a90 schreef:Léon, Waarom bewaar je meerdere versie's van de NEF ? Het origineel is toch het zelfde als de bewerkte maar dan met een aantal, niet destructieve, wijzigingen ?
Ik bedoel, als je de bewerkte NEF pakt en je haalt de bewerkingen weg dan heb je toch het origineel weer terug ? Waarom zou je dan alle NEF's dubbel opslaan ? Ik niet begrijp

De wijze waarop NEF wordt opgeslagen via de Capture NX software, ook zonder de bewerkingen, is kennelijk anders als hoe de camera dat doet. Vergelijk je namelijk de bestandsgrootte met elkaar dan zit er een beduidend verschil. Ook al heb je zowel camera als software op dezelfde opslagwijze ingesteld (gecomprimeerd of niet gecomprimeerd).
Om nu en in de toekomst niet voor onverwachte verassingen te komen staan als je het bestand inleest in bijv. een andere RAW-converter dan Capture NX, wil ik om die reden het originele basisbestand zoals het door de camera is vastgelegd archiveren.
Meeste kans dat die originele bestanden ook in andere software in te lezen zullen blijven (zolang die RAW-converters het "camera"-NEF bestand van bepaalde modellen camera's blijven ondersteunen). Van de afgeleide NEF-bestanden inclusief een instructieset, ook al worden ze niet gebruikt, is het nog maar de vraag.
Overigens lees ik na mijn reactie nog diverse mensen die er van uitgaan dat de NEF-bestanden die zijn bewerkt in een oudere versie Capture NX, dat de instructieset in de nieuwe versie volledig wordt overgenomen.
Nogmaals, ik heb diverse oudere bewerkte NEF-bestanden, waarvan de bewerkingen NIET worden overgenomen in de nieuwe versie van Capture NX 2. Ergo, het resultaat is totaal anders, --> niet bruikbaar met wat Capture NX 2 ervan maakt.
In dat geval moet je dus teruggaan naar je originele setting en opnieuw je bewerkingen doen. (Lees een aantal berichten eerder).
Mogelijk gaat het om enkele tools, want bij weer ander NEF-bestanden heb ik geen verschil gezien. Als het niet 100% full proof is, kun je er niet volledig op vertrouwen. Iets om rekening mee te houden.