HDR

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Ko

Bericht door Ko » do jun 19 2008 8:44 pm

Frederix schreef:
Ko schreef:Wat is de meerwaarde van deze bewerking Frederix?
Weef wil graag experimenteren met HDR en vraagt om advies volgens mij.
De meerwaarde is denk ik niet anders dat ik laat zien dat voor deze opname HDR geen enkele zin heeft.

Ik ben van mening dat je HDR moet gebruiken waar het voor is bedoeld, grote contrasten overbruggen. Ik denk dat het experimenteren met HDR duidelijker is als je situaties gebruikt met een erg groot contrast. dan is het denk ik duidelijker wat HDR doet.

Uiteraard heb ik als "analoog fotograaf" geen ervaring met HDR, maar het wordt volgens mij te pas en te onpas als een soort wondermiddeltje gebruikt.
Volgens mij heeft de HDR weldegelijk meer informatie dan de bewerking welke jij gepost hebt (kijk maar naar de weerspiegeling in de lak van de auto's en naar de banden bijvoorbeeld, welke bij jou redelijk zijn dichtgelopen).
Ik ben het met je eens dat deze foto zich niet 100% leent voor HDR, maar het gaat hem dit keer volgens mij meer om het proberen dan wel het commentaar (dus leermoment) dan de foto opzich.
Weef heeft denk ik best wat nuttige tips gekregen, dus is het topic geslaagd denk ik.

Ik bedoel het overigens niet negatief hoor, maar ik zie niet in waarom je zomaar een foto post zonder er aan toe te voegen wat je er mee bedoelt. That's all.

Frederix

Bericht door Frederix » do jun 19 2008 8:56 pm

Ko schreef: Ik bedoel het overigens niet negatief hoor, maar ik zie niet in waarom je zomaar een foto post zonder er aan toe te voegen wat je er mee bedoelt. That's all.
Hoi Ko,

Dat was bij nader inzien ook niet handig van mij . . . :oops:

Wat niet wegneemt dat ik nog steeds achter de opmerkingen in mijn vervolgposting sta.

Weef

Bericht door Weef » do jun 19 2008 9:06 pm

Ko schreef: Weef heeft denk ik best wat nuttige tips gekregen, dus is het topic geslaagd denk ik.
Zeker waar!

Weef

Bericht door Weef » vr jun 20 2008 9:58 pm

Wat mij vanavond opviel, is dat als je ze verkleint, verscherpt, opslaat in CNX en dán pas de verkleinde JPEG's in Photomatix samenvoegd, het allemaal veel mooier oogt (wat een idioot lange zin, trouwens...).

Iemand opgevallen? Ben even te chaotisch bezig geweest (zware werkweek achter de rug) om de voorbeelden te posten.

Cheers,

Marcel

O ja, voor de wakkere kijker; er zit inderdaad een stofje op de sensor....

Afbeelding

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jun 20 2008 11:06 pm

Now we are talking !! Heerlijk qua toning !

Mijn workflow met HDR foto's:
- Ik laad 5 NEF's in PM (-2,-1,0,+1,+2)
- Doe de bewerking die ik nodig acht
- Sla het eindresultaat op in TIF formaat
- Maak het geheel af in PS, vaak alleen contrast, verkleinen en verscherpen. Dan slag ik pas op in JPG indien ik de foto op het forum post.

JPG is compressie. Indien je je foto opslaat in JPG en daarna nog een paar keer krijg je compressie op compressie waardoor je foto op het eind er niet meer uitziet.
Groet en je hebt de slag te pakken,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Weef

Bericht door Weef » za jun 21 2008 12:32 pm

ALE schreef:Now we are talking !! Heerlijk qua toning !

Mijn workflow met HDR foto's:
- Ik laad 5 NEF's in PM (-2,-1,0,+1,+2)
- Doe de bewerking die ik nodig acht
- Sla het eindresultaat op in TIF formaat
- Maak het geheel af in PS, vaak alleen contrast, verkleinen en verscherpen. Dan slag ik pas op in JPG indien ik de foto op het forum post.

JPG is compressie. Indien je je foto opslaat in JPG en daarna nog een paar keer krijg je compressie op compressie waardoor je foto op het eind er niet meer uitziet.
Groet en je hebt de slag te pakken,

ALE
Dank. Al vind ik'm zelf niet meer dan redelijk (ik vind mijn eigen werk zelden goed).

Over de workflow ben ik het nog niet met mezelf eens.

'k Ga weer'ns lekker oefenen!

Cheers,

Marcel

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za jun 21 2008 12:38 pm

Weef schreef:ik vind mijn eigen werk zelden goed
Enerzijds is het heel goed om kritisch naar je eigen werk te kijken en zelf te beoordelen wat beter zou kunnen. Ik huldig altijd het motto: "een compliment is het fundament van het talent". Een compliment heb je bij deze verdient. En indien het nergens op lijkt, krijg je dit ook te horen :D
Groet en oefen ze,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » za jun 21 2008 3:46 pm

[quote="Weef"]
Afbeelding
quote]

Heel mooi, rechts om te hoek staat mijn oude huis, we waren dus buren :) Erg leuk om dit terug te zien :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Ko

Bericht door Ko » zo jun 22 2008 8:26 am

Jemig, maud, heb jij ook al in die wijk gewoond. Nog even en we kunnen een nikkon reunie organiseren :)

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 9:44 am

Ko schreef:Jemig, maud, heb jij ook al in die wijk gewoond. Nog even en we kunnen een nikkon reunie organiseren :)
Stadswandeling Zoetermeer???

@ Maud. Ik woon er pas sinds vorig jaar september.

Even weer terug tot de HDR-orde:

Ben met NEF's bezig en maak vanuit CNX de belichtingstrapjes. Vervolgens "giet" ik ze in Photomatix.

Mijn ervaring is, is dat ik totaal geen verschil zie tussen drie (of meer) verschillend belichte opnamen ter plekke en een NEF-je die ik drie keer (of meer) met belichtingstrapjes heb opgeslagen.

Mijn -misschien voorbarige- conclusie is dat het geen donder uitmaakt of je nu een NEF neemt en die drie keer aanpast of je maakt drie shots ter plekke.

Cheers,

Marcel

Ko

Bericht door Ko » zo jun 22 2008 11:07 am

Weef schreef:
Ko schreef:Jemig, maud, heb jij ook al in die wijk gewoond. Nog even en we kunnen een nikkon reunie organiseren :)

Ben met NEF's bezig en maak vanuit CNX de belichtingstrapjes. Vervolgens "giet" ik ze in Photomatix.

Mijn ervaring is, is dat ik totaal geen verschil zie tussen drie (of meer) verschillend belichte opnamen ter plekke en een NEF-je die ik drie keer (of meer) met belichtingstrapjes heb opgeslagen.

Mijn -misschien voorbarige- conclusie is dat het geen donder uitmaakt of je nu een NEF neemt en die drie keer aanpast of je maakt drie shots ter plekke.

Cheers,

Marcel
Ik loop me helemaal suf in en om Zoetermeer ;) (misschien zometeen als de bewolking wat dreigender word even richting de open vlakte achter siemens om te zien of daar wat moois te vinden is voor een hdr probeersel)

Een verschil zou kunnen zijn dat, wanneer je 1 foto hebt en daar de trapjes van maakt je geen 'geesten'krijgt in de foto's.
Zo kun je een foto waar dus veel beweging in zit (stromend water, voorbij rijdende auto's of bijvoorbeeld winkelend publiek) mooi bevriezen en bewerken.
Voorwaarde is alleen dat het orrigineel genoeg informatie moet bevatten. Soms heb je toch volgelopen of uitgebeten stukken en dan ontkom je er volgens mij niet aan om meerdere foto's met andere belichting te maken voor een mooi eindresultaat.

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 11:40 am

Ko schreef:
Weef schreef:

Cheers,

Marcel
Ik loop me helemaal suf in en om Zoetermeer ;) (misschien zometeen als de bewolking wat dreigender word even richting de open vlakte achter siemens om te zien of daar wat moois te vinden is voor een hdr probeersel)

Een verschil zou kunnen zijn dat, wanneer je 1 foto hebt en daar de trapjes van maakt je geen 'geesten'krijgt in de foto's.
Zo kun je een foto waar dus veel beweging in zit (stromend water, voorbij rijdende auto's of bijvoorbeeld winkelend publiek) mooi bevriezen en bewerken.
Voorwaarde is alleen dat het orrigineel genoeg informatie moet bevatten. Soms heb je toch volgelopen of uitgebeten stukken en dan ontkom je er volgens mij niet aan om meerdere foto's met andere belichting te maken voor een mooi eindresultaat.
Met stromend water e.d. is drie verschillende opnames een must, denk ik. Dat maakt de opname absoluut een stuk specialer.

Maar voor de belichting an sich (vaste objecten) hoef je geen drie foto's te maken (naar mijn bescheiden mening). Mits, zoals je al aangeeft, genoeg info in de orginele opname.

Even van het onderwerp af...
Achter Siemens valt veel te HDR-en??
Laatst gewijzigd door Weef op zo jun 22 2008 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 11:52 am

Hier nog even een voorbeeld:

Orgineel NEF naar JPEG

Afbeelding

Van orginele plaat NEF belichtingstrapje gemaakt en in Photomatix verwerkt.

Afbeelding

Ko

Bericht door Ko » zo jun 22 2008 12:20 pm

Met stromend water e.d. is drie verschillende opnames een must, denk ik. Dat maakt de opname absoluut een stuk specialer.

Maar voor de belichting an sich (vaste objecten) hoef je geen drie foto's te maken (naar mijn bescheiden mening). Mits, zoals je al aangeeft, genoeg info in de orginele opname.

Even van het onderwerp af...
Achter Siemens valt veel te HDR-en??

Het stromende water was ook maar een voorbeeld natuurlijk. Maar het is duidelijk geloof ik wat ik bedoelde.

off topic: Achter siemens zijn ze nu natuurlijk bezig met de grond bouwrijp maken voor het industie gebied wat daar gaat komen, je hebt daar nog het elektriciteits station staan welke die masten voed. die open grouwe vlakte samen met de drijgende lucht kan misschien iets zijn????

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo jun 22 2008 12:26 pm

Weef schreef:Hier nog even een voorbeeld:

Orgineel NEF naar JPEG
Ja nou zie ik het ook, het origineel is al erg druk met die lijnen door de lucht en hdr maakt niet veel goed. Wat een rommeltje.. :(
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”