Kwaliteit van de AF-S 18-55mm kitlens?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Pindar01

Kwaliteit van de AF-S 18-55mm kitlens?

Bericht door Pindar01 » di dec 26 2006 11:03 pm

Graag zou ik jullie mening willen hebben over de AF-S 18-55mm kitlens bij het fotograferen bij minder licht.
Ik zelf ben er namelijk niet zo over te spreken :( Ik vind de foto's vaak onscherp en, moeten veel bewerkt worden om ze op een respectabel niveau te krijgen! :(
De 2e foto is onbewerkt nog de mooiste van het stel!

De foto van de kroeg heb ik bewerkt..
Afbeelding

Zo is hij onbewerkt...
Afbeelding

Alleen verkleind...
Afbeelding

Alleen verkleind...
Afbeelding

Wat zou eventueel een goed vervanger zijn voor deze lens?

IK hoor graag jullie commentaar op/of aanmerkingen

Groet: Michel 8)

BUG322

Bericht door BUG322 » di dec 26 2006 11:38 pm

die laatste foto ziet er goed uit
het blijft toch een beetje een kwestie van langere sluiter tijden.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di dec 26 2006 11:45 pm

Ik zie het probleem niet van de lens.
De enigste 2 foto,s waar ik wel een probleem mee heb is de eerste (heb je bewerkt) en die met die blauwe boom, de rest is niks mis mee toch?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Pindar01

Bericht door Pindar01 » wo dec 27 2006 12:07 pm

De enigste 2 foto,s waar ik wel een probleem mee heb is de eerste (heb je bewerkt) en die met die blauwe boom, de rest is niks mis mee toch?
Wat is er mis met de bewerkte foto? (wil ik graag weten kan ik weer wat leren)
En de blauwe boom, het is een boom gemaakt van een soort grote kerstverlichting, de kleur van het licht maakt het denk ik moeilijk om een mooie plaat ervan te schieten?

Ik had geen statief bij me dus uit de hand moeten schieten, bij de boom had het misschien wel makelijk geweest had ik een langere sluitertijd kunnen nemen en had de foto er waarschijnlijk beter uit gezien?

Wat mij opvalt is dat na de verkleining de onscherpte inderdaad minder opvalt, op orgineel formaat vind ik ze toch tegenvallen! :?

Thanx voor de input! :)

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo dec 27 2006 12:30 pm

Je eerste foto heb je teveel USM in gebracht.
De foto met de blauwe boom kun je eigenlijk weinig aan doen, hooguit misschien het contrast naar beneden halen.
Het is ook een beetje persoonlijk, de 1 vind harde foto,s helemaal geweldig, de ander houd wat meer van softer licht.
Maar over het geheel vind ik de foto,s helemaal niet slecht.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo dec 27 2006 1:22 pm

Er is niets mis met jou kitlens. Het belangrijkste is dat jij tevreden bent. Maar bij foto1 het terras, deze is TE scherp gemaakt, mijn aandacht gaat gelijk naar die rieten stoelen, ik weet niet de goede benaming te geven…maar ze spetteren, terwijl de onbewerkte foto een rustig beeld vertoond.

En wat is een goede vervanger…hoe hoog in prijs wil je gaan? Dat is voor iedereen weer persoonlijk. Ik zou het wel bij DX objectieven houden, andere type Nikon objectieven kunnen voor wat ongewenste lichtinval zorgen…..maar of dit te zien is?????

Pindar01

Bericht door Pindar01 » wo dec 27 2006 4:03 pm

Maar bij foto1 het terras, deze is TE scherp gemaakt, mijn aandacht gaat gelijk naar die rieten stoelen, ik weet niet de goede benaming te geven…maar ze spetteren, terwijl de onbewerkte foto een rustig beeld vertoond.
Spike, daar heb je wel een punt :) te scherp is dus niet oke! Het is voor mij ook even een balans zoeken bij het bewerken en ja, dan heb je nog de persoonlijke smaak wat is goed/mooi en wat niet! :oops:

Ik ben in iedergeval blij met jullie onderbouwde kritiek! 8)

Thanx Guys!

yoyo

Bericht door yoyo » wo dec 27 2006 5:27 pm

SPIKE schreef:Ik zou het wel bij DX objectieven houden, andere type Nikon objectieven kunnen voor wat ongewenste lichtinval zorgen…..maar of dit te zien is?????
:shock:
Nou ben ik toch echt benieuwd naar je uitleg.

SPIKE

Bericht door SPIKE » do dec 28 2006 12:15 am

yoyo schreef:
SPIKE schreef:Ik zou het wel bij DX objectieven houden, andere type Nikon objectieven kunnen voor wat ongewenste lichtinval zorgen…..maar of dit te zien is?????
:shock:
Nou ben ik toch echt benieuwd naar je uitleg.
Daar was ik al bang voor, ik heb deze wijsheid niet van mezelf. De DX lenzen zijn speciaal ontwikkeld voor het DX-formaat (sensor) mee eens???

Ik citeer: Deze DX objectieven bieden een betere beeldkwaliteit omdat de lichtstralen veel beter parallel op de sensor vallen dan bij andere objectieven. :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid

Wel of geen DX lens?

Bericht door George Fennes » do dec 28 2006 12:20 am

Ben ik niet mee eens Spike.

De 17-35mm 2.8 van Nikkor is een FF lens maar ook perfect op een DX

De 70-200mm 2.8 VR van Nikkor is ook een FF lens maar doet het ook perfect op een DX

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 12:49 am

SPIKE schreef: Daar was ik al bang voor, ik heb deze wijsheid niet van mezelf. De DX lenzen zijn speciaal ontwikkeld voor het DX-formaat (sensor) mee eens???
Correct.
Door een kleinere sensor heb je een kleinere beeldhoek en kun je toe met minder glas. Glas dat met een niet DX lens ogenschijnlijk nutteloos is als je deze gebruikt op een APS-C sensor. (in de praktijk heb je hierdoor bij een niet DX lens veel minder kans op vignetering en andere problemen als flare, etc. Een mooi voorbeeld zijn hier de 17-35/2.8 en 17-55/2.8DX, de 17-35 heeft veel minder last van flare en vignetering op een APS-C formaat sensor.)
SPIKE schreef: Ik citeer: Deze DX objectieven bieden een betere beeldkwaliteit omdat de lichtstralen veel beter parallel op de sensor vallen dan bij andere objectieven. :wink:
Het oppervlak van de APS-C sensor dat belicht wordt, wordt op een 35mm film precies hetzelfde belicht. DX lens of niet. Het extra deel dat op 35mm wordt belicht wordt idd schuiner aangelicht, dus meer vertekening in de hoeken. Maar een niet DX lens kan dit belichten. Bij een DX lens heb je hier alleen zwarte schaduw (vignetering)... Als je je 35mm film later met een factor 1,5 cropped, dan heb je dezelfde foto als een foto van een APS-C sensor.

Voordeel van een niet DX lens op een APS-C sensor is dat je alleen gebruik maakt van het centrum deel van de glaselementen. Het centrum heeft in principe altijd minder last van vertekening, CA, etc. omdat lichtbundels hier minder extreem worden afgebogen dan aan de randen van de glaselementen. Maar dit is theorie.

Samenvattend kun je zeggen dat DX gebruik maakt van de kleinere beeldhoek om kleinere glaselementen te gebruiken. Het resultaat is vooral een kleiner, handzamer en goedkoper objectief. Of je kunt een grotere beeldhoek ontwerpen met dezelfde glasdiameters. Dit laatste gebeurt dus het meest.
Laatst gewijzigd door yoyo op do dec 28 2006 1:38 am, 7 keer totaal gewijzigd.

SPIKE

Re: Wel of geen DX lens?

Bericht door SPIKE » do dec 28 2006 1:02 am

George Fennes schreef:Ben ik niet mee eens Spike.

De 17-35mm 2.8 van Nikkor is een FF lens maar ook perfect op een DX

De 70-200mm 2.8 VR van Nikkor is ook een FF lens maar doet het ook perfect op een DX

Groetjes George :D
Zoals ik al aan gaf , verzin ik dit niet zelf, ik haal deze info ook maar uit boeken, en tijdschriften.

Maar wel ben ik van mening dat het is eens tijd word dat Nikon zijn 50 mm objectief, in een nieuw jasje stopt. Bijvoorbeeld een DX 50mm. Het oog wil ook wat
( wat haal ik nu weer aan)

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 1:07 am

SPIKE schreef: Zoals ik al aan gaf , verzin ik dit niet zelf, ik haal deze info ook maar uit boeken, en tijdschriften.
Maar heb je dan de indruk dat je snapt wat je leest of geloof je dat onder de regenboog een emmer met goud staat...?

yoyo

Bericht door yoyo » do dec 28 2006 1:09 am

SPIKE schreef: Maar wel ben ik van mening dat het is eens tijd word dat Nikon zijn 50 mm objectief, in een nieuw jasje stopt. Bijvoorbeeld een DX 50mm. Het oog wil ook wat ( wat haal ik nu weer aan)
Waarom zouden ze dat doen?
Het objectief is al klein en goedkoop genoeg. Als je naar DX gaat krijg je weer meer vignetering op grotere diafragma's. Ze zouden het hooguit kunnen doen om goedkoop naar een 50/1.2 te gaan. Dit betwijfel ik echter. Bij een kleinere beeldhoek win je het vooral op de buitenste glaselementen. Voor meer lichtsterkte moet toch echt het hele objectief dikker worden.

Van de 9 DX lenzen die NIKON nu heeft beginnen er 8 op of onder de 18mm. Enig idee waarom?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do dec 28 2006 7:36 am

SPIKE schreef: Ik citeer: Deze DX objectieven bieden een betere beeldkwaliteit omdat de lichtstralen veel beter parallel op de sensor vallen dan bij andere objectieven. :wink:
Wie citeer je?????
Volgens mij is dit onzin.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”