DX lens op een D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
pbreev

DX lens op een D700

Bericht door pbreev » di jul 08 2008 8:03 pm

Op de nikon site kwam ik het volgende tegen;

"DX-uitsnede kan automatisch worden ingeschakeld als een DX-formaat objectief wordt bevestigd"

Vaak hoor je op het forum dat het zonde zou zijn om DX lenzen aan te schaffen omdat FX de toekomst zou hebben. Gezien het bovenstaande kan je ze gewoon gebruiken op de D700. Maar wat zijn de "nadelen" hiervan. Of beter gezegd welk effect geeft dat?

Groet Patrick

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di jul 08 2008 8:07 pm

Hallo Patrick,

Zie ook het draadje; wie zou welke stap doen. Al een uitgebreide discussie over DX en FX

Tammo

pbreev

Bericht door pbreev » di jul 08 2008 8:13 pm

Hallo Tammo,

Ik lees dat draadje al vanaf het begin. Ik kan me niet heugen dat ik daar een antwoord op mijn vraag heb gelezen. Of lees ik er over heen????

Groet Patrick

GdP

Re: DX lens op een D700

Bericht door GdP » di jul 08 2008 8:13 pm

pbreev schreef:Op de nikon site kwam ik het volgende tegen;

"DX-uitsnede kan automatisch worden ingeschakeld als een DX-formaat objectief wordt bevestigd"

Vaak hoor je op het forum dat het zonde zou zijn om DX lenzen aan te schaffen omdat FX de toekomst zou hebben. Gezien het bovenstaande kan je ze gewoon gebruiken op de D700. Maar wat zijn de "nadelen" hiervan. Of beter gezegd welk effect geeft dat?

Groet Patrick
Van de twaalfmiljoen pixels blijven er dan nog ongeveer vijfmiljoen over.
De rest wordt dan niet gebruikt.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di jul 08 2008 8:19 pm

pbreev schreef:Hallo Tammo,

Ik lees dat draadje al vanaf het begin. Ik kan me niet heugen dat ik daar een antwoord op mijn vraag heb gelezen. Of lees ik er over heen????

Groet Patrick
Dat kan ik me voorstellen, er staat ook heel veel informatie in.
GdP noemt het nog eens ; er blijven maar 5mln pixels over.

Tammo

pbreev

Bericht door pbreev » di jul 08 2008 8:19 pm

Hallo Gerrit,

5 miljoen das 1 miljoen minder dan mijn D70s. Dat valt nog te overzien gezien ik met 6 miljoen van de D70 makkelijk 50x70cm afdrukken kan maken.

Zo gezegd zijn de lenzen dan niet waardeloos geworden maar zijn de 12 miljoen van de D700 een dure koop geworden.... Ten minste als je hem alleen voor de pixels koopt. Maar de D700 zou nog meer voordelen hebben.

Groet Patrick

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jul 08 2008 8:37 pm

Kleinere zoeker.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di jul 08 2008 9:00 pm

Zo dus (APS)

Afbeelding

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jul 08 2008 9:55 pm

pbreev schreef:Hallo Gerrit,

5 miljoen das 1 miljoen minder dan mijn D70s. Dat valt nog te overzien gezien ik met 6 miljoen van de D70 makkelijk 50x70cm afdrukken kan maken.

Groet Patrick
cropt alleen wat moeilijker weg...en ja dat doe je makkelijker met 12 dan met 5 MP

Arend

pbreev

Bericht door pbreev » wo jul 09 2008 8:24 pm

@ pruimpit;

Hoe bedoel je een kleinere zoeker? De zoeker blijft even groot. Bedoel je hetgeen wat je daar door ziet minder is?

@Marten;

Bedankt voor deze duidelijke weergave van wat je minder ziet. Is eigenlijk treffender dan de getallen

@Arend;

Goede toevoeging. Had ik helemaal nog niet aan gedacht.

Bedankt allen voor de reacties.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”