Extender voor 70-300 VR??

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Extender voor 70-300 VR??

Berichtdoor pmverhoef » za dec 30 2006 2:39 pm

Hey allemaal,

Ik heb sinds een aantal weken de nieuwe 70-300 VR gekocht op mijn D70s. Ik vroeg me af of het mogelijk is om op deze lens een teleconverter te zetten? Is het dan nog mogelijk AF te gebruiken enz....

Alvast bedankt!
pmverhoef



Onderwerp:

converter op 70-300

Berichtdoor gijs sandberg » za dec 30 2006 3:19 pm

Je noemt geen lichtsterkte van jouw lens.

Een 2x converter kost altijd 2 stops licht, dus je zult snel licht tekort komen voor AF-gebruik.
Nikon noemt altijd F 5.6 als minimum voor het functioneren van de AF, maar als er veel licht is, werkt e.e.a. ook nog wel.

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » za dec 30 2006 11:09 pm

De 70-300 VR heeft op 300mm een maximaal diafragma van 5.6, officieel gaat een converter hier dus niet op werken met behoud van AF. Misschien dat je het aan de gang krijgt met afplakken van een paar contactjes, maar de vraag is of je dat wilt. Ik denk niet dat de prestaties al te best zullen zijn met een converter.
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za dec 30 2006 11:26 pm

Rogier schreef:De 70-300 VR heeft op 300mm een maximaal diafragma van 5.6, officieel gaat een converter hier dus niet op werken met behoud van AF.

Gaat dus WEL werken.
Zet er maar eens een kenko pro 300 1.4 converter op , ik steek mijn hand er voor in het vuur dat de AF werkt.
Een 2x converter kun je wel vergeten.
b.t.w. die 2x converters hadden ze nooit uit moeten vinden, zowiezo geen AF en de kwaliteit van de foto holt naar beneden.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » za dec 30 2006 11:53 pm

De Kenko heb ik hier liggen, nu nog even een 70-300 VR regelen om te testen... :D

Ik ben benieuwd of het idd werkt. De originele 70-300 was drama met converter, maar het zou kunnen dat de VR versie beter werkt omdat het een AF-S is.
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » zo dec 31 2006 4:32 pm

Een 2x converter kun je wel vergeten.
b.t.w. die 2x converters hadden ze nooit uit moeten vinden, zowiezo geen AF en de kwaliteit van de foto holt naar beneden.


Ik vind dit erg kort door de bocht, mijn (Sigma) 2x convertor doet het prima op mijn (Sigma) 70-200/2.8 met AF. Op mijn (Sigma) 300-800/5.6 ben ik de AF kwijt met convertor, maar dat is consistent met het F5.6 gegeven.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo dec 31 2006 4:41 pm

oke, zal het anders zeggen:
IK kan niks tot weinig met de 2x , AF werkt niet tot nauwelijks en als ze wel scherp zijn is de foto erg wollig.
Maar ik zie dat jij een lens hebt waar ik al mijn lenzen voor zou ruilen, de 300-800 van sigma. :shock:
Loop er al een half jaar op te azen maar helaas kom je ze gebruikt niet tegen.
Wat doe je er mee? vogelfotografie toevallig?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » zo dec 31 2006 5:12 pm

Ik heb die 300-800 in augustus gekocht voor vogel- en andere natuurplaatjes, maar ik heb daar dit jaar eigenlijk geen tijd voor gehad, ik had pas in november vakantie en toen was het te donker om met een F5.6 lens op pad te gaan, vond ik.
Ik heb er tot nu toe alleen maar wat mee gespeeld. Wel jammer, maar het is niet anders.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Leeuwarden » zo dec 31 2006 6:06 pm

Jongens... Lezen jullie het forum van dpreview eigenlijk wel eens? Ze lullen zich helemaal suf over die 70-300... Met TC... zonder TC...

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=21292290
Leeuwarden

Forumlid
Berichten: 938



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jan 02 2007 8:10 am

Bij Nikon Nederland staat dit over de TC-17 E II:

Belangrijkste kenmerken
* Compatible met AF-S en AF-I objectieven

Maar dit is te kort door de bocht. Ik neem aan dat een TC-14/17/20 EII converter geen AF geeft met je nieuwe 70-300 AFS.

Met andere merken werkt AF soms wel, maar ik heb hier m'n bedenkingen over. Want veelal ontstaat er te veel mechanische weerstand.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Leeuwarden » di jan 02 2007 10:09 am

Met mechanische weerstand bedoel je het aansturen van het diafragma?
Leeuwarden

Forumlid
Berichten: 938



Onderwerp:

Berichtdoor pmverhoef » di jan 02 2007 11:23 am

Bedankt voor jullie reactie allemaal!
Ik heb ondertussen gelezen dat het inderdaad met andere merken wel zou kunnen werken.

Met andere merken werkt AF soms wel, maar ik heb hier m'n bedenkingen over. Want veelal ontstaat er te veel mechanische weerstand.


U wil dus eigenlijk zeggen niet doen!!?
pmverhoef



Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » di jan 02 2007 2:08 pm

Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om de Kenko uit te komen proberen. Ik heb 'm trouwens te koop staan, maar ook als je 'm niet zou willen kopen mag je gerust langs komen om het uit te proberen. Vind het zelf ook wel interessant om te kijken in hoeverre het werkt met die lens.
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jan 03 2007 8:00 am

Leeuwarden schreef:Met mechanische weerstand bedoel je het aansturen van het diafragma?


Ja,

want er zijn 2 mechanische overgangen. Ik heb regelmatig een Sigma kunnen demonstreren op een F4 en een 180AF. Je hoort dan de motor op gang komen en na ongeveer 15 seconden heb je AF.
Die motor van de F4 was een beul van een ding, daar durf ik het nog wel mee te demonstreren.

Op m'n site leg ik uit dat het is alsof je altijd in de 5de versnelling met je auto weg rijdt. Ook dat kan, is handig want dan hoef je niet meer te schakelen. Bijna dezelfde reden waarom mensen nu dat 10-300 mm objectief kopen. Hoef je geen objectief meer te wisselen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » wo jan 03 2007 9:02 am

Eh, mechanische weerstand? De 70-300 VR is een AF-S lens. De AF aansturing is dus een electronisch signaal dat doorgegeven moet worden, en geen mechanische koppeling zoals bij de "schroevendraaier" lenzen. Het diafragma is ook een electronisch signaal aangezien het om een G lens gaat.

Het probleem met de teleconverter zit hem hier volgens mij niet in mechanische overbrenging maar puur in het feit dat de AF van de camera een bepaalde hoeveelheid licht nodig heeft om voldoende contrast te onderscheiden. Daarom zeggen de meeste fabrikanten standaard dat vanaf een maximaal diafragma van 5.6 een teleconverter niet werkt. In sommige gevallen zal het vast wel werken, maar echt bruikbaar is het meestal niet.
Rogier




Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten