1e HDR

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Bull

1e HDR

Bericht door Bull » za jun 21 2008 9:18 pm

Ik had nog een 5 tal opnamen op mijn PC staan (5 belichtingstrappen) ooit gemaakt met de bedoeling er een HDR foto van te maken.

Dat heb ik nu dus maar eens geprobeerd. Het is een avondopname van een kasteel in de Efteling dat met verschillende kleuren spots sprookjesachtig verlicht wordt.

Graag van de HDR experts commentaar en opbouwende kritiek.
Ik kijk al uit naar de Nikon clubdag in November die handelt over HDR.

Afbeelding

Herman55

Bericht door Herman55 » za jun 21 2008 9:25 pm

Ik ben geen expert op HDR, maar weet uiteraard wel hoe de techniek werkt. Vindt dit niet een "echte" HDR. Je hebt de HDR techniek gebruikt om de verschillen in contrast te overbruggen. Heel goed gedaan. Om een nog dramatischer effect te creeeren, zou je eens kunnen proberen om de lucht een tikje donkerder te maken.

Ko

Bericht door Ko » zo jun 22 2008 8:28 am

Herman55 schreef:Ik ben geen expert op HDR, maar weet uiteraard wel hoe de techniek werkt. Vindt dit niet een "echte" HDR. Je hebt de HDR techniek gebruikt om de verschillen in contrast te overbruggen. Heel goed gedaan. Om een nog dramatischer effect te creeeren, zou je eens kunnen proberen om de lucht een tikje donkerder te maken.
volgens mij haal jij het HDR en het tonemappen door elkaar.

Bull. het is een beetje moeilijk oordelen nu wat de bewerking heeft toegevoegd, misschien het orrigineel (0EV) er even onder zetten?

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 9:42 am

Ben zelf net de HDR-materie ingedoken.

Wat ik al wel zie, is dat bijboorbeeld de bomen erg donker zijn.

Bij een goede HDR-plaat zou men wat meer detail moeten zien.

Wel een mooie plaat, trouwens!

Cheers,

Marcel

Bull

Bericht door Bull » zo jun 22 2008 12:16 pm

Het is een foto die opgebouwd is van 5 opnamen. -2,-1, 0, +1, +2 EV.
Hij is gemaakt met Photomatix Pro 3.

Telkens lees je wat je moet doen ,maar ik lees nergens een voorbeeld hoe je de schuifjes moet zetten. Je leest/hoort alleen maar dat je wat moet schuiven met de instellingen en dan gaat het vanzelf. Nou mooi niet.

Ik heb alle schuifjes in alle standen geprobeerd volgens mij, maar deze foto komt er dan als mooiste uit. Ik kan geen lichtere bomen krijgen bijvoorbeeld. Wat doe ik dan nog fout.

Kan er iemand een voorbeeld geven hoe hij/zij die regelschuifjes zet in het geval van bijv. een nachtopname zoals deze.

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 12:32 pm

Bull schreef:Het is een foto die opgebouwd is van 5 opnamen. -2,-1, 0, +1, +2 EV.
Hij is gemaakt met Photomatix Pro 3.

Telkens lees je wat je moet doen ,maar ik lees nergens een voorbeeld hoe je de schuifjes moet zetten. Je leest/hoort alleen maar dat je wat moet schuiven met de instellingen en dan gaat het vanzelf. Nou mooi niet.

Ik heb alle schuifjes in alle standen geprobeerd volgens mij, maar deze foto komt er dan als mooiste uit. Ik kan geen lichtere bomen krijgen bijvoorbeeld. Wat doe ik dan nog fout.

Kan er iemand een voorbeeld geven hoe hij/zij die regelschuifjes zet in het geval van bijv. een nachtopname zoals deze.
Zelf denk ik dat men je ook niet kán vertellen hoe men het in moet stellen.

Hoewel ALE in sommige topics wel eens wat instellingen erbij vermeldt. Daar kun je je voordeel mee doen. Zie mijn laatste topic over HDR.

Is volgens mij een smaak-/gevoelskwestie?

Ik doe in ieder geval wat ik het mooiste vind. Dat geldt ook voor de instellingen in CNX als ook in PS.

Is het orgineel in NEF geschoten?

Cheers,

Marcel

Bull

Bericht door Bull » zo jun 22 2008 12:41 pm

Ja, het is van 5 NEF opnamen samengesteld die ik in Photomatix deponeer.
Ik heb het ook al met PS CS2 geprobeerd, maar Photomatix vind ik mooier.

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 4:34 pm

Bull, dank voor het orginele NEF-fille.

Een korte toelichting:

Het orgineel was onderbelicht (f/3.5 op 1 sec is wat weinig).
Zelf zou ik zeker voor f/9 kiezen.

Kleurprofiel heb ik naar IIIa gezet en de verzadiging verhoogd. Ook de orginele NEF 1 stop extra gegeven om vanaf dat punt de drie andere platen te maken.

Verder was het gewoon de normale workflow volgen. Dus; de drie platen in Photomatix en klaar.

Als het niet goed is, haal ik'm weg.

Afbeelding

Ko

Bericht door Ko » zo jun 22 2008 5:17 pm

Mooi gedaan weef.

Het 'repareren'van het orrigineel, met welk programma doe jij dat? Ik snap nl. niet goed wat je met het kleurprofiel naar IIIa
Mag eventueel via PB hoor ,dit om het topic niet te veel te vervuilen.

Bull

Bericht door Bull » zo jun 22 2008 5:24 pm

Dank je Weef. Lekker laten staan die foto.

En dat omzetten naar IIIa zou ik ook wel eens willen weten, dus voor mij is het geen topicvervuiling. Vooral ook omdat het wellicht bij mijn vraag hoort.

Ik was zelf ook nog wat aan het bewerken geweest, met dit als resultaat.

Afbeelding

Weef

Bericht door Weef » zo jun 22 2008 5:38 pm

@ Bull
IIIa is niets meer of minder dan een camera-instelling. Je had 'm op Ia staan (leuk voor huidtinten enzo).

Ziet er een stuk beter uit! Nog wat te donker. En ik mis toch een beetje kleur. Maar dat is allemaal persoonlijk.

@ Ko
Alles in Capure NX.

O ja, de verzadiging heb ik ook in Capture verhoogd (bij de camera-instellingen).

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”