hele mooie digitale spiegelreflexcamera's maken, maar ja dit is een NIKON forum, en we zijn allemaal wat bevooroordeeld hier, of getikt, een van de twee...

ik kan je alleen maar aanraden terug te gaan naar de winkel waar je de Coolpix 8800 hebt gekocht en te praten over een alternatief, en deze keer met iemand die er ook een beetje verstand van heeft...

het overwegen waard is het volgende:

- D70 (met welke lens dan ook, de 18-70mm DX Nikkor is erg leuk, maar voor minder geld heb je ook leuke dingen, als de Voigtlander 19-35mm)

- D100 (vind ik een betere camera dan de D70, omdat het ergens in de verte nog op een camera lijkt en niet op een oversized 6 megapixel mobiele telefoon...maar dat wil niet zeggen dat de D70 slechter is, ze doen weinig voor elkaar onder)

-Fuji S2 Pro (met deze camera kun je Nikon lenzen gebruiken en lenzen in Nikon vatting, afgezien van wat problemen met scherpstelling aan de randen bij supergroothoeken van bv. 14mm en wat groothoek zoomlenzen, is de S2 een goed betaalbare camera, zeker als ze deze oiok 2ehands aanbieden bij de winkel waar je de 8800 hebt gekocht)

- Olympus E-300 (ik heb een groot zwak voor Olympus, vanwege het OM systeem dat ze in de jaren 70 ontwikkeld hebben, lichtgewicht spiegelrelfexcamera's met een systeem aan lenzen en andere accessoires waarin ze alleen overtroffen zijn door, jawel, Nikon. De Zuiko lenzen zijn altijd geweldig scherp geweest, en voor de Zuiko Digital lenzen geldt hetzelfde. Het enige minpunt dat ik me kan bedenken is dat er niet genoeg objectieven beschikbaar zijn voor de Olympus E serie, al dacht ik dat er wel een adapter verkrijgbaar is/was waarmee je manual focus OM lenzen op de E1 kunt gebruiken, ik denk dat dat ook wel kan op de E-300.

- Canon EOS 300D en 10D en al die andere EOS D camera's
(persoonlijk zou ik het niet doen, een Canon EOS kopen, niet omdat het Canon is, maar omdat behoudens de 1DS alle Canon digitale spiegelreflexcamera's niet uitontwikkeld zijn, ze zijn de markt op gegooid, letterlijk, vol met fouten en onvolkomenheden. Als je daar mee kunt leven, dan moet je zeker ook kijken naar die Canon dingen, de prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar met Olympus en Nikon)

Als je nu nog niet overtuigd bent dat je echt een Nikon D70 moet kopen (of D100), dan stuur je me maar een mailtje met alle vragen die ze in de winkel niet kunnen of willen beantwoorden.
Eigenlijk is die Olympus ook een hele goede keuze, alleen jammer dat ze maar een paar objectieven beschikbaar hebben...

succes ermee !!!

Marco
Laatst gewijzigd door vanson op zo jan 16 2005 4:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo jan 16 2005 4:24 pm

oh ja, nog even dit:
"zeulen met lenzen" is geen reden om geen D-SLR te kopen, foto's die niet naar je zin zijn wel...
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Ferry » zo jan 16 2005 7:16 pm

[quote="vanson"]Ferry,

Vanson,

bedankt voor je bericht, eigenlijk ben ik er wel uit, ik ga voor de D70 met 18-70mm DX Nikkor. Heb alleen 1 probleempje. Ik bezit de orginele doos niet meer, en zonder doos geen terugname. Nu probeer de winkel waar ik hem gekocht heb a.s. maandag met Nikon te bellen of zij een doos kunnen zenden en dan is het opgelost.
Overigens heeft de verkoper (eigenaar) mog contact gehad met Nikon, deze erkent het gebrek.


Bij deze doe ik gelijk een oproep:
HEEFT IEMAND IN ZIJN KENNISSENKRING WIE EEN COOLPIX 8800 HEEFT GEKOCHT EN TEVREDEN IS, EN DE DOOS AAN MIJ WIL OVERDRAGEN. Ik kom hem graag ophalen.
Ferry



Onderwerp:

Re: Sporters of andere bewegende onderwerpen.

Berichtdoor Ferry » zo jan 16 2005 7:18 pm

Bart, bedankt voor je reactie en tips.
Ik hoop dat ik er uit kan komen met de verkoper om hem in te wisselen.

Zie ook mijn reactie hierboven
Ferry



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo jan 16 2005 7:53 pm

Beste Ferry,

dat lijkt me inderdaad een klein probleem, dat je de doos niet meer hebt. Aan de andere kant is het niet een zaak van "Nikon" (wat waarschijnlijk bedoeld wordt is INCA, de importeur van Nikon, deze verkoopt de camera aan de winkel, de winkel verkoopt de camera aan jou...), maar een zaak voor de winkel zelf.
Natuurlijk is de winkel waar je de camera hebt gekocht niet verantwoordelijk voor de tekortkomingen van het toestel. Wel is de winkel verantwoordelijk voor de voorlichting, en de uiteindelijke verkoop aan jou op basis van die voorlichting.
Waar je op moet hopen, en van uit moet gaan, is de welwillendheid van de winkel om mee te werken aan een ruil van de Coolpix 8800 voor een D70 met 18-70mm objectief.
In elk geval veel succes daarmee.
vanson




Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten